• Anonym (känslig)

Bristningar ..har hört att man kan ta bort det med laser ..stämmer det?

Hej hej ..
    Jag har bristningar på nästan hela bena ..låren magen bak vid rumpan sidorna på magen upp till på armarna upp till på bakarmarna bröst ja nästan precis överallt .
    Haft haft såhär sedan jag var 18 år ..var super smal gick upp super fort i vikt å nu mår jag super dåligt över dom ..är 21 i år och ska man behöva se ut såhär när man e 21 år`?
    Vågar inte ens knappt ha linnen på sommaren kan inte ha kjol .. kan i bada ute .
    Kan tillägga att jag gick ner dom där kilona som jag gick upp 40 kilo har jag gått ner å nu e jag normal viktig ..
    Så e det någon som vet hur man kan få hjälp med bristningarna ..har hört det där med laser?

• Svar på tråden Bristningar ..har hört att man kan ta bort det med laser ..stämmer det?
  • Mamma89

Nu tänkte jag att jag kunder vara till lite hjälp, det här är iaf vad jag har hittat:

"Många behandlingar har provats på striae (ett tecken på att ingen behandling varit riktigt bra) men den behandling som oftast ger resultat är kemisk peeling i upprepade (minst fyra) behandlingar. Behandlingen syftar till att stimulera nybildning av kollagen i läderhuden. Som bäst kan man se ca 60% förbättring medan man i vissa fall inte ser någon förbättring alls."

Så ja det går att få bort, den sista länken informerar verkligen om vilken metod man ska anvädna sig beroende på hur bristningarna ser ut så den ska ni verkligen läsa!

www.stureplanskliniken.se/default.asp&sub=5

www.laserestetik.se/hudbristningar.htm

• Mamma89

Såg förresten hur mycket det kostade en klinik.

"8-14 000:- Beroende på områdesstorlek"

• skånetös i väst

Matilda
    Sicken kärring till BM du hade! Sa du ifrån? Jag hade blivit skitförbannad just eftersom hon sårar. Som om man inte vet ändå att man har bristningar. Min BM påpekade jämt hur stor jag var. Hon sat till och med en gång att "du hade säkert lite mage redan innan graviditeten" Jag blev jättesårad men vågade aldrig säga ifrån ordentligt.

• vigdis

Jamen, alltså, jag fattar inte??? Hur skulle det gå att få bort utan att operera bort hud? Har haft mina bristningar sedan puberteten och än så länge inte fått några nya vid graviditeten (någon fördel har man ju av att vara en smula överårig - bristningar får man mer av om man är yngre), alltså är min bristningar bleka och silvriga vid det här laget. Men de är ju liksom skador i huden, något har gått sönder - brustit, kan det verkligen "lagas"?

• Anonym (känslig)

vigdis: Precis mina e också blekta ..
    Usssch vill verkligen ha bort dom ..alltså skulle jag fått lite å magen å sidorna för att ja varit gravid skulle jag inte klaga..
    Har precis över hela kroppen då kan man klaga kan jag lova .. fy

• PetraGos

Hejsan alla här inne!!
    Jag är 20 år gammal, gick upp drastiskt i vikt när jag var 16.. jag gick upp ca 50 kilo.. jag var normalbygd innan jag gick upp... självklart fick jag bristningar över hela kroppen, benen (knäväcken, låren, rumpan), underarmarna även på baksidan av armarna, hela magen, brösten, siderna av höfterna... iprincip hela kroppen.. Nyligen gick jag ner 45 kilo och nu har jag inte bara kvar bristningarna jag har otroligt mycke överflödig hud över hela kroppen också...
    Självklart mår jag jättedåligt över det, men jag har liksom vant mig vid det nu... när jag har bikini så är det ingen som kollar eller tänker på hur jag ser ut, om man inte hela tiden försöker skydda sig och visar hur jobbigt man tycker det är att visa sig ute... Man måste verkligen lära sig att älska sin kropp.. "problemet" sitter inte i bristningarna utan det sitter psykiskt...
    Hoppas att du förstår att du inte är själv, och jag hoppas att du börjar tänka annorlunda...
    Jag kan ge dig ett råd me, när jag började sola solarium så försvann bristningarna, eller rättare sagt dom blev mindre tydliga... Mycket bättre å billigare än laser... Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över..
    Massa kramar Petra

• MansonDust

Jag kan inte ha linne, för jag har bristningar på överarmarna.
    Kan inte ha kjol för jag har bristningar i knävecken.
    Jag kan inte ha urringat för jag har hängiga tuttar och bristningar på dom.

Jag har bristningar överallt, t.o.m. på blygdbenet och mellan skinkorna.
    Jag är 21 år men ser ut som 63.

• MansonDust

När jag gjorde en gyn-koll ca 1 år efter min dotter fötts så kollade sköterskan på mina lår och klämde lite på dom och sa 'Har du fött barn ?' 'Ja' svarade jag. 'Ja du har ju rätt mycket bristningar.'

Jaa ? Tror hon inte att jag redan visste det ? Eeh ? Usch, kränkade.

• Anonym (känslig)

PetraGos: Skönt å höra att någon har precis lika .. ska börja sola lite sen när jag inte e med barn ..

• Anonym (känslig)

MansonDust: Men gud varför påpekade hon det .. tror hon inte att du hade sätt dom eller?
    Vissa människor e ju bara för mycket *suck*.
    Ja det e jobbigt ..önska att jag kunde ha en slät å fin hud utan 10000 skavanker

• msblaise

en till som kollar in den där länken på förstasidan....
    själv fick jag tvillingar i augusti förra året,min mage ser ut som ett russin å man mår ju inte bättre av att se massa tjejer på MTV som visar mage hela tiden..jag vill oxå kunna göra det utan att skämmas!
    så jag ska börja spara pengar å faktiskt fixa till magen...
    qramizar på er alla!!

Svar på tråden Bristningar ..har hört att man kan ta bort det med laser ..stämmer det?