• NadiaMi

Min man duschar inte

Försök att se på hur fräsch han faktiskt Är i praktiken istället för "när han duschade sist" för det går faktiskt att duscha varannan dag och ändå hålla sig både väldoftande och ren.

En annan sak är att kolla vad det är för duschtvål ni använder, eller att han helt enkelt låter bli att tvåla in sig och istället bara sköljer av sig med vatten och gnuggar av kroppen med händerna.
    Jag har själv problem speciellt under vinterhalvåret med torr hud då kylan gör huden känsligare och motverkar det genom att någon gång i veckan använda en olivolje-scrub och att använda tvål sparsamt, samt undvika tvålar och duschcreme med tillsatser eftersom det brukar förvärra problemet.
    Kanske ni kan hitta en sorts tvål som funkar bättre för honom?

Och blir man inte svettig från en dag till nästa så finns det ju ingen direkt "smuts" att tvätta bort.
    Har man ett fysiskt jobb där man blir svettig så är det självklart med en daglig dusch för att bli ren och fräsch, men har man inte det och inte blir svettig under dagen så räcker det ju faktiskt med att man kör en s.k. "raggardusch" och nöjer sig med att tvätta sig lite under armarna, sköljer av ansiktet och tvättar händerna i slutet av dagen.

Detdär med dålig andedräkt däremot finns det ju t.ex. SB12 att ta till för. Köper du en större flaska och även själv använder den så blir det ju inte utpekande mot honom heller.

• NadiaMi

Det är STOR skillnad mellan att duscha varannan dag och att bara duscha en gång i veckan (eller ännu mer sällan).

De flesta håller sig nog inom det normala (dit jag räknar en dusch varje till var tredje dag ifall man inte har något fysiskt jobb eller annat som orsakar att man blir svettig eller smutsig under dagarna) men sedan finns det undantag.
    Och de finns åt båda hållen.

Vissa har en hudkvalitet som tillåter att man duschar flera gånger om dagen utan problem, medan så täta duschar skulle orsaka att andra torkar ut huden. Jag t.ex. skulle garanterat få problem med huden om jag duschade två gånger om dagen oavsett hur mycket jag smörjde in mig med hudcremer eller oljor.
    Händerna blir ju tvättade några gånger om dagen och de blir tok-torra vintertid om jag inte håller efter med en riktigt bra handcreme utan konstiga tillsatser.

• NadiaMi

Det finns många exempel på hur både män och kvinnor förändras när de börjar leva med någon annan under samma tak.

Ibland går man in i de gamla könsrollerna mer eller mindre medvetet, andra gånger kan någon av parterna sluta anstränga sig för den andra "för nu är det ju klart, nu har man varandra" och det behöver inte heller vara medvetet...
    Det är inte alltid varningssignalerna har funnits där från början.

Mitt ex t.ex. förvandlades till något av en förvuxen tonåring den dag vi blev sambos, men var både ansvarstagande och något av en pedant när han hade sin egen lägenhet.

• NadiaMi

Har man inga problem med huden så går det snabbt.
    Men behöver man smörja in sig och får hudsprickor om man duschar för ofta så blir det inte bara tidskrävande utan rent av obehagligt att duscha för ofta.

Och man kan dessutom tvätta av sig på de "kritiska punkterna" även utan att nödvändigtvis hoppa in i duschen, så brist på dusch är i sig inget tecken på bristande hygien.

• NadiaMi

Jappen skrev 2008-11-17 10:19:27 följande:

Och undanflykten med torr hud-bullshit! Idag 2008 finns det lösning på sådana problem!
    Det finns många orsaker till sådana problem också med tanke på alla konstiga tillsatser som finns i diverse duschcremer och tvålar, uttorkande ämnen för att motverka dålig hy, kemikalier för att motverka allt möjligt annat både i champo, tvål, hudcremer och allt möjligt annat.

