• seppo

ikea-kök?? är ni nöjda eller inte??

Jo, vi ska köpa ett ikeakök har vi tänkt, jag är bara tveksam till kvalitet och service och undrar då vad ni har för erfarenheter av det?

Är ni nöjda med:
    -era val av produkter?
    -servicen?
    Köpte ni allt på ikea eller t ex. blandare eller bänkskiva från nåt annat ställe?

Något ni ångrar v.g tex skåpval osv?
    Har ni skruvat och monterat själva eller köpt de tjänsterna på ikea eller annan "montör"?

Jag är jättenyfiken så svara gärna utförligt om ni orkar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 18:09
    vad är skillnaden på planlimmad och underlimmad diskho??

• Svar på tråden ikea-kök?? är ni nöjda eller inte??
  • AnnaOliver031016

Jag är jätte nöjd med vårt kök.

Vi köpte allt från ikea utom spis och fläkt.
    Vi bytte stommar och allt :) och vi gjorde det själva och enligt sambon så var det ett ganska lätt kök att svänga ihop.

Det jag kan ångra är att vi tog vin hylla, vi dricker aldrig vin så i stället för vinflaskor så har vi lite blandat med skräp där..

• jengberg

ingen som prövat mörkt kök tex svart...vad tror ni om det??? svårt att hålla rent eller??

• myskatt
    jengberg skrev 2009-01-17 08:47:29 följande:
    ingen som prövat mörkt kök tex svart...vad tror ni om det??? svårt att hålla rent eller??
    Om man gillar att torka luckorna hela dagarna . Kommer alltid va skitigt.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • amasonas

satte in ikeakök för 2 år sen, är lika fint idag! Vitvarorna & blandaren är inte från IKEA dock.

Lätt att sätta in & att hålla rent ,håller inte med "signatur" som ansåg att ståtluckorna var jobbiga att hålla rena, torkar av dem en gång i veckan så är de rena! (trots 3 små huliganer hemma)

Vi har aldrig behövt efterjustera luckor & sånt heller men vi var supernoga med passbitar & vattenpass & allt sånt när vi satte in det.

Betyg: Bra & billigt! plus är ju att tröttnar man på sitt kök så är det ju inte speciellt dyrt att byta luckor igen & vips har man ett "nytt" kökFlört

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Dundermamman
    Om det inte är högblankt så tror jag inte det är så svårt att hålla rent!

Vi har Nexus ek som är "mellan"mörkt och jag behöver sällan torka luckorna , luckan är ju även slät och därför mycket enkel att hålla ren!
    Vi har kattungar
  • En glad tjej
    VI ska köpa svart kök från Ikea men jag tror inte det är svårare att hålla rent än vitt tex. Sen är det så snyggt också =)
  • jengberg

en glad tjejvilket kök ska ni ha...köper ni allt på ikea?? jag ville ha vitrinskåp över diskbänken men det fanns bara i vitt...dete det enda jag tycker e tråkigt... har kollat på faktumkök svart o det verkar ju skilja mycket i pris på ikea o andra kök.... har setat o kolla vad våra luckor med stomme skulle gå på...kom fram till runt 11000 o det e ju skitbilligt

• En glad tjej
    jengberg skrev 2009-01-17 13:21:09 följande:
    en glad tjejvilket kök ska ni ha...köper ni allt på ikea?? jag ville ha vitrinskåp över diskbänken men det fanns bara i vitt...dete det enda jag tycker e tråkigt... har kollat på faktumkök svart o det verkar ju skilja mycket i pris på ikea o andra kök.... har setat o kolla vad våra luckor med stomme skulle gå på...kom fram till runt 11000 o det e ju skitbilligt
    Vi ska ha svarta luckor nertill, tror de heter Applåd. Sen ska vi ha ett par aluminiumvitrinskåp upptill. Vi kommer ha mycket öppet så det blir mest skåp nertill. Vi kommer troligtvis bara köpa just stommar och luckor hos Ikea, det andra köper vi på andra ställen. Jo, inbyggnadsmicron får vi köpa där också.
  • blixten34

Vi satte in ett IKEA kök för 1 år sen vi köpte både luckor stommar handtag bänkskivor diskho & köksfläkt är supernöjda med allt och jättebra service o hjälp fick vi.

