• sommarblomma1

Få överaktivt / hyperaktivt spädbarn att komma till ro?

Min dotter är 3 månader och har sedan hon föddes väldigt svårt att komma till ro när hon skall sova både på dagtid och nattid. Hon är riktigt överaktiv / hyperaktiv då benen sprattlar och armarna fäktas hela vakentiden. Jag kan bokstavligen talat inte skriva ner en enda sekund som hon är still eller något still under sin vakentid.

Detta gör att hon har mycket svårt att varva ner och somna så vi har fått gå och bära henne inför varje sovstund nu i tre månader och det börja tära både på rygg och fötter. Inte är hon still i famnen heller när man bär henne. Vi börjar bära henne i upprätt ställning och efter en stund med myror i både ben och armar gnäller hon för att hon inte vill sitta i just den positionen. Då testar vi att lägga henne ner i famnen, går ibland en liten stund, ibland inte, testar upprätt igen, liggandes på andra sidan etc... så håller vi på tills hon till sist nöjer sig med en position och några minuter senare kan hon börja blinka för att lite senare blunda och somna.

Alla sövningar både dag och natt tar allt från 30 minuter till 90 minuter...

Just precis har jag läst klart Elizabeth Pantley "Somna utan gråt" och vi har idag börjat införa denna metod med gosedjur, rutiner etc och hoppas att det skall hjälpa helt eller delvis.

Ni som har lika aktiva barn, har ni några råd om vad som kan varva ner? Någon speciell musik, aktivitet etc...

~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Svar på tråden Få överaktivt / hyperaktivt spädbarn att komma till ro?
  • BebisIAug

Min son är väl inte riktigt lika aktiv, men nästan! När vi ska få honom att somna så brukar jag ligga och amma honom/ha napp medan jag klappar honom i rumpan, detta fungerar hyfsat bra. Fungerar det inte att ligga ner så brukar jag gå runt med honom liggandes i famnen med nappen i och klappa i rumpan.

Annars funkar faktiskt vagnen bäst att få honom att somna i, medan jag vaggar den fram och tillbaka över en tröskel.

• BebisIAug

Jag undrar lite över "somna utan gråt". Vad är det ni gör med gosedjuren?

• lövet2

Hmmm ... Fundersam
    Jag kan liksom inte se det hyperaktiva i din babys beteende. Alla spädbarn i princip rör sig hela sin vakna tid. När de blir stilla, så vet man att de somnat. Jag undrar om ni inte börjat lite i fel ände där? En sömnig baby somnar till maten (med mycket få undantag), och somnar den inte då, så vet man att den inte behöver sova än. Att bära runt på den bara för att man tror det är sovdags, verkar vara lite överambitiöst ...

• BebisIAug

Men alla barn somnar inte till maten. Blir barnet grinigt och kanske gnuggar sig i ögonen så vet man att det är sovdags.

Man ser ju på sitt barn när det behöver sova.

• sommarblomma1
    lövet2 skrev 2008-11-15 21:15:57 följande:
    Hmmm ... Jag kan liksom inte se det hyperaktiva i din babys beteende. Alla spädbarn i princip rör sig hela sin vakna tid. När de blir stilla, så vet man att de somnat. Jag undrar om ni inte börjat lite i fel ände där? En sömnig baby somnar till maten (med mycket få undantag), och somnar den inte då, så vet man att den inte behöver sova än. Att bära runt på den bara för att man tror det är sovdags, verkar vara lite överambitiöst ...
    Vår dotter somnar inte vid matning och hon visar tydliga trötthetssignaler så därför vet vi att hon är sömnig. Nu kunde jag bara amma i en månad och då ibland somnade hon vid bröstet men flaskan somnar hon definitivt inte vid. Jag vet mycket väl att så små barn rör sig mycket då jag har stor erfarenhet då jag i grunden både är barnskötare och förskollärare. Vår dotter  rör sig betydligt mer än normalt.  Dessutom får alla som träffar henne väldigt stora ögon och undrar om hon alltid är lika aktiv.

Tack för tips BebisIAug, det är ungefär vad vi har gjort men jag skulle vilja hitta något sätt att få henne att varva ner lättare.

