• Krinsessan

Fotnoter

Sitter och håller på med en företagsanalys och är inte helt säker på när jag bör använda fotnot. Självklart har jag det vid hänvisning till de verktyg jag använt mig av vid själva analysen. Det mesta av min information om företaget grundar sig på deras årsredovisning. Bör jag hänvisa till den med hjälp av fotnot var gång jag använt mig av information från den?

• Svar på tråden Fotnoter
  • Drage

ja, det bör du väl. Det är ju inte din uträkning...

• Krinsessan

Uträkning.. Nä, bara information om vad företaget gör osv..

• Drage

aha, handlar det om företagsinformation som hur många anställda och sånt? Isåfall blir jag osäker... fast du måste ju samtidigt kunna redogöra för var du har fått faktan ifrån...

• Krinsessan

Sådan info jag menar och jag är också osäker över hur jag ska göra. Har aldrig gjort en sådan här uppgift förut.

• Drage

Har du antingen boken Backman eller DePoy & Gitlin?

• Drage

Själv sitter jag och skriver c-uppsats och då använder vi referenser i löpande text, inte fotnoter, men reglerna borde ju vara samma kring detta.

• Drage

JAg ska se vad jag hittar, men det bör vara som jag sa; att du ska referera... Tar kanske en lite stund, m

• Krinsessan

Tack så mycket!
    Har inte skaffat någon bok om att skriva ännu då det inte känts aktuellt.

• Drage

Förresten. Har du just börjat plugga? Är det sagt att ni ska använda er av fotnoter och inte löpande referenser? Jag tycker själv att det blir bättre med referenser...

• Krinsessan

Vi använder fotnoter på våran institution. Läser tredje terminen men har bara gjort ett litet pm i grupp innan..

• Drage

Eftersom det inte är din fakta så ska du referera. Om du skriver om fler olika saker från samma rapport i ett och samma stycke bör det räcka med en fotnot. Så snart det blir ett nytt stycke måste du ha fotnot igen. Är du osäker så är det bättre att ha en fotnot för mycket...

Anledningen att jag föredrar referens i löpande text är att man kan variera på ett annat sätt och det blir inte en massa småsifror av fotnoter som man måste slå upp i referenslistan på slutet.

Tex

"Enligt DePoy & Gitlin (1999) kan man använda sig av referenser i löpande text."

Alternativt:

"Då man skriver en uppsats kan man använda sig av referenser i löpande text (DePoy & Gitlin, 1999).

• Drage

De böcker jag använder mig av är:

DePoy, E. & Gitlin, L. N. (1999). Forskning ? en introduktion (J. Hellberg övers.). Lund: Studentlitteratur (Originalarbete publicerat 1994).

Backman, J.(1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Stuudentlitteratur

• Krinsessan

Tack så mycket!!
    Låter ganska så vettigt, är svårt när man inte är van.
    Ska investera i en bra bok sedan!

Svar på tråden Fotnoter