• Sannas Mamma

Platt skalle...?

nån mer som har fått höra på bvc att dom måste lägga barnet på en särskild sida varje natt el. liknande för att huvudet börjar bli snett/är lite platt?

• Svar på tråden Platt skalle...?
  • Jennie Brunflo

Nopes.

Men fenomenet har varit uppe här på FL mer än en gång.

En del får platt skalle utan kudde, andra med....en del får det inte alls.
    Något råd om det hela har jag aldrig fått från BVC.

• soffan1

Min dotter har börjat bli lite platt på vänster sida av huvudet(hennes favoritsida) trots att jag har varit jättenoga med kuddar osv ända sen hon var nyfödd. Hon har kanske väldigt mjukt huvud, för vissa jag har frågat har aldrig haft kudde till sina barn och de har hur fina huvuden som helst. Känns inte så roligt men vad ska man göra? De ska ju sova på rygg...

• Tygtiiger

Sonen har en platt fläck (sov utan kudde först) men den har börjat rätta till sig... jag tröstar mig med att mina vänners barn har haft stora platta fläckar som har växt till sig jättefint så fort de börjar sitta!

• HelleD

Vänd barnet om så att det sover på båda sidor! Samt på rygg med en liten kudde under huvudet!
    Vår första tjej, vart "platt" i bakhuvudet, och vart rekomenderad kudde till.

• Karlstadtös

Min son är tio månder och har platt huvud bak- trots att han alltid haft kudde. Min puckade BVC sköterska skrev med det i en remiss till en barnläkare (som vi var till p.g.a en annan orsak) utan att tala om det för mig!

Hur som helst så sa barnläkaren att det rättar till sig med tiden och att vissa barn hade plattare huvud! Det var inget att oroa sig för! Min son är världens finaste, trots att han ser ut som en "glödlampa" bakifrån!

• Fille Fjonkan

Tösen ville bara titta åt höger de första månaderna av sitt liv (hon är nu 3 månader) och hon hann då bli lite platt på höger sida. Nu har hon blivit riktigt duktig på att titta åt vänster också. Hon har kudde i sin säng och i vagnen, men oftast sover hon brevid mig (så att jag ligger till höger om henne...) och då har hon ingen kudde

På dagarna brukar jag lägga henne på vänster sida när hon sover. Av BVC fick jag rådet att ofta låta henne ligga på magen och träna nacken, vilket är enkelt nu när hon börjat vända sig till mage så fort man lägger ner henne

• Grannen

Har fått lära mig av en sköterska att man ska lägga barnet på en vuxenkudde.Man ska ha en fast kudde och lägga barnet så högt upp på kudden att den slutar vid ryggslutet, detta rekomenderas av dr. lauritsson som utför operationert av barn med deformerad skalle. (jag tror att han heter så )

• Grannen

Detta ska man göra tills barnet blir 4 månader sedan kan man ha en vanlig platt barnkudde.

• Avelyn

Vilken tur att även jag läste detta då.. hade funderingar kring min lilla dotters platta bakhuvud.. Dr Lauritsson hade hand om min son som liten när han hade hjälm för sitt platta huvud. Så det han säger tror jag på Ska genast ta fram en vuxenkudde..

• elmah

mumlin: ibland lägger jag min son på min kudde i sängen.. han e snart 2 månader. vet du om det gör nåt?

Svar på tråden Platt skalle...?