• mittenavapril

Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?

inkompetent personal.
    Anonym (Sekretess?) skrev 2008-11-17 20:17:32 följande:

Det jag tycker är märkligt är alltså att personalen bekräftade att den här personen satt på häktet jag ringde till. Jag blev förvånad själv faktiskt. Jag chansade och det fungerade.
    Alla handlingar är allmäna. Offentlga blir de som inte har någon sekretess enligt sekretesslagen. Visst kan du begära ut BR, men inte tusan kommer du få ut det pa sekretesen.
    En pågående fu är inte offentliug. En avslutad kan slinka igenom sekretessen till fullo eller delar av den. Det som är sekretess maskas....
    JAG har maskat dokument från polisen så att bara polisvapen, adress och ärendemening fanns kvar.....
  • mittenavapril

Hear! hear! (jurist här med )
    Anonym (jurist) skrev 2008-11-18 21:28:44 följande:

Belastningsregisterutdrag är sekretessbelagda enligt 7 kap 17 § sekretesslagen. Det råder s k absolut sekretess för BRU, vilket bl a innebär att sekretessen inte ens kan efterges av den som utdraget gäller. Journalister är ju ett eget släkte när det gäller att begära ut information. De tror att de kan hojta "meddelarfrihet" och få folk att bryta mot tystnadsplikten. De har tydligen inte lärt sig att meddelarfriheten inte bryter tystnadsplikten hur som helst...
  • mittenavapril

men snälla TS, du vänder tydligen och vrider på det som sägs lite som du vill......
    Dt som sägs om att INTE amäla är att det aldrig kan eda till åtal OM brott är preskiberat. Vissa säger att du iaf ska anmäla; detta för din sinnesfrid och att det då hamnar i systemt och han/hon finns därmed i anmäningsregistret. Anonym (utredare) säger ju åt dig att anmla ändå. Jag kan då inte se någon som egentlign säger åt dig att inte anmäla ett presat brott dock så säger (bobo) att det aldrig kan bli åtal.
    Du kan anmäla et brott när tusan du vill. Det som styr en ev utredning är presktider.
    Se nedan
    Två års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 1 år,
    Fem års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 2 år,
    Tio års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 8 år,
    Femton års preskriptionstid, för brott med straff

• mittenavapril

Självklart inte!!!!! förvirra inte mer nu. Du kan begära ett §10 utdrag! hos RPS Kiruna, men det gäller utdrag på dig själv. ett per år är gratis.

SomeOone skrev 2008-11-24 22:52:26 följande:
    Har bara läst TS!.Men har för mig att du kan få ett brottsregister via polismyndigheten
  • mittenavapril

DNA kan finns kvar i många år. HAr du alltå kvar ett lädesplaggoch ej tvättat det så kan dna finnas kvar. Även ute på fimpar, men självklart är chansen mindre

• mittenavapril

Svara inte om du bara "tror"..... om du tcker att jag var otrevlig var ju det synd, inte min mening.

SomeOone skrev 2008-11-25 16:23:21 följande:
    Ojdå ursäkta mig !!!!!!!!! Skulle nog inte kommit in hit o skrivit när vissa personer är lite otrevliga, Men ni andra kanske såg att jag bara läst TS så..
Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?