• pcalma

MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter?!

Min dotter på 4,5 år har haft Melatonin ett år. Det förändrade vårt liv!!

• pcalma

Vi har gett det i ett år nu till dottern o vi ska inte sluta med det.

• pcalma

Melatonin är kapslar! De ska sväljas hela! Men om det är svårt så går det att dela på kapslarna o blanda i en tsk yoggi eller något barnen gillar!
    Min M gillar inte heller täcke! Hon ligger utan! Men vi lägger på henne bolltäcket efter att hon somnat! Vi ser till att ha det svalt i hennes rum o bara en tunn kort pyjamas eller nattlinne!

• pcalma

Det är ABSOLUT INTE att rekommendera att köpa Melatonin på nätet! Det finns oändligt många preparat som säljs okontrollerat och som beslagtagits o visat sig innehålla HELT andra ämnen än de enligt innhållsförteckningen ska innehålla! Även med utgånget datum för lääänge sedan men med nya ettiketter! Jag skulle aldrig i mitt förmå mig till något sådant till mina barn!!!!

• pcalma

Vi hat haft Melatonin sen ett år tillbaka tll vår dotter. Nu var vi tvugna att prova Cirkadin, då läkemedelsverket inte godkänner licenser på M om inte C har provats!
    Efter att vi provat med C o det inte fungerade, så godkände läkemedelsverket licensen på M så nu har vi det igen

• pcalma

Det var det min dotter hade problem med. Hon hade svårt att somna OCH vaknade inom en timme efter att hon somnat. Då hade hon sovit färdigt!

• pcalma
    Min Matilda fick det när hon var 3,5 år. Då hade hon fått Theralen i 1 års tid, 15 droppar. Sov bättre på dom men långt i från bra!
    Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma
    Zander O Cayenne skrev 2008-12-25 15:18:12 följande:
    Vad sov hon bättre på? Theralen eller Melatonin? Du har säkert skrivit det rätt men det är jag som är trög och inte fattar.
    Hon sov bättre med Theralen! Utan någon medicin alls så sov hon i snitt 5,5 tim/dygn sitt första levnadsår,o då max en timme i stöten. Däremellan vaken flera timmar o superpigg.
    Med Theralenet så somnade hon vid midnatt ca, ibland senare, men sov i ett sträck, oftast, till ca 06.30
    med Melatoninet så somnar hon vid ca 20.30 o sover till ca 06.30. Vaken en 30-60 min runt 24-tiden. Ett par ggr i veckan kan det vara 2-4 timmar.
    Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma

Skillnaden mellan Melatonin o Cirkadin är att C är en depåtablett o är långtidsverkande. M är snabbverkande!
    En annan sak är med att melatonin är förmånsbelagt o det är inte Cirkadinet, som kostar 163 kr för 20 tabletter!

Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma

C finns bara i tablettform. Små runda tabletter!
    Vi var tvugna att prova detta o det gick inte att få i M. Därför godkändes en ny licens för Melatonin!
    Den avger en smak med som inte Melatonin gör, iom att det är kapslar!

Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma

Glömde skriva att de ska sväljas hela med. Cirkadinet! Går inte att mose sönder dom alltså:-/

Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma
    chattris skrev 2009-01-11 11:30:20 följande:
    Hej! Min dotter har haft melatonin, det fungerade inte alls bra på henne.. Någon enstaka gång somnade hon på den men inte annars. Nu har vi fått en annan medicin att testa. Theralen tror jag att det heter.,, men jag har ingen riktig hum än om hur hon svarar på det. kram cathrine
    Theralen har vi med till vår dotter. Endast det fungerade inte på henne. Men har väldigt grava sömnstörningar o haft sen hon föddes. Nu har hon Melatonin o Theralen i kombination! Funkar bra!
    Hon somnar ca 20.30 o sover till ca 01. vaken en 30-60 minuter o sover sen till ca 06. Någon gång i veckan är hon vaken ett par tre timmar men sover oftast bra!
    Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma
    MidvinterAngel62 skrev 2009-01-11 22:14:15 följande:
    Läste att du har både theralen och melatonin till din dotter..Vad har hon för "problem"? Alltså att somna in eller att fortsätta sova? Både och kanske? Min dotter sover bara korta stunder i stöten, ca 20 min till max 1 timme..Känns som jag går sönder snart..Och stackars unge! Hur mkt theralen får din dotter? min får 11-13 droppar..Men jag misstänker att hon blir rejält bakis på det, hon gnäller hela dagen efter typ..Trevlig när hon får nästa dos igen..suck..
    Hur gammal är din dotter? Min är 4,5 år. Hon väger 16 kg! Hon får 15 droppar Theralen o 6 mg Melatonin. Hon har svårt både att somna o att sova vidare. Som du skriver- en timme i sträck utan medicin när hon var bebis o vi hoppade i taket av förfåning. 10-20 minuter sov hon o sedan vaken några timmar, för att ta en ny powernup osv..
    Hon är inte bakis, men var det de fösta dagarna. Aningen lugnare (tyckte vi i början) men det var BARA positivt.
    Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma
    MidvinterAngel62 skrev 2009-01-12 22:44:09 följande:
    Alice är 2 år, väger 17 kg..Vi var uppe i 15 droppar..men jag försöker dra ner på dropparna, i hopp om att hon ska bli trevligare..Men jag vet ju inte om det är det som är felet..Hon har ju fått dropparna i 1 år..Då borde man kanske ha vant sig?!
    Nja efter 1 års tid så tycker man ju att hon borde vant sig. Jobbigt med gnäll hela dagarna Inte minst för henne själv med, att inte få vara nöjd med tillvaron liksom!
    Vad säger läkaren??
    Ni har inte fått testa annan sovmedicin? Vi har även bolltäcke o det hjälper bra det med!
    Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma
    MidvinterAngel62 skrev 2009-01-18 18:46:02 följande:
    har testat bara melatonin, circadin och propavan...inget funkade..Men som du sa i kombination kanske det funkar, även på min toka...haha..måste kolla men läkaren..Har inte testat bolltäcke, men dottern är redan så himla varm och det ska visst vara vara varmt?! Nu sover hon bara med en hälsofilt och 17 grader hemma...brr...
    Jo det e ganska varmt täcket!! Min M e frusen av sig. Hon vill dock inte ha täcke på sig, men vi lägger på det när hon somnat. Vi har det med svalt i hennes rum.

Ja kolla med läkaren! Man måste få sova!! Min M låg efter i utveckling. Efter att hon fick medicin som hjälpte henne att sova bättre, så har det sagt pang i utveckling. Inte så att hon är ifatt, men det har skett enorma framsteg!!! Sömnen är a och o!! För både barn o för oss som ska orka vara tålmodiga o glada föräldrar
    Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma

Det heter Melatonin, men nu finns det ett nytt preparat som innehåller Melatonin. Heter Cirkadin men är tyvärr inte förmånsbelagt!

Min dotter, 4,5 år o 17 kg tar 6 mg Melatonin till natten i kombination med Theralen.

Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma
    siamusen skrev 2009-02-13 00:55:06 följande:
    Ny fraga Nu har sonen fatt sin circadin men skulle bôrja med lite under en halv tablett. Funkar det med sa lite? Spelar exakta doser kanske ingen roll?
    Har inte läkaren sagt hur ni ska "lägga upp" medicinen? Ska ni ha telekontakt om några dagar??
    Vi började med 3 mg Melatonin o körde med det i tre fyra veckor, sen höjde vi till 4 mg pga att det inte hjälpte. Efter ytterligare 3-4 veckor så höjde vi till 6 mg och då började vi få effekt av dom!!
    Hade telsamtal med läkaren regelbundet för att diskutera hur det funkade osv. Hon bestämde alla höjningar.
    Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma

Min dotter 6 år har 6,0 mg till natten!
    Vi började på 3,0 mg o körde det ett par tre veckor, sen höjde vi till 4 o sen till 6 mg. Vi märkte ingen superförändring till början!
    6;0 funkar toppen!
    Vi ger detta kl 18:00 varje kväll o sitter med henne framför barnprogrammet tills det är slut o sen ligger vi o läser bok, o sen ligger vi kvar tills hon har somnat.
    Somnar ca 20.30 o sover till ca 06.

Vi ger alltid detta o har gjort 2,5 år. En gång gjorde vi uppehåll o då var vi tillbaka på ruta ett igen pang bom. Så nu gör vi inga uppehåll.

melatonin är ju ett hormon som reglerar vakenheten o sömn. Att man blir naturligt trött på kvällen o vaknar utvilad på dagen OCH orkar vara hela dagen.

Mamma till Orkidébarn
Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter?!