Inlägg från: Anonym (jurist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jurist)

Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?

Belastningsregisterutdrag är sekretessbelagda enligt 7 kap 17 § sekretesslagen. Det råder s k absolut sekretess för BRU, vilket bl a innebär att sekretessen inte ens kan efterges av den som utdraget gäller.

Journalister är ju ett eget släkte när det gäller att begära ut information. De tror att de kan hojta "meddelarfrihet" och få folk att bryta mot tystnadsplikten. De har tydligen inte lärt sig att meddelarfriheten inte bryter tystnadsplikten hur som helst...

• Anonym (jurist)

Precis som anonym här ovanför skriver så visas den adressen där de är folkbokförda, och det är så att de normalt inte kan bli folkbokförda på fängelset eller behandlingshemmet. Så de står kvar på samma folkbokföringsadress även efter att de åkt in. Det kan hända att de blir av med sin bostad och inte har någon familj kvar på adressen och då kan de ibland stå som kvarskrivna, alltså registrerade på orten, men utan någon adress om de inte har anmält någon särskild adress.

• Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2008-11-23 00:37:14 följande:
    Anonym (jurist) skrev 2008-11-18 21:28:44 följande:
    Vad menar du med att sekretessen inte skulle kunna efterges av den som utdraget gäller? Givetvis kan personer begära registerutdrag på sig själva och sedan visa upp det för andra. Är ju vanligt inom vissa tjänster (alltifrån säkerhetsklassade till förskolor).
    Om en person begär ut ett utdrag på sig själv så förfogar ju den personen över uppgifterna själv. En privatperson har på det sättet ingen tystnadsplikt och kan göra vad man vill med det. Att efterge sekretess är något annat. Det betyder att man säger till en myndighet att det är ok att lämna ut uppgifter trots att de normalt är belagda med sekretess. Om någon t ex begär ut uppgifter från socialtjänsten om mig, och jag säger till dem att det är ok att de lämnar ut uppgifterna så får de göra det, om det inte är uppgifter som omfattas av absolut sekretess. Då får de inte lämna ut uppgifterna. Det handlar alltså om när myndigheter får lämna ut information.
  • Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2008-11-23 10:11:57 följande:
    Anonym (jurist) skrev 2008-11-23 09:33:30 följande:
    Ok, men har bestämt för mig när det gjordes en personutredning för säkerhetsklassning på mig så fick jag skriva under papper som gav tillstånd till sådan utredning, utan att jag någonsin fick se svaren.
    Ja, men det finns annat än BRU man tittar på då. För säkerhetsklassade anställningar så har de rätt att kolla BRU utan att fråga dig, däremot finns det annat de kan vilja ta reda på. Sen finns det olika grader av säkerhetsklassning också, olika hur mycket de tar reda på och om dina närmaste också granskas eller inte.
  • Anonym (jurist)
    SomeOone skrev 2008-11-25 16:23:21 följande:
    Ojdå ursäkta mig !!!!!!!!! Skulle nog inte kommit in hit o skrivit när vissa personer är lite otrevliga, Men ni andra kanske såg att jag bara läst TS så..
    Framför allt så skulle du inte ha kommit in hit och skrivit när du inte vet svaret på frågan. Då hjälper det inte att ursäkta sig med att man bara har läst TS. Svaret blir ju inte mindre fel för det, liksom.

Det är klart att man blir lite irriterad när folk som uppenbarligen saknar kunskap i ämnet ger råd i viktiga frågor. Är man inte påläst är det bättre att vara tyst.
Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?