Få överaktivt / hyperaktivt spädbarn att komma till ro?
Min dotter är 3 månader och har sedan hon föddes väldigt svårt att komma till ro när hon skall sova både på dagtid och nattid. Hon är riktigt överaktiv / hyperaktiv då benen sprattlar och armarna fäktas hela vakentiden. Jag kan bokstavligen talat inte skriva ner en enda sekund som hon är still eller något still under sin vakentid.
Detta gör att hon har mycket svårt att varva ner och somna så vi har fått gå och bära henne inför varje sovstund nu i tre månader och det börja tära både på rygg och fötter. Inte är hon still i famnen heller när man bär henne. Vi börjar bära henne i upprätt ställning och efter en stund med myror i både ben och armar gnäller hon för att hon inte vill sitta i just den positionen. Då testar vi att lägga henne ner i famnen, går ibland en liten stund, ibland inte, testar upprätt igen, liggandes på andra sidan etc... så håller vi på tills hon till sist nöjer sig med en position och några minuter senare kan hon börja blinka för att lite senare blunda och somna.
Alla sövningar både dag och natt tar allt från 30 minuter till 90 minuter...
Just precis har jag läst klart Elizabeth Pantley "Somna utan gråt" och vi har idag börjat införa denna metod med gosedjur, rutiner etc och hoppas att det skall hjälpa helt eller delvis.
Ni som har lika aktiva barn, har ni några råd om vad som kan varva ner? Någon speciell musik, aktivitet etc...