• Anonym (bobo)

Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?

Anonym (utredare) skrev 2008-11-22 19:20:13 följande:

det är adrig försent att nmäla brott. Du kan även göra det trots att brottet är preskiberat. Alla sexualbrott enligt kap 6 Brottsbalke börjar numera ränkas från 18 år. Tidigare var det ej så.
    Men om ett brott är preskriberat lär väl inte åklagaren väcka åtal för man kan aldrig dömas för ett preskriberat brott. Så varför skulle man då anmäla det?
  • Anonym (bobo)
    Anonym skrev 2008-11-23 00:37:14 följande:
    Anonym (jurist) skrev 2008-11-18 21:28:44 följande: Vad menar du med att sekretessen inte skulle kunna efterges av den som utdraget gäller? Givetvis kan personer begära registerutdrag på sig själva och sedan visa upp det för andra. Är ju vanligt inom vissa tjänster (alltifrån säkerhetsklassade till förskolor).
    Men då är det man själv som begär registerutdraget och väljer att visa upp det. Man kan alltså inte skriva under ett papper och medge att någon annan ska beställa ut BRU.
  • Anonym (bobo)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:19:12 följande:

för att en anälan ligger kvar i "systemet" och man har en rätt att anmäla rott och polis en skyldihet att ta up den anmälanoch det kan ge en viss frid för sig själv. DET är Därför..... Anonym (bobo) skrev 2008-11-22 19:53:54 följande:
    Okej, för att man själv ska må bättre av att åtminstone ha gjort en anmälan? Men polisen informerar väl då också om att brottet är preskat och att det alltså inte kommer att leda till något annat än inre själsfrid för offret. Så att man inte får falska förhoppningar om att förövaren ska kunna dömas för det preskade brottet.
  • Anonym (bobo)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:22:22 följande:

som jag just skev ovan....... Vt du redan innan tredningen att det ite går att bevsa? då borde du nog jobba in polisen för dåskulle vi sparaen massa pengar..... alla anmälningar sall utredas! JAg skrev att bevisläget är svårt vid tex våldtäktom det gåt en tid då offret som oftast förstört de biologiska bevis som fanns. Dock kan andra skador eller teknisk bevisning finnas kvar, men et minskar ju för var dag som går. Brott skall man alltid anmäla snarast.
    Va? Nu citerade du nog fel inlägg. För jag aldrig talat om bevisvärdering. Jag skrev att man aldrig kan dömas för ett brott som har preskriberats. En stor skillnad!
  • Anonym (bobo)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:24:52 följande:

den somtar up anmälan säger ingenting. Den har inte till uppgift att göra det. Anmälan tittas sedan på av en förundersökningsledare som då sedan lägger ner utredningen pga presk. Anonym (bobo) skrev 2008-11-23 12:21:54 följande:
    Men att informera om preskriptionstider kan väl inte vara fel? Självklart kan inte en utredare fatta några beslut men man borde väl kunna informera om lagreglers innehåll?
  • Anonym (bobo)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:29:09 följande:

nej, jag cierade rätt. Mena att attityden "att varför anmäla;polisen lägger ju bara ner i brist på bevis"... om TS nu VET att polisen lägger nr så borde hon ta jobb inom polisen och "sia" alla anmälningar så slipper vi utreda i onödan och därmed spara pengar..... Anonym (bobo) skrev 2008-11-23 12:25:24 följande:
    Nej, min attityd var inte att polisen skulle lägga ner i brist på bevis. För bevisningen är ju helt oväsentlig när det handlar om ett preskat brott. Spelar ju ingen roll hur bra bevisningen är om brottet ändå är preskat. Det går ju inte att få en fällande dom ändå.

Så tillskriv mig inte "attityder" som jag själv inte gett uttryck för.

Däremot köper jag din synpunkt om att det kan ge sinnesro åt offret att få göra en polisanmälan!
  • Anonym (bobo)

Anonym (j) skrev 2008-11-23 13:00:24 följande:

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:31:31 följande: Tala för dig själv. Jag är assistent och läst både brottsbalken och polislagen och har en utbredd utbildning inom polisen. Så visst har många civilanställda den kunskapen. Nedvärderande att skriva annat.
    Skulle du informera om att brott var preskat eller inte samtidigt som du tog upp anmälan?
  • Anonym (bobo)

TS, du behöver inte göra något utredningsarbete, det är polisens jobb. Har du blivit utsatt för ett brott är det klart att du ska anmäla det!

Preskriptionstiden för våldtäkt är 10 år och för grov våldtäkt 15 år.

Preskriptionstiden börjar räknas den dagen som brottet begicks men om man var under 18 år när brottet begicks så börjar preskriptionstiden räknas först från och med den dagen offret fyller 18 år. Det kan alltså röra sig om ganska många år efter brottet innan det preskriberas!

Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?