• Sannas Mamma

Platt skalle...?

nån mer som har fått höra på bvc att dom måste lägga barnet på en särskild sida varje natt el. liknande för att huvudet börjar bli snett/är lite platt?

• Svar på tråden Platt skalle...?
  • Avelyn

Doldisens mamma,

Skönt att höra att ditt barn fick ett runt huvud sedan

• Bianka

De madrasser man köper på ikea, de är ju ergonomiska på något sätt, alltså med sådana piggar. vi har haft en sådan madrass, med piggarna uppåt och med en tunn bäddmadrass på, och bäbis låg utan kudde, och har ett jättefint runt huvud...

• Sannas Mamma

ennasuS>
    vad jag vet så är det inte farligt för barnet. är nog endast utseendemässigt.
    man säger ju att det är insidan som räknas,och visst är det det!
    men för vissa så räknas ju utsidan också.kan jag förhindra (kanske med hjälp av tips härifrån) att min dotter blir platt,så hon inte behöver vara rädd att bli mobbad eller behöva tänka på vad folk ska säga,så gör jag det mer än gärna för henne!
    jag älskar min dotter mer än allt i världen oavsett hur hon ser ut.
    hon är alltid vacker för mig.

• Sannas Mamma

Alveline>
    du låter som om allt vore ditt fel,som om du formade din sons huvud så på flit. så kan du ju inte gå omkring å tänka vännen!! självklart e det inte ditt fel.vad skulle du kunna ha gjort för att förhindra det?inget som stod i din makt ju!anklaga inte dig själv för det. du gör nog för din son som är här å letar tips å söker hjälp å råd. men vad jag kan se så är så gott som alla barn som vart platta rätt så mycket rundare när dom blir några år. tänk då hur det blir när dom kommer till skolåldern! när tex tjejer har lite tjockare å längre hår så är det nog inte vara några problem att dölja plattheten! vi hoppas på det bästa för våra små!kramar

• skrivglad

Alveline o nån till: Har man vänt barnen o det inte gått, har man ju gjort sitt bästa. Alltid skönt att man inte är ensam om sån man tror man är ensam om.

• decemberflicka

bisou - Claes Lauritzen är plastikkirurg på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, en oerhört kompetent (och jättetrevlig) kirurg som faktiskt opererade mig som 5-åring och även under min uppväxt. Den största operationen var dock som 5-åring när han flyttade fram mitt pannben..

• Avelyn

Decemberflicka, Ja visst är dr Lauritzen bra.. han hade hand om min son när han var liten och ordinerade hjälm till honom.

skrivglad, Sant man har ju gjort sitt bästa.. när Ludde snart 6 år var liten fick han sova på rygg konstant sina första månader. Allt för min rädsla för psd. Tog länge innan jag förstod att han blitt platt. Trodde allt var ok.. Han har inte runt huvud nu.. och det syns väl.. för hans panna skjuter ut på ena sidan och öronen är ej på samma höjd. Huvudet är romb format.. Men sant. jag har kämpat och gjort mitt bästa. Det är mest detta att min dotter även drabbas just nu som gör att jag känner mig så usel.. för hur många har lyckats få två platta barn?

Min dotter sov på sidan halva natten.. sedan vändes hon om till rygg .. hon föll tillbaka av sig själv. Jag älskar att samsova men ska börja använda spjälsäng nu för hennes huvud skull. Sover hon själv kommer hon inte att rulla över på rygg lika lätt. Min tyngd intill henne får henne att åka runt..

Tack alla som tröstar med att min sons platthet inte är mitt fel..

( Alla barn blir inte runda trots allt man gör.. min 6 åringen blir aldrig rund i huvudformen)

• skrivglad

Alveline: Man kanske borde fattat, men det borde även informerats om att man ska variera barnets sovläge oavsett ev. skada. Skönt att vi kan stötta varann!

• Avelyn

Himla bra tråd En tjej tipsade om att köpa en bumbo stol i min gästbok, den belastar inte barnets huvud och påverkar huvudformen. Ett superbra tips verkar det som. Någon som testat Bumbo ? *funderar på att köpa*

• Fille Fjonkan

Alvelina: Tösen har fått en Bumbo. Hon är den stadiga typen av bebis som alltid vill stå i ens knä eller sitta helt upprätt - vägrar att slappna av i nacken och sitta bakåtlutad. Hon älskar sin Bumbo, även om hon bara får sitta ganska korta stunder i den än så länge. Hon blir 4 månader den 12:e.

• Avelyn

Ska nog ta och köpa en bumbo jag med.. men får nog vänta lite tills Nellie blir lite större.. hon är bara två månader gammal än så länge.

Har gjort allt nu för att tjejen inte ska bli plattare men verkar i af som hon blir det. Ledsamt ! bvc tar det med ro. Önskar de hade någon mer info om plattisar.. köp en kudde är allt de säger.. men räcker det ? Tydligen inte.. annars hade det väl inte blivit värre ??

• DaCiss

Jag har inte läst alla svar här men vill påpeka en sak (om ingen sagt det redan):

Formen på någons skalle har inte BARA att göra med hur någon ligger. Det har ibland så mycket mer att göra med gener och arv.

