• phlipps

3 veckors bebis, behöver hjälp!!!!

Har en bebis på 3 veckor. Han har knip i magen och skriker för det mesta hela kvällarna.

Nu till min fråga när kan man börja med rutiner och fasta läggtider, hur har ni gjort???
    Ni som har tre veckors bebisar när somnar ni dom? och hur?

• Svar på tråden 3 veckors bebis, behöver hjälp!!!!
  • ahlcec

Vi la June i säng vid sex, sju redan från början. Det var inget vi planerade, det bara blev så och hon var okej med det.
    Om bebisen skriker kanske det kan hjälpa om du bygger ett hinder och liksom vagnar honom? Fast risken med är att du får stå där och vagna timme ut och timme in.

• ticktick

Oj, vi har låtit sonen styra och det är inte förrän nu, vid sex månader, som vi har fasta läggtider. Innan dess har det varit lönlöst att försöka styra honom. Men alla barn är ju olika. En treveckors är dock så liten, sover vid behov och inte på befallning, typ.

• Tilda78

Vår son skapade sig inte heller några rutiner för sovandet förrän han närmade sig fem-sexmånader han heller. Innan dess fick vi lägga om vårt liv så det passade in i hans sovmönster.

Ang magknipet så är det superjättevanligt att de får det. Deras mage ska ju börja vänja sig vid att äta, vilket de ju inte har gjort tidigare. För att underlätta lite för dem kan man ge minifom och sempers magdroppar. Finns på apoteket. Minifom ska ges innan amning varje gång. Vi upplevde att detta hjälpte på vår son. Dock skrek han ändå på kvällarna, det hör för det mesta till att det är så. Lycka till!

• match

Har nu en 15-månaders, vi började inte med läggning vid bestämd tid förrens någon gång efter sex månader. Innan dess var det helt meningslöst.

Ytterligare tips vid magknip är att massera magen med babymassage, BVC har nog info om rörelserna. det hjälper fram gaserna och bajset.
    Sedan körde vi även med minifom och sempers magdroppar

• Linma78

Emma skrek också väldigt mycket i början, vi provade allt, magdroppar, massage m.m men det som hjälpte var att gå runt och bära på henne och turas om så mycket vi kunde, se till att hon rapade ordentligt efter varje mål. Om du ammar så kan det ha att göra med vad du äter, prova att dra ner på mjölkprodukter och mat som ger mycket gaser och ger du ersättning prova med en flaska som ger mindre luft.

Vi började att lägga Emma i egen säng när hon var 7 veckor, vi sjöng 3 sånger pussade henne och lät henne komma till ro själv. Det gick oftast jätte bra och gör det fortfarande efter 7 månader. Men vi la henne aldrig i sängen när hon skrek och hade ont utan när det värsta gått över och hon var lugn då var det lättare att få henne att somna.

Lycka till och det onda går över med tiden!!

• With a devilish smile

Min lilla är snart 16 dagar ,
    hon har lite magknip , igår hade hon så hon skrek , då masserade jag magen ( cirkelrörelser över magen ) och det hjälpte.

• Forsberg86

Min son "fyller" också 3 veckor idag och som tidigare nämts så har vi inga sovrutiner än. Han sover när han sover o vaknar till för blöjbyte o mat etc. Han har också magknip o vi har precis börjat använda miniform, väntar ivrigt på resultat, men har hört att det ska fungera jättebra så testa det:)

Vi brukar söva honom för natten när vi går o lägger oss, innan så brukar ja försöka hålla honom vaken en liten stund, sjunga, busa o byta blöja på honom. Han har ett stort närhetsbehov o sover brevid oss i sängen, han somna ALLTID till bröstet. Men för att han ska sova lugnt o inte tutta för länge har vi nu börjat ge honom ersättning 90ml innan o då blir han lugn o tillfreds o tuttar sedan kanske bara 5-10min sen sover han i 5-6 timmar i sträck. Jätteskönt !

