Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?
Anonym skrev 2008-11-19 01:20:09 följande:
Värrst vad det var rörigt. Har inte orkat ta tag i det hela men domar är väl i stort sett alltid offentliga? Så till tingsrätten är bättre att höra av sig då än till polisen.Det verkar vara en del poliser och jurister eller likande här i tråden, så passar på att fråga något annat. Jag har anmält någon och i pappren jag fick hem sedan så står det inte vem jag anmälde eller dens personnummer. Skall det inte göra det eller har det blivit en miss? När jag anmälde visste jag att det var totalt onödigt att göra det, skulle inte leda nånstans men kände ändå att jag behövde göra min del, kunde de då tycka det var så oviktigt med namn och halvapersonnummret att de inte ens skrev ner det? Minns tyvärr inte själv nu ens om jag fick lämna det.Och varför läggs förundersökningar ner utan att ens ha kontaktat personen som är anmäld, tänk om den hade erkänt, fast sånt händer väl inte iofs, men är det inte dumt att lägga ner innan man ens frågat personen om den begått ett brott eller inte eller sett om den begått en massa likande brott osv?Dumt att lägga ner behöver det inte vara, men de uppgifter som framkommit vid anmälan kanske inte är tillräckligt för att kalla en person och delge den misstanke om brott. Det är heller inte så att du får reda på när man kallar denna person. Vanligtvis brukar man kalla målsägaren till förhör innan man kallar den utpekade/misstänkte.
Lite svårt att svara på när du inte skrivit och berättat vad du anmält personen för.