• Anonym

Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?

Kan jag som privatperson, anonymt ta reda på om någon suttit i fängelse eller vart dömd för nått på något vis? Vart vänder jag mig då? polis,skattemyndighet eller annan stans? Personen ifråga får inte få reda på att jag kollat upp.

• Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?
  • Anonym (nja)

Nej, det tror jag inte.
    Det är nog inga offentliga handligar, jo domen förståss om man vet när, vad och vilken domstol som dömt.
    Det är ju sträng sekretess kring de som sitter i fängelset.

• Anonym

sträng sekretess, varför då? Det blir ju en himla massa domar att gå igenom annars... kan man inte söka på namn, personnummer i domar eller hos polisen eller nått?
    Finns det inget sätt att se om någon är straffad?

• Anonym

Nja, det är inte sträng sekretess på de som sitter i fängelse. Domen är offentlig som sagt och kan fås via den Tingsrätt där domen utfärdades. Sedan vet jag ej om det står vilken anstallt personen hamnar på, annars kan man ringa kriminalvården.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-16 03:36:06 följande:
    sträng sekretess, varför då? Det blir ju en himla massa domar att gå igenom annars... kan man inte söka på namn, personnummer i domar eller hos polisen eller nått?Finns det inget sätt att se om någon är straffad?
    Just ja. Personnumret vill Tingsrätten att du har, det kan du få via Skatteverket.
  • Anonym

Det enda du kan få ut är fällande domar från tingsrätten, men då måste du veta pers.nr och vilken tidpunkt. Det kostar även ibland lite pengar för att de ska kopiera mm åt dig.

Du kan inte vända dig till polisen för att få ta del av belastningsregistret. Man kan endast begära ut dessa papper på sig själv.

Skatteverket har ingen sådan information och soc har sträng sekretess.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-16 08:20:46 följande:
    Det enda du kan få ut är fällande domar från tingsrätten, men då måste du veta pers.nr och vilken tidpunkt. Det kostar även ibland lite pengar för att de ska kopiera mm åt dig.Du kan inte vända dig till polisen för att få ta del av belastningsregistret. Man kan endast begära ut dessa papper på sig själv.Skatteverket har ingen sådan information och soc har sträng sekretess.
    Vad är det för information som Skatteverket inte har?
  • fjonkan

Man måste inte ha hela personnumret för att få veta om fällande domar. Det räcker med namn och delar av numret för att tingsrätten ska kunna hjälpa till med det. Men det är viktigt att du vet var brottet begicks för det är i den kommunen som han blir fälld. Så det kan vara ett detektivarbete ibland. Jag har erfarenhet av detta då jag letade info om min biologiska pappa.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-16 08:46:23 följande:
    Vad är det för information som Skatteverket inte har?
    Läs TS!!!

Ts frågade om person som suttit i fängelse eller blivit dömd för något och om skatteverket har info att ge ut om detta.
  • Anonym

Så om jag har personnummer och ringer alla tingsrätter jag tror så kanske jag kan få veta om personen är dömd?
    Vet inte tid, kan man inte bara söka på alla tider?

Men när man avtjänar ett brott, vart står man skriven då?
    var är ens adress om man sitter inne?
    Vet inte skattemyndigheten det?
    Talar nu om någon inte inte har kvar någon lägenhet under tiden...och nån stans måste man ju vara skriven, kan man vara skriven på fängelser och behandlingshem eller likande?

fjonke - Hittade du tillslut? Men det är tingsrätt man börjar med då? Förresten fungerar det att maila sådana ställen tro?

• Viewsonic

Du kan ringa polisen. De har plikt att lämna ut information enligt offentlighetsprincipen. Pågående fall lämmar de inte ut information om. Då råder sekretess.

Du kan läsa mer här:

www.google.se/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?