Gosedjuren ges till barnet när man startar läggrutinen både dagtid och nattid och följer sedan med under hela rutinen och under tiden barnet sover tills det är dags att vakna. Detta gör man för att barnet skall lära sig att associera gosedjuret med sömn och till sist ge barnet signal om att nu är det snart dags att sova. Det skall i sin tur få barnet att lättare varva ner och få lättare att somna. Gosedjuret kan ge barnet en trygghet och få barnet lättare att både somna och somna om utan att mamma eller pappa måste finns till hands.
  • sleipner

Min son som nu är 4,5 mån har sedan tidig ålder haft svårt att komma till ro och varva ner för att kunna somna.
    När han var yngre sov han "nästan aldrig" kändes det som (förutom på natten, som tur var). Men det var tydligt att han var trött. Han var väldigt gnällig och blev bara värre och värre, tills han tillslut somnade en stund.
    Då kom jag på att det nog var för att han var så nyfiken på allt som hände runt omkring, så jag la en tunn filt över axeln och honom, när jag bar honom. Då somnade han nästan på en gång.
    Gjorde sedan lika dant när jag skulle söva han i vagnen, jag hängde en filt över sufletten, så han fick lugn och ro. Funkar jättebra och vi använder det fortfarande.
    Han somnar i princip ALDRIG vid amning! Utom ibland på natten. Men däreomt när jag lägger han i ex vaggan efter amning och hänger över ett skynke, tar det oftast inte så lång tid innan han somnar. Så trött är han, trots att han efter amning ser hur pigg ut som helst och hela tiden försöker se ALLT runt omkring. Han vrider nästan huvudet ur led....

Så att säga att " nästan alla barn somnar till maten" är nog en överdrift. Min kille kan vara så trött, så trött... men "vägrar" komma till ro förens han "får" riktigt lugnt omkring sej. (Vilket är svårt här, eftersom jag är hemma med både han och storasyster som nu är 20 mån)

Testa filten

• sommarblomma1
    sleipner skrev 2008-11-15 21:58:10 följande:
    Min son som nu är 4,5 mån har sedan tidig ålder haft svårt att komma till ro och varva ner för att kunna somna. När han var yngre sov han "nästan aldrig" kändes det som (förutom på natten, som tur var). Men det var tydligt att han var trött. Han var väldigt gnällig och blev bara värre och värre, tills han tillslut somnade en stund. Då kom jag på att det nog var för att han var så nyfiken på allt som hände runt omkring, så jag la en tunn filt över axeln och honom, när jag bar honom. Då somnade han nästan på en gång. Gjorde sedan lika dant när jag skulle söva han i vagnen, jag hängde en filt över sufletten, så han fick lugn och ro. Funkar jättebra och vi använder det fortfarande. Han somnar i princip ALDRIG vid amning! Utom ibland på natten. Men däreomt när jag lägger han i ex vaggan efter amning och hänger över ett skynke, tar det oftast inte så lång tid innan han somnar. Så trött är han, trots att han efter amning ser hur pigg ut som helst och hela tiden försöker se ALLT runt omkring. Han vrider nästan huvudet ur led.... Så att säga att " nästan alla barn somnar till maten" är nog en överdrift. Min kille kan vara så trött, så trött... men "vägrar" komma till ro förens han "får" riktigt lugnt omkring sej. (Vilket är svårt här, eftersom jag är hemma med både han och storasyster som nu är 20 mån) Testa filten
    Tack för tipset! Jag har tidigare testat detta när hon var riktigt liten men då stött riktigt vilda protester. Skall testa det igen nu när hon är tre månader. Kanske fungerar bättre nu.
  • RosiePosie

Oj, det låter som min grabb. Jag har haft honom i sjal hans 4 första månader så han kunde inte sprattla då, vilket gjorde att han kunde sova. Nu somnar han inte längre i sjalen utan jag måste hitta på nya grejer hela tiden. Har han mycket utrymme somnar han inte.
    Funkar det med en sak några gånger är det ungefär som att han tröttnar på det också funkar det inte längre.. Helmysko.

• RosiePosie

Det där med att vagga i famnen är lönlöst. Han blir som en pinne, ska vända sig till mage, gnäller osv. Ibland. Ibland inte.
    Tror också på det där att det är mycket som händer. Ibland funkar filt över huvudet, ibland blir han vansinnig. På förmiddagen går det lättare att söva honom, på kvällen är det svårare.
    Ibland på kvällen (vi samsover och jag ammar) när jag försöker amma honom till sömns tar han bröstet, släpper och vänder sig om, om vartannat cirka 20 gånger. Han blir förbannad och trött.. Ibland får jag vägra honom bröstet en stund så han får gnälla/skrika/gråta. Sedan ger jag honom bröstet igen om då är det som att han antingen har fått skrika av sig eller förstått att han inte ska släppa. Jag vet inte. Men det är alltid olika. Rutiner verkar han bli mer rastlös av. Jag har sjungt en speciell nattvisa i ca 1,5 månad nu, men det verkar som han somnar lättare utan. Så han inte behöver tänka på att han ska somna, utan att det bara ska hända.
    Äsch, vad vet jag. Svammel, men lite så är det här.

