• Anonym

Kan man lära sig dricka måtligt?

Starkt av dig att sluta dricka! Grattis!
    Den allmänna uppfattningen är nog att det är svårt att blir sällskapsdrickare om man haft problem med berusningsdrickande tidigare. Kramar.

• Anonym

Min man var tidigare som du. Han hade inget stopp och tyckte det var helt ok att folk däckade på fester. I hans gamla bekantskapskrets var det mycket den mentaliteten som gällde -fullast vinner typ...

Min bekanskapskrets har alltid varit betydligt måttligare och det blev ganska stora problem när vi gick på fest i början då min på den tiden pojkvän alltid blev fullast på festen. Jag tyckte det var oerhört pinsamt.

Nu efter ganska många år och mycket kämpande har vi kommit till positionen att han har lärt sig att lyssna på mig när jag säger att han har fått nog. Går han på fest själv får han ansvara själv för sitt drickande och då händer det fortfarande ibland att han kommer hem och är kanon... Tyvärr... Men då jag är med så håller han sig i skinnet med lite hjälp numer. För det mesta räcker det med en blick tvärs över rummet.

I lugnare sammanhang än fester klarar han absolut av att ta ett par glas vin eller öl och sedan är det bra. Men han har fått lära sig att räkna alkoholmängden istället för att gå på känsla så som jag gör.

Svårt att veta hur det skulle funka för dig. Du får väl berätta om ditt problem för din sambo/bästis och sedan prova dig fram försiktigt. Köp inte hem mer än typ två öl och se hur det funkar...

Förstår att det är frusterande att inte kunna ta ett glas vin till maten ngn gång. Är själv gravid så jag vet hur det är att sitta utan när alla andra skålar och pratar vin... Ganska trist faktiskt.

Lycka till!

• Anonym

tror du på allvar att du får en roligare tillvaro om du kan ta "ett glas vin"??? De som dricker ett glas vin gör det för att de tycker att det är gott, INTE för att det ska "bli roligt".
    Tänk på dina barn! Inte så kul kanske att hamna i fosterfamilj för att morsan har hamnat i fyllecell ännu en gång!!!

• Anonym

Ja, jag har varit en "riktig" missbrukare av alkohol tidigare men idag dricker jag måttligt.
    Ibland blir jag full (men aldrig odrägligt full), men för det mesta håller jag mig till 2-3 glas.

Så visst går det..... iaf för egen del.

• Anonym

Försök att ha roligt ändå! det går, jag lovar! Jag kan ibland känna mig utanför när andra dricker. Jag har eg. inga problem, men jag har vid några tillfällen fått ångest dagen efter. Riktigt fruktansvärd ångest som gjort att jag helt enkelt inte vågar dricka. Ett glas vin, och jag har mått psykiskt kasst dagen efter.

Så, för ett par år sedan bestämde jag mig för att inte chansa längre. det är så skööönt att ha fattat ett beslut och stå fast vid det, även om andra dricker. Tyvärr är det provocerande och många (särskilt de med lite problem) tjatar ofta om att man borde släppa loss osv.

Jag tycker att du skall köpa ett alkoholfritt vin om du gillar smaken och skåla med vännerna. Det kan avdramatsera känslan lite.

Lycka till - och all heder åt dig som väljer dina barn framför destruktivt beteende.

Fler vuxna borde låta bli att dricka med tanke på alla barn som far illa av att de som skall skydda dem blir "konstiga".

Svar på tråden Kan man lära sig dricka måtligt?