Nu vet jag inte om ja kan rekomendera ersättning, det är vi som har fått råd från BM att vi ska använda lite tillägg eftersom han inte får i sig det han ska bara genom amning (vilket också kan göra barnen skrikiga) men som sagt på kvällarna fungerar det bra eftersom han blir mätt, trött o belåten. Hör dock med BM innan du testar Lycka till !

• phlipps
    Forsberg86 skrev 2008-11-13 14:23:10 följande:
    Min son "fyller" också 3 veckor idag och som tidigare nämts så har vi inga sovrutiner än. Han sover när han sover o vaknar till för blöjbyte o mat etc. Han har också magknip o vi har precis börjat använda miniform, väntar ivrigt på resultat, men har hört att det ska fungera jättebra så testa det:)Vi brukar söva honom för natten när vi går o lägger oss, innan så brukar ja försöka hålla honom vaken en liten stund, sjunga, busa o byta blöja på honom. Han har ett stort närhetsbehov o sover brevid oss i sängen, han somna ALLTID till bröstet. Men för att han ska sova lugnt o inte tutta för länge har vi nu börjat ge honom ersättning 90ml innan o då blir han lugn o tillfreds o tuttar sedan kanske bara 5-10min sen sover han i 5-6 timmar i sträck. Jätteskönt !Nu vet jag inte om ja kan rekomendera ersättning, det är vi som har fått råd från BM att vi ska använda lite tillägg eftersom han inte får i sig det han ska bara genom amning (vilket också kan göra barnen skrikiga) men som sagt på kvällarna fungerar det bra eftersom han blir mätt, trött o belåten. Hör dock med BM innan du testar Lycka till !
    när går ni och lägger er? som det är här brukar han vara vaken till halv elva, halv tolv.
    jag är ingen kvällsmänniska och tycker det är jobbigt att vara uppe så "sent" men då lär vi få vara det ett tag till=)
    eller nån annan som har annan erfarenhet av läggning?
  • phlipps
    Linma78 skrev 2008-11-13 14:13:18 följande:
    Emma skrek också väldigt mycket i början, vi provade allt, magdroppar, massage m.m men det som hjälpte var att gå runt och bära på henne och turas om så mycket vi kunde, se till att hon rapade ordentligt efter varje mål. Om du ammar så kan det ha att göra med vad du äter, prova att dra ner på mjölkprodukter och mat som ger mycket gaser och ger du ersättning prova med en flaska som ger mindre luft.Vi började att lägga Emma i egen säng när hon var 7 veckor, vi sjöng 3 sånger pussade henne och lät henne komma till ro själv. Det gick oftast jätte bra och gör det fortfarande efter 7 månader. Men vi la henne aldrig i sängen när hon skrek och hade ont utan när det värsta gått över och hon var lugn då var det lättare att få henne att somna.Lycka till och det onda går över med tiden!!
    var sov Emma innan hon blev 7 veckor? Hos er? Hur märkte ni att hon blev mogen för egen säng?
  • lövet2

Rutiner och fasta läggtider? Matrutiner vid ca 1 år och sovrutiner vid ca 2 år.
    Om han skriker hela kvällarna, är du säker på att det är magknip och inte gammal hederlig kvällshunger? I den åldern äter de gärna precis hela kvällarna med bara kortare avbrott. Maratonamningar på 4-6 timmar är vanligt. Om det verkligen är magknip, så kanske du bör se över dina matvanor. Äter/dricker du mycket gasbildande saker?

• Melly

Oj en 3 veckors är alldeles för liten för några fasta rutiner. Slappna av och följ din bebis Passa på och vila medans bebisen sover under dagen. Ligg och amma i sängen om du är trött.

Själv så har jag samsovit och ammat liggandes i sängen om nätterna och det är såå skönt att slippa gå upp varje gång man ska amma på natten

Såna små bebisar har ett mycket stort närhetsbehov det är helt normalt. Dom är sällan mogna för att somna ensamna när dom är så små.

