Inlägg från: Mcmajjsan |Visa alla inlägg
  • Mcmajjsan

Kan du göra en redd sås?

Det här med stuvningar har jag aldrig riktigt fattat. Ändå lagar jag alltid mat och jag gör det bra. Vad och när stuvar man =D

Bf 081230
  • Mcmajjsan
    Eisa skrev 2008-11-16 16:38:47 följande:
    men husmanskost... äter ni det?det är ju inte så nyttigtmedelhavskost människor!!!
    Är tacos medelhavskost? =D
    Bf 081230
  • Mcmajjsan
    Lotlas skrev 2008-11-16 16:35:32 följande:
    Svampstuvning till omelett t.ex. Stuvad potatis till lax är gott också. Men stuvade morötter och liknande hoppar jag över.
    Ingen av de stuvningsförslagen föll mig på läppen. Stuvningar är för mig = hundspya.
    I konstistens och inte i smak =D
    Bf 081230
  • Mcmajjsan
    isisisis skrev 2008-11-16 16:35:49 följande:
    Svampstuvning ovanpå en macka i ugnen?Gott!Stuvad spenat jättegott!Stuvad gratinerad blomkål,också jättegott! Man kan stuva en massa grönsaker och äta istället för ris eller pasta eller potatis tex Det är GI.
    Alltså... det där lät inte gott ;)
    Bf 081230
  • Mcmajjsan
    isisisis skrev 2008-11-16 17:03:21 följande:
    Gillar man inte svamp,spenat eller blomkål så låter det såklart inte gott! Men jag gör det!
    Det kan juh vara det ja =D

Kan man stuva kycklingsschnitzel??? =D
    Bf 081230
  • Mcmajjsan
    isisisis skrev 2008-11-16 17:08:54 följande:
    Man kan ha sås på!Och en hemmagjord sås är en tunnare stuvning?Hänger du med?har du aldrig lagat svensk husmanskost?
    Men klart jag har. Lovar att skriva inom parentes när jag är ironisk.

Det är bara det att såser är bra men stuvningar skrämmer mig. Man kan juh aldrig stuva ngt gott, svamp och massa konstiga grönsaker *blä*
    Bf 081230
  • Mcmajjsan
    isisisis skrev 2008-11-16 17:05:55 följande:
    Stuvning är inget annat än en tjockare bechamel.Samma som du har i en ostsås i en lagagne!Är det också spya?
    Det är tjockheten som är kruxet ;) läskiga saker!
    Bf 081230
  • Mcmajjsan
    isisisis skrev 2008-11-16 17:17:45 följande:
    Vad som BORDE skrämma dig är allt färdiglagat,skräpmat,läsk och alla tillsatser som du säkert gladeligen slickar i dig ,totalt oberörd av vad du äter! Eller?
    Så för att jag inte äter stuvningar så äter jag endast färdigmat?

Nejnej... jag håller mig till vanliga såser och gör inga dumheter som att gömma konstiga svampar i tjock slemsås.
    Bf 081230
  • Mcmajjsan

Fast... jag har en bekännelse. Kom på det alldeles nu och jag är lite röd om öronen.

Jag älskar Abbas skink och svampstuvning. Men det är bara för att den inte smakar svamp. Så jag får väl svälja min stolthet och stuva lite skinka =D

Bf 081230
  • Mcmajjsan
    isisisis skrev 2008-11-16 17:25:57 följande:
    Jag stör mig bara en aning på när folk pratar om mat som äcklig spya,slemsås etc...Jag är inte uppfostrad till det.I min värld så är det dåligt.
    Men för mig är det exakt så det känns. Och jag har blivit uppfostrad att vara ärlig.
    Däremot så har jag såpass mycket hyffs att jag aldrig skulle säga det till någon om det inte är jag som lagar mat. Är någon så snäll att som lagar mat till migså skulle jag kunna äta rå katt.

Men i ett forum där det defininvt inte är ngn som lagar en stuvning åt mig så säger jag precis som det är. Konstistensen är för mig ofta väldigt lik spya och därav att jag inte äter eller tillagar den... Fast ja... Abbas är bra så jag får väl be dom om receptet.
    Bf 081230
  • Mcmajjsan
    elektra1 skrev 2008-11-16 17:26:19 följande:
    och hemmagjord skink och ostsås är underbar på pasta.Stuvade räkor skitgott på varmamackor.
    Fast skink och ostsås gör jag =) DEt är bara vanlig sås =D
    Bf 081230
  • Mcmajjsan
    Bonanza skrev 2008-11-16 19:44:50 följande:
    Men bara för att man inte gör redd sås, betyder ju inte det att man köper färdig sås. Vi äter främst creme fraiche-sås här hemma.
    Faktiskt samma här. Jag föredrar kalla såser coh cremefraichesåser är så jevulskt gott och lätt att göra och variera =)

Älskar att blanda ner marinerade vitlöksklyftor och majs för att få en matigare sås =)
    Bf 081230
Svar på tråden Kan du göra en redd sås?