Kan ge egna exempel för att visa hur jag menar:

*Jag själv låg typ alltid på mage som spädis, jag har totalt platt bakhuvud.
    *Äldsta sonen har helt platt bakhuvud och han har sovit mycket på rygg.
    *Yngsta sonen hade helt runt bakhuvud vid födseln men det var lite snett dock, han hade legat konstigt i magen. Det gick om men han har då han börjat bli större (snart 4 månader) börjat få mer och mer platt bakhuvud, precis som sin bror. Däremot sover han oftast på ena sidan bara och han vill knappt någonsin ligga i sitt babygym eller vara själv. Han är alltså ofta uppe i famnen då han jämt vill vara det. Dessutom VÄGRAR han vagn så hans bärs alltid i sjal. Sammanfattning: Han ligger praktiskt taget aldrig på rygg men bakhuvudet vill ändå bli platt.
    *Jag, min syster, min morfar och hans bröder hade alla platt bakhuvud. Släkt som träffar på mina barn säger "Nej men titta, de har Nyholms bakhuvud!"

Alltså, gener kan spela roll. Jag är totalt övertygad om att generna spelat ALL roll hos mina barn. Och jag blev väldigt sur på bvc sköterskan då hon kommenterade detta hos första sonen. Sa något om att han har väldigt platt bakhuvud och vi ska låta honom sova si och så. Vad fasiken spelar det för roll hur hans bakhuvud ser ut!? Är det inte sådana fördomar som gör att folk börjar tro och tycka att det spelar roll? Har fått kommentarer efter det också av andra om deras bakhuvuden. Vad är "the big deal" liksom? Tänk om de skulle börja kommentera äldstas utstående öron också "Åj vad dom står ut, ska ni inte tejpa dem så de växer mer mot huvudet? Eller har ni funderat nått på operation?"

Nej jag suckar för sånt där! Och jag blir kränkt själv helt klart då jag själv har platt bakhuvud. De säger ju inte rakt ut att de tycker det är negativt med platt bakhuvud, men de visar ju tydligt att de vill arbeta MOT platta bakhuvud och jag fattar bara inte varför? För att det estetisk inte är vackert? Då bvc sköterskan kommenterade hans huvud sa jag bara att hela släkten, även JAG har sådant bakhuvud. Då sa hon bara "Ja såklart, det kan ju vara genetiskt också". Barnläkaren kommentera också så nu är jag van att direkt bara säga "Det är genetiskt arv, hela släkten ser ut så". Släkt och vänner har kommenterat också.

• DaCiss

Alveline: Föreslår att du läser mitt inlägg ovan. Jag såg vad du skrivit här sist och försöker bara lugna dig! Ibland finns det inget att göra åt saken. Och det är ju verkligen inte farligt att ha ett platt bakhuvud

• Avelyn

Da Ciss, Tack.. ja det vore ju bra om det hade något med generna att göra.. bara det att min dotter blir mer platt varje vecka.. och det är inte som att hela bakhuvudet är platt.. utan det buktar ut en bula mitt på.. platt under och över den bulen. Huvudet har liksom missformats..hon har legat mest av allt på rygg. Min son Ludvigs platta huvud var inte heller platt om man säger så. Doktorn brukar säga att det är romb format. Hans öron sitter inte på samma sida. Keps och hjälm kan han inte ha så bra.. bättre att köpa en hatt till honom annars hamnar kepsens skärm på sniskan. Ska han ha hjälm får man hålla på och skruva. Ena sidan av Luddes panna sticker ut medan andra sidan inte gör det.. Platt huvud pga av gener förstår jag att många kan ha och det ser inte alls illa ut.. Men oftast är väl då hela bakhuvudet platt och inte bara två jättebular på den sida barnet legat mest ?

• DaCiss

Alveline:

Nja, jag tror det är som du säger, om det ligger i generna blir det mer jämnt. Som på mina killars huvud är det jämn platt. De kan t ex ha en skärmmössa och den sitter hur bra som helst. Eller nja, de är ju platta där bak så den sitter ju inte så bra den skulle kunna göra men de sitter inte snett eller så.

Men jag kan även tänka mig att det ligger i generna hur "enkelt" huvudet kan missformas. Jag menar det finns ju barn som ligger hur mycket som helst på rygg och alltid på samma sätt utan att det påverkar deras huvudform. Som du själv sa, hur många lyckas få två plattisar?

Jag tycker inte att man kan peka finger på någon och säga att det är någons fel. Händer det så händer det och försöker man motarbeta det och det inte funkar så gör det ju inte det. Det säger jag ifall du har dåligt samvete på något vis, för det ska du ju inte ha

• elmah

om huvudet e lite avlång + lite platt vad gör man då?
    går det ner av sig själv?

• Sannas Mamma

min snutta har äntligen börjat få lite rundare huvud nu när hon sitter mer.. e så glad

• Gretchen

en av mina killar hade jätteplatt huvud, ena sidan var platt o det gjorde att han automatiskt ville ligga mer på den sidan. det var jättebesvärligt att få honom att byta sida. det var hemskt att alltid behöva vända honom när han sov osv. nu är det hursomhelst nästan borta o själv tror jag att det ordnade sig helt av sig själv när han började röra sig mer o inte bara låg där han blev placerad. kanske att kudden hjälpte lite också... jag säger bara don't worry tjejer!! när jag var orolig över henrys platta huvud så brukade jag trösta mig med att han skulle få hår o att det ju inte är särskilt ofta man ser stora barn eller vuxna med jättekonstiga huvuden...

Svar på tråden Platt skalle...?