På kvällarna så brukar dom vilja vara i famnen och snutta ofta

Om hon skriker mycket på kvällarna har du provat att amma tätare? Amning är inte bara mat utan att det är tröst och närhet oxå och ofta så blir dom lugnare om dom får ligga vid bröstet.

• Linma78
    Svar på #9
    Hon sov i liggdelen från vagnen mellan oss. Vi bestämde det bara. Hon hade säkert kunnat göra det direkt när hon kom hem från bb. Men då var det jag som tyckte att det var jobbigt. Efter vi hade bestämt oss var det inga problem. Barnen känner om vi är oroliga och inte trivs med situationen, så det är viktigast att ni känner er trygga med ert val.
  • Melly
    phlipps skrev 2008-11-13 14:34:09 följande:
    när går ni och lägger er? som det är här brukar han vara vaken till halv elva, halv tolv. jag är ingen kvällsmänniska och tycker det är jobbigt att vara uppe så "sent" men då lär vi få vara det ett tag till=) eller nån annan som har annan erfarenhet av läggning?
    Kan du inte bara ta med din bebis och gå och lägga dig i sängen med honom när du blir sömnig? Och så får han ligga där tätt intill dig och gosa Och amma när han behöver då så kan du vila och förhoppningsvis sova under tiden som han får närhet och trygghet
  • Orchide84

vi har ganska sena läggtider då lillan har magknip på kvällarna för att hon växer så otroligt bra just nu.. så vid elva halv tolv får vi lagt henne. men ska ju ändra vanorna sen när hon är lite större just nu kan jag inte mkt göra då man måste få henne lugn innan natten..
    testa med lite "massage" tryck försiktigt (böj benen) upp mot magen o så ut, eller smek försiktigt med babyolja över magen medsols, tänkt dig så som tarmarna går.. det gav min bvc sköterska som råd till mig.. annars finns det ju miniform droppar, eller sempersmagdroppar du kan testa om det verkligen krisar sig.. försök o rapa knodden efter varje måltid o så också så eventuell svald luft kommer upp igen... hoppas det snart går över för båda våra små...

• Trissan
    Melly skrev 2008-11-13 14:58:41 följande:
    Kan du inte bara ta med din bebis och gå och lägga dig i sängen med honom när du blir sömnig? Och så får han ligga där tätt intill dig och gosa Och amma när han behöver då så kan du vila och förhoppningsvis sova under tiden som han får närhet och trygghet
    Har man bäbisar med magknip så funkar det inte att ligga och gosa bara, inte här iallafall.
  • phlipps
    Trissan skrev 2008-11-13 15:29:15 följande:
    Har man bäbisar med magknip så funkar det inte att ligga och gosa bara, inte här iallafall.
    nej inte här heller, plus att jag förväntar mig inte att han ska sova från 19-07 undrade bara när ni andra fick in rutiner. vidvilken ålder alltså.
  • solstraalen

Jag har 3 barn. Mina 2 sista har vi börjat försöka med rutiner direkt.
    Det tog ca1 månad med dom båda, sen somnade dom ungefär samma tid varje kväll, för natten.

Så de går, bara man vill.

• Snart sommar

Äldsta satte sina rutiner rätt omgående. Hon har alltid varit ett klockbarn, åt och sov och tom sket på bestämda tider . Andra började så smått komma in i rutiner när han var 6 månader.
    Minstingen på 2 månader har absolut noll rutiner. Dom senaste nätterna har han gjort natt vid halv 2 på natten.

Jag tror inte på att skapa rutiner förrän man ser vilka rutiner barnen själva vill ha.

• Forsberg86
    Svar på #8
    Vi brukar lägga oss vid 23 tiden, men det beror helt på hur mycket han sovit på dagen o hur trött o kinkig han är på kvällen :)
  • Carrie

Vår treveckors kille har en vakenperiod vid 22.00-02.30 & då vill han amma, gärna länge, & bli vyssjad & vaggad, funkar inte att försöka söva så det är bara att vara vaken....

Äntligen! 1/11 föddes vår son!
Svar på tråden 3 veckors bebis, behöver hjälp!!!!