• AW76

HUR kan 20 minuter på eftermiddagen påverka nattningen SÅ mycket?

Detta är andra gången på kort tid som vi har åkt bil vid 17.30-tiden och dottrern på 9 månader har sovit i 20 minuter.

Hennes vanliga läggtid är 18.30-19 och hon sover 1-1½ mitt på dagen. Förra gången lade jag henne som vanligt vid 19, då stökade hon runt till kl. 20. Ok, vis av lärdomen så hade jag henne uppe till kl. 20 nu ikväll. Hon har inte somnat!

Hur kan det påverka så mycket? Hon ÄR trött! Är hon övertrött kanske? Tydligt är att vi INTE kan vara ute och åka vid den tiden, det blir ju helt fel.

Kul lördagkväll!

• Svar på tråden HUR kan 20 minuter på eftermiddagen påverka nattningen SÅ mycket?
  • Maria V

Våran dotter kan vara likadan. Hon är van att lägga sig vid 19 tiden och har alltid gjort det, hon är 20 månader nu. Kommer man hem efter 8 på kvällen så kan hon vara så trött att hon bara gråter och vill inte alls som en annan vill. Eller så somnar hon på en gång. Det är bara att inte ge upp.

Kan trösta dig med att under en period så somnade våran dotter mellan 5-6 tiden på eftermiddan/kvällen så då kom man inte alls ut på nå..

• AW76

Nej man känner sig väldigt begränsad om det ska vara så här. Nu måste jag gå upp och göra ett nytt försök.. Suck!

• AW76

Kl. 21.30 slocknade hon.. Tydligt övertrött, för hon skrek en massa och hade väldigt svårt att komma till ro.

Jaha, då har man lärt sig att det spelar tydligen ingen roll när man lägger henne efter en powernap på eftermiddagen, det tar lika lång tid ändå. T.o.m längre tid den här gången!

• Maria V

Jag ser det ändå som skönt när barnen sover vid 7 på kvällen. Man hinner med att göra en massa här hemma. Sen vaknar dom ganska tidigt oxå. Men hellre det och man kommer upp på morgonen. För annars så går ju hela dagen innan man kommer igång.

• AW76

Maria V skrev 2008-11-16 07:39:28 följande:

Jag ser det ändå som skönt när barnen sover vid 7 på kvällen. Man hinner med att göra en massa här hemma. Sen vaknar dom ganska tidigt oxå. Men hellre det och man kommer upp på morgonen. För annars så går ju hela dagen innan man kommer igång.
    Ja absolut! Men ibland har man ju ärenden eller är bortbjuden på middag t.ex. och måste vara ute och åka. Synd bara att det ska påverka läggningen så mycket, bara för att hon sover 20 minuter i bilen..

Hon sov till 8.30 idag! Vaknade först vid 5.30, men somnade om. Skönt ifs men jag föredrar precis som du att de sover 19-7 istället.
  • Maria V
    AW76 skrev 2008-11-16 09:53:09 följande:
    Maria V skrev 2008-11-16 07:39:28 följande: Ja absolut! Men ibland har man ju ärenden eller är bortbjuden på middag t.ex. och måste vara ute och åka. Synd bara att det ska påverka läggningen så mycket, bara för att hon sover 20 minuter i bilen..Hon sov till 8.30 idag! Vaknade först vid 5.30, men somnade om. Skönt ifs men jag föredrar precis som du att de sover 19-7 istället.
    Dom gånger som vi ska bort och äta så försöker jag att lägga henne senare under dagen så att hon får sova då i ställer för direkt efter lunch som hon annars brukar göra. Det har funkat för oss. Men oftast så är vi bara till mina föräldrar på mat å då åker vi hem i tid för dom vet hur det blir annars.
    Wilma 070313 Hjalmar 080724
  • Linn och Robin

20 minuter är ju en ordentlig powernap

Gabriel 061217 och syskon påväg med BF 6 maj -09
  • Mummy

20 minuter "powernap" motsvarar 2 timmars sömn

• Klurix

Min dotter förskjöt sin kvälls sömn upp till en timme för 2 minuters power nap i bilen. Så är det med de små pigga liven.

• Klurix

Ojdå, vad betyder den röda gubben som jag fick fram. Inte är han arg, väl?

• 08Mars

Känner igen det där. Dottern på 7,5 mån har länge somnat direkt vid läggning kl 19. Nu har jag jobbat dag i helgen och det har varit lite sioch så med sömnen på dagarna nu när pappa går hemma. Båda dagarna har jag fått lägga henne vid 17 (i ca 30 min) då hon har varit JÄTTE trött. Sedan vid läggdags har hon absolut inte velat sova. Har försökt i 1h (vanligtvis somnar hon på under 5min) och sedan gett upp och tagit upp henne. Försökt igen vid 20.30 och då har hon efter lite kink somnat. Hon har varit först jätte pigg för att sedan snabbt gå över till och vara övertrött och kinkig. Den lilla sömnen förstör allt med nattningen så jag förstår dig!

• AW76
    Mummy skrev 2008-11-16 22:04:08 följande:
    20 minuter "powernap" motsvarar 2 timmars sömn
    Jo jag märkte det

Samtidigt måste det ju vara individuellt, för jag minns inte att det var så här med sonen i den åldern. Det var först när han var en bit över 1 år som sena tupplurar påverkade hans läggning. Å andra sidan är de olika vad det gäller ALLT så jag är inte förvånad..

Men nu vet vi hur det blir till nästa gång..
  • AW76
    Klurix skrev 2008-11-16 22:12:13 följande:
    Min dotter förskjöt sin kvälls sömn upp till en timme för 2 minuters power nap i bilen. Så är det med de små pigga liven.
    Oj då, att t.o.m 2 minuter påverkar!?
Svar på tråden HUR kan 20 minuter på eftermiddagen påverka nattningen SÅ mycket?