Inlägg från: isisisis |Visa alla inlägg
  • isisisis

Kan du göra en redd sås?

självklart!
    Det är jag jäkligt tacksam för dessutom!

• isisisis
    Atamon skrev 2008-11-16 15:34:57 följande:
    Ja + pastaredning  Smaken på hemmagjorda såser går inte att jämföra med påssåser, det tar inte så lång tid heller. 
    Hemagjorda såser innehåller heller inga transfetter eller glutamat eller annan skit de fyller påsarna med!
  • isisisis
    Eisa skrev 2008-11-16 16:02:58 följande:
    Jag gör aldrig ens sås. Vad har man sås till? Jag äter typ sallad, tacos, pasta (med ickeredda såser) och gratänger. Äter ni typ... Stek?
    Jag äter svampsås,grönpepparsås,currysås etc....det äter inte du då förmodar jag?
  • isisisis
    Eisa skrev 2008-11-16 16:02:58 följande:
    Jag gör aldrig ens sås. Vad har man sås till? Jag äter typ sallad, tacos, pasta (med ickeredda såser) och gratänger. Äter ni typ... Stek?
    Dessutom är en redning grunden för även stuvningar.

Stuvad blomkål,stuvad spenat...eller vidare spenatsoppa eller andra soppor..

Att kunna göra en redning är en grundläggande matlagningsfärdighet!
  • isisisis
    Mårrran skrev 2008-11-16 16:14:39 följande:
    Japp både och. Dock så använde jag maizena redning först när jag flyttade hemifrån.
    Ja,Idealmjöl kan ju vara ett alternativ om man är lite "färsk",inte så svårt att misslyckas med.
    Likaså majzenaredning.

Bra alternativ
  • isisisis
    Mcmajjsan skrev 2008-11-16 16:33:05 följande:
    Det här med stuvningar har jag aldrig riktigt fattat. Ändå lagar jag alltid mat och jag gör det bra. Vad och när stuvar man =D
    Svampstuvning ovanpå en macka i ugnen?Gott!

Stuvad spenat jättegott!

Stuvad gratinerad blomkål,också jättegott!

Man kan stuva en massa grönsaker och äta istället för ris eller pasta eller potatis tex

Det är GI.
  • isisisis
    Mcmajjsan skrev 2008-11-16 16:56:17 följande:
    Alltså... det där lät inte gott ;)
    Gillar man inte svamp,spenat eller blomkål så låter det såklart inte gott!

Men jag gör det!
  • isisisis

Stuvning är inget annat än en tjockare bechamel.

Samma som du har i en ostsås i en lagagne!

Är det också spya?

• isisisis
    Mcmajjsan skrev 2008-11-16 17:06:03 följande:
    Det kan juh vara det ja =D Kan man stuva kycklingsschnitzel??? =D
    Man kan ha sås på!

Och en hemmagjord sås är en tunnare stuvning?

Hänger du med?

har du aldrig lagat svensk husmanskost?
  • isisisis
    Mcmajjsan skrev 2008-11-16 17:13:01 följande:
    Men klart jag har. Lovar att skriva inom parentes när jag är ironisk. Det är bara det att såser är bra men stuvningar skrämmer mig. Man kan juh aldrig stuva ngt gott, svamp och massa konstiga grönsaker *blä*
    Vad som BORDE skrämma dig är allt färdiglagat,skräpmat,läsk och alla tillsatser som du säkert gladeligen slickar i dig ,totalt oberörd av vad du äter!

Eller?
  • isisisis
    Mcmajjsan skrev 2008-11-16 17:20:48 följande:
    Så för att jag inte äter stuvningar så äter jag endast färdigmat? Nejnej... jag håller mig till vanliga såser och gör inga dumheter som att gömma konstiga svampar i tjock slemsås.
    Nä,det behöver det givetvis inte betyda
  • isisisis
    Mcmajjsan skrev 2008-11-16 17:20:48 följande:
    Så för att jag inte äter stuvningar så äter jag endast färdigmat? Nejnej... jag håller mig till vanliga såser och gör inga dumheter som att gömma konstiga svampar i tjock slemsås.
    Jag stör mig bara en aning på när folk pratar om mat som äcklig spya,slemsås etc...

Jag är inte uppfostrad till det.

I min värld så är det dåligt.
Svar på tråden Kan du göra en redd sås?