En lösning är att skippa dedär tillsatserna, att inte slita på huden mer än nödvändigt, att tvätta sig när man är svettig/smutsig istället för på rutin vare sig det behövs eller inte, att låta bli att använda uttorkande tvålar mm.
    Och Ja, att låta bli att duscha varje dag om det orsakar att huden blir obehagligt torr.
    Har man aldrig haft problemet är det väl klart att det känns främmande, men redan i högstadiet lärde jag mig "via proxy" att överdrivet duschande och fixande kan orsaka mer problem än det är värt både för hud och hår.

Överdrivet tvättande och smörjande kan orsaka att huden blir torrare. Något jag dessutom märkt då jag använt en handcreme som inte håller rätt sorts standard för min hud. Fel sorts fuktgivande cremer kan alltså också orsaka problem och det är inte så lätt som att "bara köpa en flaska fuktighetscreme och smörja in sig så är problemet löst".
  • NadiaMi

Anonym (ryyyyser..) skrev 2008-11-18 14:11:20 följande:

Många latmaskar skyller på att huden blir torr osv ;).
    Så hudsprickor, fjällning, utslag och torr hud beror på att man är lat?

Och dendär "unkna doften" du skriver om ger jag inte mycket för.
    Jag tror att vi är alldeles för vana vid artificiella dofter från handdiskmedel, hudcremer, handcremer, tvålar, champoo, balsam, parfym, sköljmedel och allt möjligt annat att många "glömmer" att kroppen även har naturliga dofter.
    Att lukta 'rent och fräscht utan tillsatser' är långt ifrån samma sak som att lukta 'illa'.

Dessutom blir det mest bara jobbigt när folk blandar fem olika dofter från deo, hudcreme, parfym, sköljmedlet i kläderna och stylingprodukterna som man lätt gör om man envisas med att köra hela artilleriet fullt ut varje morgon. Och så lägger man till lite kaffe-andedräkt och eventuellt en pust cigarettrök eller två så blir doftbilden komplett.
    Jag tror faktiskt att det snarare är de personer som använder för mycket doft-tillsatser som blir lite blinda för alternativen.
    För att ta ett lite kontroversiellt exempel så märker rökare sällan när de luktar rök...
  • NadiaMi

Anonym (ryyyyser..) skrev 2008-11-18 15:32:28 följande:

Som jag skrev!!!"såvida man inte har allvarliga hudproblem". Vilket jag anser passar in på din beskrivning.
    Så jag som får nariga händer och torr hud specifikt under vinterhalvåret har "allvarliga hudproblem"? Det var intressant att höra...
    Själv ser jag det som att jag helt enkelt får torr hud under vinterhalvåret.

Jag får inte alla bekymren jag listade upp.
    Iallafall inte samtidigt eller på samma områden, men visst blir huden känsligare vintertid. Ansiktsvård, hårvård och allmän hudvård måste jag ha helt olika strategier för beroende på årstiderna, men att jag för den skull skulle ha "allvarliga hudproblem" håller jag verkligen inte med om.
  • NadiaMi

Anonym (ryyyyser..) skrev 2008-11-18 15:43:17 följande:

OM ni nu själva inte tycker det är något problem att inte duscha varje dag så undrar jag varför ni verkar ta så illa upp?
    Det jag svarade på i de sista inläggen var ditt påstående om att "Många latmaskar skyller på att huden blir torr".
    Att få torr hud och att vara lat är två Helt skilda saker och det var mest bara det jag ville få fram.
  • NadiaMi

Anonym (oduschad) skrev 2008-11-18 15:50:52 följande:

När på dygnet är det "normalt" att duscha?
    Också en bra fråga.
    Kommer ihåg i gymnasiet då jag hörde en tjej klaga högljutt på att det var Sååååå Äckligt med folk som inte duschade på Morgonen. Någon annan tid på dagen gick ju inte an... *himlar med ögonen*
Svar på tråden Min man duschar inte