• Vallie

Hjälp! Kan man äta fläskfilé rosa???

hej

igår gjorde jag marinerad fläskdfilé, efter konstens alla regler och följde ett recept och hade kötttermometer i köttet i ugnen för att allt skulle bli bra.

Idag när jag skivar upp köttet är det ljust rosa i mitten. Min fråga är om man kan äta fläskkött rosa?
    Jag har för mig att just fläskkött inte får vara rosa...

Någon som vet lite snabbt? ska iväg om 1½ timme med maten, lite smått panik...

Tack

• Svar på tråden Hjälp! Kan man äta fläskfilé rosa???
  • Vallie

så här står det på länken jag fick
    "Men vill du vara helt säker på att inte drabbas av otrevliga bakterier så genomstek köttet."

tror jag slänger in den i ugnen en stund till... hoppas bara det inte blir torrt..

• Pysen
    Vallie skrev 2008-11-15 08:51:04 följande:
    så här står det på länken jag fick "Men vill du vara helt säker på att inte drabbas av otrevliga bakterier så genomstek köttet."tror jag slänger in den i ugnen en stund till... hoppas bara det inte blir torrt..
    Om du stekte den igår så fungerar det inte att slänga den i ugnen idag..... sorry....

Det är nog bara att slänga den och bita i det sura äpplet....
  • Vallie
    Pysen skrev 2008-11-15 08:53:28 följande:
    Om du stekte den igår så fungerar det inte att slänga den i ugnen idag..... sorry....Det är nog bara att slänga den och bita i det sura äpplet....
    varför är det så?
  • Ankiz

Om du använde en köttermometer och temperaturen kom upp i det den skulle så är det ingen fara om den är rosa. Fläskfilé kan vara rosa när den nått rätt temperatur. Ska väl vara 65 grader.

♥Mamma till Oliver 050922 och Lucas 070708♥
  • Vallie

jag stekte den till 68 grader...

• Pysen

Berätta gärna om du väljer att servera den eller inte...

• Vallie
    Pysen skrev 2008-11-15 09:28:47 följande:
    Berätta gärna om du väljer att servera den eller inte...
    varför skulle det inte gå att värma på den igen?
  • TheMilky
    Pysen skrev 2008-11-15 08:53:28 följande:
    Om du stekte den igår så fungerar det inte att slänga den i ugnen idag..... sorry.... Det är nog bara att slänga den och bita i det sura äpplet....
    Så man måste alltså äta kall fläskfilé om man gör den dan innan?
    Mysko.
  • Pysen
    Vallie skrev 2008-11-15 09:34:34 följande:
    varför skulle det inte gå att värma på den igen?
    Därför att den redan är stekt... och stoppar man in den i ugnen så värmer man den bara, inte steker den igen.... hoppas du förstår vad jag menar....

Jag personligen hade inte vågat bjuda andra på den fläskfilen..... tänk om de blir sjuk *hemska tanke*
  • Trisse78

Om köttsaften som kommer ur fläskfilen är klar i färgen så går det att äta den. Om saften är ros/röd så bör du steka upp den igen.

Fläskfilen kan ta färg av marinaden och var lite lätta rosa beroende på vad du har i marinaden.

Lycka till!

• goldensea

Jag är gravid och åt rosa fläskfile för någon vecka sedan. Alla som vet något om matsäkerhet vet ju att det har med temperaturen och tillagningen att göra och inte färgen i sig!

• Nimzaj

Allt handlar om att köttet ska ha kommit upp i en temeratur där eventuella bakterier dör, och det har det efter 65 grader så du kan helt klart servera det.Har levt med en kock i nio år och fått lära mig en hel del av honom om matmyter.
    hoppas att det blir lyckat !

• Mysanochmimer

Jag jobbar med mat och skulle utan att tveka äta den fastän den var rosa.
    och Pysen; Du kan visst värma om den så att ev. bakterier dör, hur tror du vi gör på restauranger med uppvärmd mat??

Svar på tråden Hjälp! Kan man äta fläskfilé rosa???