• Anonym (Jessica)

Kan man lära sig dricka måtligt?

Jag har alltid varit en sån som druckit massor när jag festat. Det har inte varit ofta men när jag väl druckit har det ofta spårat ur då jag ej har haft någon botten. Jag har aldrig druckit ensam eller så utan det är bara på fest jag druckit men då massor.

jag har blivit omhändertagen ett antal gånger. Senast var för ett år sedan och då mådde jag så fruktansvärt efteråt då jag har barn och var rädd att förlora dem, så jag har varit helnykterist sedan dess.

Det har funkat bra men tycker det är tråkigt. Skulle vilja kunna ta ett glas vin som "normala" människor kan, utan att det blir 10 glas.

Går detta att lära sig eller är det helt kört för mig?

• Svar på tråden Kan man lära sig dricka måtligt?
  • Viewsonic

Det är nog individuellt, men jag har träffat flera som haft det här problemet som löst det genom att inte dricka alls.

• Anonym (Jessica)

ja jag vet att det säkraste är att inte dricka alls. därför jag inte gör det nu.
    Tycker bara att det är så fruktansvärt trist att vara på fest och inte kunna ta ett glas vin eller en öl. vet att jag aldrig kommer kunna lära mig bli "lagom full" men vill kunna ta ett glas vin.

Så jag undrar om någon lärt sig det som tidigare varit som jag?

• Anonym

Starkt av dig att sluta dricka! Grattis!
    Den allmänna uppfattningen är nog att det är svårt att blir sällskapsdrickare om man haft problem med berusningsdrickande tidigare. Kramar.

• Anonym (möjligt)

Ja, det går att lära sig att kontrollera det, även om det inte är alla som klarar av det.

• Anonym (fyllehagga)

Jag har festat aktivt i 15 års tid och trots att jag verkligen har försökt så har jag aldrig lärt mig att dricka med måtta.Nu dricker jag inte alls längre,det ger mig ångest.

• Anonym

Min man var tidigare som du. Han hade inget stopp och tyckte det var helt ok att folk däckade på fester. I hans gamla bekantskapskrets var det mycket den mentaliteten som gällde -fullast vinner typ...

Min bekanskapskrets har alltid varit betydligt måttligare och det blev ganska stora problem när vi gick på fest i början då min på den tiden pojkvän alltid blev fullast på festen. Jag tyckte det var oerhört pinsamt.

Nu efter ganska många år och mycket kämpande har vi kommit till positionen att han har lärt sig att lyssna på mig när jag säger att han har fått nog. Går han på fest själv får han ansvara själv för sitt drickande och då händer det fortfarande ibland att han kommer hem och är kanon... Tyvärr... Men då jag är med så håller han sig i skinnet med lite hjälp numer. För det mesta räcker det med en blick tvärs över rummet.

I lugnare sammanhang än fester klarar han absolut av att ta ett par glas vin eller öl och sedan är det bra. Men han har fått lära sig att räkna alkoholmängden istället för att gå på känsla så som jag gör.

Svårt att veta hur det skulle funka för dig. Du får väl berätta om ditt problem för din sambo/bästis och sedan prova dig fram försiktigt. Köp inte hem mer än typ två öl och se hur det funkar...

Förstår att det är frusterande att inte kunna ta ett glas vin till maten ngn gång. Är själv gravid så jag vet hur det är att sitta utan när alla andra skålar och pratar vin... Ganska trist faktiskt.

Lycka till!

• Anonym (Jessica)

hej.
    Din man låter precis som jag. I min bekantskapskrets har det alltid varit mycket alkohol. alla har verkligen supit på fester och jag ahr sätt däckande som nåågot normalt till dess jag träffade min sambo och insåg att det fanna andra umgängen som inte alls hade samma alkoholumgängen. Det är just med min mans umgänge jag vill kunna ta ett glas vin eller en öl som de andra gör.
    med mitt gamla umgänge festar jag aldrig med då det bara är fyllefester och de håller jag mig långt borta ifrån nu.

• Anonym (vino)

Jag har också haft problem med för hårt drickande till och från. Har haft en bekantskapskrets där det druckit mycket. Nu för tiden försöker jag måttlighetsdricka, och jag kan säga det går bra OFTAST. MEN --ibland har jag tappat kontrollen och blivit alldeles för full. Har man en gång haft missbruksproblem är det svårare än man tror att vara måttlig. Ofta har jag blivit för full när jag typ "slappnat av" och tänkt att jag inte har sådana problem längre. Eller i sammanhang där jag varit lite nervös över något, druckit för att typ lugna nerverna och så har det blivit allt för mycket.. Jag måste alltid vara på min vakt när jag dricker alkohol, annars kan det gå fel.

