• Anonym

Skilsmässa

Hur avslutar jag min skilsmässa?
    Betänketiden är slut.
    Jag ska lämna in ett papper va?
    Handskrivet? Eller är det ett speciellt papper som ska fyllas i? Var får jag tag på det?
    Räcker det om jag skriver själv, eller behöver jag ett ombud?
    Var lämnar jag papperet?

Tacksam för svar, nu vill jag ut i det fria!

• Svar på tråden Skilsmässa
  • underbaraste barn

OBS; när betänketiden är slut behöver endast EN AV ER skriva på.

• underbaraste barn

Hans personbevis får du skickat till dig. Jag hade ingen kontakt med min amn och det jag beställde bådas personbevi och skrev själv under pappret. Jag skrev det för hand och skickade in det. Så¨det stämmer inget av vad dom andra här har skrivit.

• Anonym
    underbaraste barn skrev 2008-11-13 18:14:27 följande:
    Hans personbevis får du skickat till dig. Jag hade ingen kontakt med min amn och det jag beställde bådas personbevi och skrev själv under pappret. Jag skrev det för hand och skickade in det. Så¨det stämmer inget av vad dom andra här har skrivit.
    Hur skrev du då, jag skulle vilja veta hur man formulerar sig..
    Hans personbevis kan jag inte beställa för han är inte folkbokförd på min adress, tyvärr.
  • Anonym

Om betänketiden är klar, dvs det har gått minst 6 månader så är det bara att du skickar in ett papper till domstolen där du skriver att du vill fullfölja äktenskapsskillnaden.

Ange era namn och personnummer. Skriv under. Det räcker med din underskrift.

Personbevis beställer du hos skatteverket, om du säger att det är till skilsmässa så får du med din man på samma personbevis så då räcker det med ett personbevis.

Sen bör det inte ta mer än en vecka eller två innan du är skild.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-13 00:20:39 följande:
    vänta BÅDA SKA skriva under?? räcker det inte med en?
    Det räcker med att EN skriver under ansökan om fullföljd av äktenskapsskillnaden.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-11-13 20:45:22 följande:
    Om betänketiden är klar, dvs det har gått minst 6 månader så är det bara att du skickar in ett papper till domstolen där du skriver att du vill fullfölja äktenskapsskillnaden. Ange era namn och personnummer. Skriv under. Det räcker med din underskrift. Personbevis beställer du hos skatteverket, om du säger att det är till skilsmässa så får du med din man på samma personbevis så då räcker det med ett personbevis. Sen bör det inte ta mer än en vecka eller två innan du är skild.
    ok tack!
  • underbaraste barn

Han behöver inte vara folkbokförd på din adress, nämn att det gäller skilsmässa så får du hans personbevis också.
    Skriv att du ansöker om äktenskapssillnad och glöm inte skriva målnr! Eller vad det nu heter..

• amg

Vi skrev bara:
    Vi vill genomföra äktenskapsskillnad. Målnr och datum.
    Sen skrev vi båda två på, sen om de räcker med en det vet jag inte eftersom vi gjorde det tillsammans och ang personbeviset så behöver man inte vara folkbokförd på samma adress, vi var det inte och jag fick hans papper direkt i handen av dem på skatteverket.

Man kan säkert skicka in det också till tingsrätten men vi tyckte att det var enklast att åka dit och verkligen veta att dem tagit emot det och att de var klart.

~ 060811 ~
  • Anonym

Jag har inte målnumret, men det knappar dom väl fram med hjälp av personnumret, hoppas jag

• amg

Har du inte kvar pappret du fick när ni ansökte om skilsmässan?
    Du kan säkert ringa till er tingsrätt där du bor och be om det.

~ 060811 ~
  • Anonym (Här med)

Funkar det så i Gbg med?

Vår betänketid går ut i april så det kan vara bra att veta vad man ska tänka på då.

• amg

det borde ju vara så? du kan säkert ringa till tingsrätten och kolla.

Anonym (Här med) skrev 2008-11-14 09:09:45 följande:
    Funkar det så i Gbg med? Vår betänketid går ut i april så det kan vara bra att veta vad man ska tänka på då.
    ~ 060811 ~
  • Anonym

Anonym (Här med) skrev 2008-11-14 09:09:45 följande:

Funkar det så i Gbg med? Vår betänketid går ut i april så det kan vara bra att veta vad man ska tänka på då.
    Ja, självklart ser lagen likadan ut i hela landet!
Svar på tråden Skilsmässa