• messa

Jag och min sambo har byggt i hop två IKEA-kök under vår tid tillsammans. Vi är väldigt nöjda med resultaten. Det första köket var vitt och det andra köket är mörkgrått. Ikeaköken är prisvärda och bra, men satsa på att köpa en kvalitetsblandare av typen FM mattson eller annat likvärdigt märke. Det är ju synd om man skulle få en större vattenskada pga att blandaren går sönder.
    Välj färg på luckorna after ditt eget tycke

• nassepånken

Vi ska köpa kök från ikea men en sak gör mig lite nervös, nämligen tillgången. Jag skulle köpa ETT skåp till mina föräldrar, med utrdargslådor med vita fronter (applåd). det borde en av de vanligaste varianterna. de två ikea-varuhusen i göteborg hade inte ens tillsammans de sju delarna jag behövde.

en annan sak är att jag vill ha en riktig diskbänk. ikea har bara en modell, och den har bara en ho. annars finns det inte många på marknaden som har ikeas specialmått med 62 cm djup.

blandare ska jag inte heller köpa där, ska absolut ha en snålspolande blandare från fm matson. de är inte mycket dyrare och sparar MYCKET pengar (jag har sett jämförelser mellan verklig förbrukning efter byte, det lönar sig!)

• jengberg

har ni förslag på golv...ska göra om o slå upp en vägg mellan vardagsrum o kök o hall...så ska ha samma golv över hela. men vad ska man välja??

• PrettyinPink

Aldrig mer kök från IKEA. Vårt köpte vi för tre år sedan vilket var starten på en helvetesresa som än idag inte är slut.
    (Läs mer här: josabeth.blogs.se/2006/02/13/kapp_aldrig_kapk_pay_ikea~558674/)

Nu, tre år senare har diskmaskinen gått sönder och vi har fått betala fyra pengar för att ventilen de sålde till oss är olaglig att ha i en lägenhet. Vilket de mycket väl visste om. vissa delar har vi fortfarande inte fått, men vi orkar inte bråka längre.

Jag vill bara varna andra, köp inte kök från IKEA!!!

• Joonas

Det finns planlimmad, ovanlimmad och underlimmad ho. Vid planlimmad,fräser man ner en bit av bänkskivan och lägger hon så att kanten vilar i det frästa. På så sätt får man ingen"kant" där skräp samlas utan kan bara torka av bänken direkt ner i hon. Ovanpålimmad är alltså där man inte fräser ner bänkskivan utan bar lägger hon ovanpå och får en kant. Underlimmad, då limmar man hon under bänkskivan. 

Jag har köpt två kök från IKEA, men baraanvänt deras skåpoch luckor/lådor.Inga vitvaror, blandare eller bänkskivor alltså. Vi är jättenöjda och förvånade över luckornas kvalitet. Inget slitage syns efter tre år än så länge! Titta gärna på vårt kök i galleriet! 
  • PrettyinPink

DYRA pengar menar jag ju, haha.

Vill dock påpeka att vi faktiskt fick kompensation av Ikea för deras slarv, inte mycket men ändå. Så det lönar sig att klaga!

• Hon o Han

vi har IKEA kök där vi bor nu och är nöjda :) kommer förmodligen skaffa det till ev husköpe som är på G :D

• Julia82

Hej! Vi har precis blivit helt klara med vårt Lidingö-kök från Ikea... vi tog alltihop från Ikea, kändes lättast för oss! Min sambo satte in de, utan större problem! Enda kruxet var när vi upptäckte en "bubbla", (som höll på att spricka i ena kanten) i laminatbänkskivan, när hela köket var uppe och allt var klart... (alltså kakel och sånt också!) Vi ringde Ikea som skickade ut en snickare, några veckor senare kom de hem nya bänkskivor och två snickare som skulle byta ut dom. De lyckades att få loss den som de va fel på, utan att någon av de andra tog skada! Mycke bra service tyckte vi =)De finns bilder på köket på min sida om nån vill kika =)

Svar på tråden ikea-kök?? är ni nöjda eller inte??