• seppo

ikea-kök?? är ni nöjda eller inte??

Jo, vi ska köpa ett ikeakök har vi tänkt, jag är bara tveksam till kvalitet och service och undrar då vad ni har för erfarenheter av det?

Är ni nöjda med:
    -era val av produkter?
    -servicen?
    Köpte ni allt på ikea eller t ex. blandare eller bänkskiva från nåt annat ställe?

Något ni ångrar v.g tex skåpval osv?
    Har ni skruvat och monterat själva eller köpt de tjänsterna på ikea eller annan "montör"?

Jag är jättenyfiken så svara gärna utförligt om ni orkar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 18:09
    vad är skillnaden på planlimmad och underlimmad diskho??

• Svar på tråden ikea-kök?? är ni nöjda eller inte??
  • johandra
    Gemini1 skrev 2008-11-20 23:35:56 följande:
    Hur menar du att den är värdelös att jobba med. Torde snarare bero på vilket utförande man har på själva diskhon, om man vill ha liten el. stor avrinnings/arbetsyta t ex. Det vi pratar om är ju enbart hur diskhon ska monteras i skivan. Funktionen blir ju snarlik oavsett om man väljer nerfälld underlimmad el planlimmad.Det är mest för utseendets skull man väljer underlimmat. En annan fördel är att det är lättare attrengöra diskbänken, ingen smuts som fastnar i skarven sompå en överlimmad.
    Det blir vatten överallt, och man blir precis blöt om magen iom att du inte har nån avrinningskant längst ut på skivan...Nu är jag väldigt kort o vet inte om det spelar roll iom att jag måste stå så nära skivan mne jag tyckte det var värdelöst...Är såååå nöjd sen vi skaffade en riktig diskbänk alltså! Mycket lättare på alla sätt o vis...Men visst kan jag hålla med om att det är snyggt med en underlimmad ho dock...
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Gemini1

Blire lite nyfiken på vad du menar. Den diskho vi har har en "avrinningskant" (lite nedsänkt). Men du säger att skivan (bänkskivan antar jag) inte har någon avrinningskant. Det har inget med diskhon att göra, så varför blanda in detta?

Länge sedan jag såg en bänkskiva med avrinningskant, då får det bli en rostfri variant antar jag.

Det är ju tur att det finns olika varianter så att alla blir nöjda iaf. =)

• johandra
    Gemini1 skrev 2008-11-21 12:46:00 följande:
    Blire lite nyfiken på vad du menar. Den diskho vi har har en "avrinningskant" (lite nedsänkt). Men du säger att skivan (bänkskivan antar jag) inte har någon avrinningskant. Det har inget med diskhon att göra, så varför blanda in detta?Länge sedan jag såg en bänkskiva med avrinningskant, då får det bli en rostfri variant antar jag. Det är ju tur att det finns olika varianter så att alla blir nöjda iaf. =)
    Vi pratade ju underlimmade hoar och jag berättde om de nackdelar jag upplevt med dom...Jag vill hellre ha en riktig diskbänk..med avrinningskant på...det har väl i allra högsta grad med diskhon att göra...En underlimmad ho sitter ju en bra bit in på skivan och den lilla avrinningskant som finns hjälpte föga här hemma iaf..

jag rådde alltså till att istället köpa en riktig diskbänk istället för en skiva med underlimmad ho i..Däremot inte köpa varken eller på ikea då deras hoar var av bedrövlig kvalitét..

men jag håller med,det e ju en himla tur att det finns alla varianter
  • johandra

men förlåt,såg ju nu att jag visst läst lite som jag ville Ja underlimmat vs planlimmat så är väl underlimmat att föredra...även fast jag fortfarande gillar riktiga diskbänkar bättre

• TessaS

Vi är jättenöjda med vårt kök. Både vitvaror, skåp och blandare.

• ÄngelBängel

Jag satt hemma och pulade och pulade med ritprogramet. Vi har 2,70 i takhöjd så jag lyckades rita in höga högskåp med ett fläktskåp över och beställde skåpstommar och luckor/lådfronter separat... dvs. upplagt för totalkaos. Men allt kom när det skulle, vi hade luckor till alla skåp och fronter till alla lådor, en skåpsida var knäckt men fick bytas utan problem. Vi har haft köket ett halvår och det känns helt gediget och bra. Vi har inte vitvaror från IKEA för ffa diskbänk och blandare har jag, som alla andra här i tråden , bara hört dåligt om. IKEAs ekbänkskiva har vi köpt tidigare och använt i badrum och är nöjda, den är inte i perfekt kvalitet men med tanke på priset är den kanon.

• Aquavit

Vi bytte kök i somras. Vi ritade köket själva och åkte till Ikea med släpvagn för att bara hämta upp allt. Det gick ganska bra, men det blev lite stressigt. Men som sagt, det gick bra och vi fick med oss det mesta hem.

Vi köpte stommar och luckor från Ikea, vitvarorna var från Electrolux home och granitskivan och hel diskbänk från Elon. Blandare från en lokal butik.

Vi är jättenöjda än så länge, men vi har bara haft det ett halvår än så länge. Egentligen det enda som vi irriterade oss på i efterhand var att vår inbyggnadsmicro i ett överskåp var någon cm högre än Ikeas egen, vilket betydde att skåpluckan vi tog hem var för hög. Och när vi skulle byta den var nästa storlek väldigt mycket mindre, så det blev ett glapp på 20 cm eller så, som en öppen hylla.
    Vi tänkte lägga en vinhylla där vilket hade blivit ganska bra, men sen kom vi på att vi inte ville ha vin där. Vi vet fortfarande inte riktigt hur vi ska lösa det.

• Aquavit

Jo, en sak till som vi insett i efterhand.
    Diskbänkskåpet som vi valde är ett 80-skåp med en enda stor utdragslåda för sopor osv. Det är inte helt optimalt, inte för oss i alla fall. Ofta står någon och diskar och någon annan plockar undan eller så, och då måste den som diskar flytta sig för att den andra ska kunna slänga skräp. Och det händer oftare än man tror!

• Gemini1
    johandra skrev 2008-11-21 15:00:15 följande:
    men förlåt,såg ju nu att jag visst läst lite som jag ville Ja underlimmat vs planlimmat så är väl underlimmat att föredra...även fast jag fortfarande gillar riktiga diskbänkar bättre
    Men om vi sammanfattar det hela har du egentligen ingenting emot underlimmade bänkar (bara det att just din diskho råkade vara underlimmad). Det är alltså själva modellen med en diskho som på ett eller annat sätt är monterad i skivan som inte fungerar bra för dig. Har nu förstått att det är en hederlig gammal rostfri diskbänk som du tycker bäst om. =)
Svar på tråden ikea-kök?? är ni nöjda eller inte??