• Schnooglewookiemush

Unga föräldrar - Sämre föräldrar?

Anser du att unga föräldrar är sämre föräldrar än de som väljer att skaffa barn senare i livet?

Ett enkelt exempel:
    Jag fyller 18 om en månad, har en son på 7 månader. När du får höra detta exempel, tänker du automatiskt att jag är en dålig förälder?

Med dåliga syftar jag mer på hur man tar hand om sitt barn, än hur mycket pengar man får på sitt konto varje månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 12:31
    Jag startade som sagt den här omröstningen för att se om unga föräldrar verkligen har befogenhet att känna sig kränkta, uttittade, misstrodda och annorlunda.

Jag har aldrig känt så, och kommer säkert heller aldrig göra det heller.

Min personliga slutsats är dock att jag verkligen förstår de unga föräldrar som har dessa känslor.
    Jag tycker det är rent ut sagt förjävligt att så många tror att man super helt tiden, lämnar bort barnen varje helg, köper cigaretter istället för mat till barnen... bara för att man inte är 35 år, har ett fast jobb, ett stabilt äktenskap, har rest utomlands.

Man kan vara en fantastiskt förälder fast man samtidigt studerar på gymnasiet.
    Man kan vara en otrolig kärleksfull mamma även om man får ekonomisk hjälp av soc.
    Man kan vara en enastående pappa fast man inte är gift med barnets mamma.

Självklart finns det dåliga föräldrar som råkar vara unga - Men varför lägga större vikt på dem än "vanliga, äldre" föräldrar?

Alla vi som har barn är just föräldrar.
    Vi kan vara gamla, unga, rika, fattiga, friska, sjuka... Men inget utesluter det andra.

Börja se mammor och pappor som föräldrar.
    Inte som unga föräldrar vs. föräldrar.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Unga föräldrar - Sämre föräldrar?
  • Stiina

Jag tänker istället att unga har mer ork och är inte så överbeskyddande som äldre föräldrar kan vara (fördom det med - jag vet).

• Lena
    Stiina skrev 2008-11-10 21:11:57 följande:
    Jag tänker istället att unga har mer ork och är inte så överbeskyddande som äldre föräldrar kan vara (fördom det med - jag vet).
    De som är överbeskyddande är ofta de som inte är uppväxta med småbarn eller där det var länge sen de umgicks med några. Det är iaf min erfarenhet. Sen är man oräddare som yngre, på både bra och dåligt.
  • Tant Green

Nej. Men jag skulle inte vilja att min dotter fick barn när hon var 18. Inte för att hon skulle vara en sämre förälder utan för att jag tycker att man ska få ha rätt att leva lite ansvarslöst och vara egoistisk några år medan man kan. Ansvaret kommer ändå så småningom

• Twid

jag kan bara tala för mig själv! Jag är ung och jag är världens bästa mamma! njuter av varje sekund med mitt barn! vi leker och stojjar hela dagarna! hittar alltid på saker tillsammans hela familjen! vi gör allt ihopp! jag och min sambo har ALDRIG hört från någon som skulle på stå att vi är dåliga föräldrar för att vi är unga. men folk har däremot sagt att vi verkligen är världens bästa föräldrar och att dom önskat att dom varit som vi när dom uppfostrat sina egna barn. det gör mig rörd. Dom påstår att dom inte kan minnas att dom gjorde så mycket som vi gör med sina barn. och att dom verkligen avundas våran dotter som får växa upp med oss som föräldrar.

det var lite skryt från mig, en ung mamam som älskar livet som just MAMMA!

sen vet jag kaos föräldrar i både unga år och äldre år. det finns tyvärr dåliga föräldrar i alla åldrar. men det positiva är att det fins miljoners miljarder kanon föräldrar i ALLA åldrar! vet inte varför diskutionen kring unga föräldrar uppkommit.. men jag som sagt talar för mig själv och jag tar INTE åt mig av det som skrivs om att ungaföräldrar är sämre föräldrar! för jag vet ju att jag är världens bästa mamma och min sambo är världens bästa pappa! och att vi är förebild för andra mammor och pappor i alla åldrar i våran närhet!

• viiinter

Jag tycker inte att hurvida man är en dålig förälder eller ej har med åldern att göra. Dåliga föräldrar finns i alla åldrar.

Däremot kan jag tycka att det finns mer lämpliga åldrar/tillfällen än andra då man planerar en ev. grviditet, men det var inte det tråden handla om.

• hannahlilla

Jag tror inte att det har så mycket med åldern att göra men det är klart att den kan spela in, framförallt när man ser på studier som visar att tonåringars hjärnor inte är fullt utvecklade och bara för att man blir mamma så slutar man ju inte att vara tonåring helt och hållet, det är en tuff period i livet för de flesta.

Men nej, jag tror inte man är sämre mamma för att man är ung. Jag vet av personlig erfarenhet att det inte behöver vara så, framförallt från mig själv och mina vänner i min ålder som har barn.

• blå fisk

Nej jag tror inte att man automatiskt är en dålig mamma för att man är ung. Däremot så tror jag att om jag ser till mig själv, så är jag övertygad om att jag är en bättre förälder nu än vad jag hade varit om jag fått barn när jag fortfarande var tonåring. Mycket beroende på att jag faktiskt inte ville bli mamma när jag var så ung, jag hade många saker jag ville göra först.

• studentbruttan29

åldern spelar ingen roll, det fattar vem som helst ju.

• Krisselina

Annat: I vissa fall. Jag skulle fylla 20 när jag fick min dotter. Inget konstigt med det.
    Däremot tycker jag det kan vara dumt att hoppa av skola osv för att man ska ha barn.

Lita alltid på din intuition
Svar på tråden Unga föräldrar - Sämre föräldrar?