• trollkarl

förr i tiden söp jag mig hejdlöst redlös under bordet...

men i dagens läge kan jag ta två öl eller ett glas whskey en kväll. sen är det bra. tror det handlar om att man komemr till en vändpunkt i livet. samt självkontroll.

• Anonym

tror du på allvar att du får en roligare tillvaro om du kan ta "ett glas vin"??? De som dricker ett glas vin gör det för att de tycker att det är gott, INTE för att det ska "bli roligt".
    Tänk på dina barn! Inte så kul kanske att hamna i fosterfamilj för att morsan har hamnat i fyllecell ännu en gång!!!

• trollkarl
    Anonym skrev 2008-11-16 13:34:50 följande:
    tror du på allvar att du får en roligare tillvaro om du kan ta "ett glas vin"??? De som dricker ett glas vin gör det för att de tycker att det är gott, INTE för att det ska "bli roligt". Tänk på dina barn! Inte så kul kanske att hamna i fosterfamilj för att morsan har hamnat i fyllecell ännu en gång!!!
    onödigt inlägg... onödigt!

att det kan vara roligare tror jag bottnar i att man känner sig inte bekväm i ett sällskap ev, som dricker en flaska vin och du inget. men som sagt, det är vad ajg tror...
  • Anonym (nervös)

Jag har lärt mig hyfsat.

Jag blev för full i huvudsak pga 4 saker; för att få bort nervositet, för att det skulle bli roligare, för att alla andra blev det=okej för mig också och för att jag helt enkelt drack hela tiden när jag väl börjat.

Numer umgås jag mest bara med människor jag känner mig riktigt trygg med, jag dricker svagare drycker när det "går", undviker sitta-och-prata-drickande/ser till att ha något annat att göra OCH skäms till skillnad mot förr om jag blir för full. Detta räcker oftast. De andra gångerna drar jag mig helt enkelt tillbaka från festen eller vad det nu är - har blivt jättebra på det. Inte alltid helt uppskattat men ett betydligt bättre alternativ.

ETT glas vin har jag inte lärt mig att ta, men det stannar iallafall oftast vid 3-4.

• Anonym

Ja, jag har varit en "riktig" missbrukare av alkohol tidigare men idag dricker jag måttligt.
    Ibland blir jag full (men aldrig odrägligt full), men för det mesta håller jag mig till 2-3 glas.

Så visst går det..... iaf för egen del.

• Anonym

Försök att ha roligt ändå! det går, jag lovar! Jag kan ibland känna mig utanför när andra dricker. Jag har eg. inga problem, men jag har vid några tillfällen fått ångest dagen efter. Riktigt fruktansvärd ångest som gjort att jag helt enkelt inte vågar dricka. Ett glas vin, och jag har mått psykiskt kasst dagen efter.

Så, för ett par år sedan bestämde jag mig för att inte chansa längre. det är så skööönt att ha fattat ett beslut och stå fast vid det, även om andra dricker. Tyvärr är det provocerande och många (särskilt de med lite problem) tjatar ofta om att man borde släppa loss osv.

Jag tycker att du skall köpa ett alkoholfritt vin om du gillar smaken och skåla med vännerna. Det kan avdramatsera känslan lite.

Lycka till - och all heder åt dig som väljer dina barn framför destruktivt beteende.

Fler vuxna borde låta bli att dricka med tanke på alla barn som far illa av att de som skall skydda dem blir "konstiga".

• PrettyGirl

Om du låter bli att dricka på länge så blir toleransnivån lägre för dig o sen gäller det bara att lära sig vart gränsen går vid "för mkt." Jag har varit partytjej, o jag drack alldeles för mkt o för ofta. Numer bli det inte så ofta. Senast jag drack nu var för 3 månader sen då jag var på fest, o före det var det 2 månader. Det går att lugna ner sig om man är på väg åt fel håll, bara man tar sig i kragen. Det gäller att se upp, det är väldigt lätt att hamna i ett beroende, se upp både för din o ditt barns skull.

• Viewsonic
    Anonym skrev 2008-11-16 13:34:50 följande:
    tror du på allvar att du får en roligare tillvaro om du kan ta "ett glas vin"??? De som dricker ett glas vin gör det för att de tycker att det är gott, INTE för att det ska "bli roligt". Tänk på dina barn! Inte så kul kanske att hamna i fosterfamilj för att morsan har hamnat i fyllecell ännu en gång!!!
    Det är gott och lite roligt.
Svar på tråden Kan man lära sig dricka måtligt?