Och ja, vissa barn är mer sprattliga än andra..
    Men han sover längre (men kanske inte bättre, snarare tvärtom) ju äldre han blir.

• Nillinsimim

Har du prövat att linda barnet? Min dotter och son var väldigt aktiva så man fick typ hålla fast dem för att de inte skulle väcka sig själva hela tiden. linda fast barnets händer och ben och bär henne tills hon somnar, vissa barn hatar detta och då funkar det inte en del älskar att vara inpackade och "behöver" detta. MEN vänta tills hon har somnat ordentligt och sen lindar du ut henne hon ska inte vara fast hela natten utan kunna röra sig annars är det risk för andningsvårigheter

• Lykketrollet
    lövet2 skrev 2008-11-15 21:15:57 följande:
    Hmmm ... Jag kan liksom inte se det hyperaktiva i din babys beteende. Alla spädbarn i princip rör sig hela sin vakna tid.
    Jag kan förstå vad ts menar. Min son var också en extremt aktiv bebis. Okej att de andra bebisarna också rörde på sig, men de kunde tex ligga bredvid en annan bebis. Min son var tvungen att ligga armlängder undan andra bebiser, för hans armar och ben slog till alla sider konstant. Jag har aldrig, varken för eller efter min son föddes, sett någon så aktiv bebis. Och det kommenterade många.

Han hade också stora problem emd att somna och det enda som hjalp på dagtid var att gå med vagnen. Han kunde vara hur trött som helst, men somnade bara om vi gick med vagnen. Att köra den över en tröskel var inte okej. Så vi gick och gick och gick varje dag, oavsett väder.
  • Vår stora lillbebis

Hej!

Det låter precis som vår son, han är född 3 dagar innan din dotter och beter sig så (vill inte sitta still i knät osv). Vi använder vagnen, det är ett evigt gungande och vaggande i den. Sen som någon annan skrev här innan att man lägger honom i tid, alltså innan han är jättetrött och blir hysterisk.
    Jag har sedan han föddes upplevt det som jobbigt (speciellt när vi träffar andra) att han inte "nöjer" sig med att ligga hos oss föräldrar eller kan komma till ro att somna i famnen?! Hans farmor kan komma med kommentarer som: sover han inte i sin spjälsäng än? nej han gör inte det för han har jättesvårt att komma till ro!

• sommarblomma1

Nu har jag äntligen hittat en tråd som beskriver high-need barn som stämmer in precis på Thilda, eller till 98% i alla fall! I inlägg nummer 1 kan jag pricka av alla punkter utom 2. Det gick rysningar genom kroppen när jag läste och kände att allt stämmer in på min dotter.

Här är tråden som beskriver:

www.familjeliv.se/Forum-11-236/m27237529-1.html

Här är aktuell tråd i ämnet:

www.familjeliv.se/Forum-11-236/m37845853.html

Jag har nu de senaste dagarna återigen börjat sjunga vyssan lull när thilda ska somna och hon blir snabbare lugnare och somnar snabbare också, cirka 30 minuter totalt. Slutade sjunga eftersom sambon vägrar att sjunga och för att hitta en rutin som passar oss båda två. Men det blir till att sjunga för annars tar det upp till 2 timmar för henne att somna och det är då en massa skrik och gnäll utan vyssan lull.

• Flickan och kråkan

Min pojke har inte heller kommit till ro av mat. Tutten har liksom aldrig fungerat. Däremot fungerar famnen, men den får absolut INTE vara stilla. Vi börjar med att dämpa belysningen, sätta på musik (samma Johnny Cash), sedan går vi runt och vaggar i famnen. När han börjat slappna av och komma lite till ro (lägger huvudet mot axeln) så guppar vi på pilatesboll.

• lillaMallan857

Min lille grabb somnade i princip aldrig vid matning och har även varit ganska besvärlig att söva när han var runt 2-3 månader. Vi skaffade en innegunga från fisher price som verkligen var guld värd! I den kom han till ro och somnade och sedan kunde man flytta honom till sin säng där han sov vidare. Istället för att han skrek och kämpade emot sömnen i timmar så somnade han på en kvart i gungan. Brukade åxå stoppa om honom ganska hårt så att inte armarna skulle flyga runt hela tiden och väcka honom.

Lycka till!

Mamma till Wilmer - 080214 - babywilmer.blogg.se
Svar på tråden Få överaktivt / hyperaktivt spädbarn att komma till ro?