• Hani A

Är Sydstatsflaggan rasistisk?

Är sydstatsflaggan rasistisk?
    Jag undrar pga man ofta ser rasister eller nazister ha sådan flagga på sina tröjor m.m men den finns också i vanliga affärer t.ex såg jag den i en skoaffär.

Vad tycker ni? ser ni sydstatsflaggan som rasistisk?
    Jag ser den som det, men jag vet inte om den är det igentligen.

• Svar på tråden Är Sydstatsflaggan rasistisk?
  • Peppa

Jag förknippar den enbart med raggare

• Hani A

Ja, jag har också sett raggare ha den, men då har jag tänkt att dom nog är lite rasistiska.
    Eller är jag fördomsfull nu?

• Miss Cee

Jo, det är väl så att många rasistiska (ku KLux klan och annat) i USA ofta använder sig av just sydstatsflaggan. De markerar att de är just sydstatare och det har ju en historisk betydelse eftersom kriget mellan nord och syd amerika till stor del handlade om att sydstaterna ville ha kvar slaveriet, och att nord ansåg att detta var fel. Genom att vifta med sydstatsflaggan så visar man då att man minsann håller på syds "historiska åsikt o´m svarta" .

men för andra så är ju sydstatsflaggan bara ett historiskt minne att vara stolt över sitt ursprung, precis som att Skåne har en egen flagga osv.

Varför raggare har en sådan vet jag inte riktigt. Kan inte tänka mig att de skulle vara mer rasistiska än andra. Men raggare brukar ju ha "amerikanska symboler" så då kan nog den sydstatska flaggan slinka med på samma sätt som den vanliga amerikanska flaggan, utan att den som har dem har en tanke på att det skulle vara något rasistiskt, utan helt enkelt amerikanskt.

Det är vad jag tror.

• MansonDust

En vanlig flagga kan inte vara rasistisk, inte i mina ögon.

• Hani A

Miss Cee

Okej, så sannolikt så är det så att om en svensk har en sådan flagga på tröjan så är det för att visa sina åsikter om slavar eftersom att han som helsvensk inte kan vara stolt över sitt ursprung som sydstatare.

Manson Dust

Nej själva flaggan kanske inte är rasistisk men om t.ex Ku Klux Klan använder sig av den som en symbol så kan den ju uppfattas som rasistisk.

• Kajsan

Hani A

Det finns rasister som använder den svenska flaggan också, för den sakens skull är ju inte den svenska flaggan en rasisktisk symbol på något sätt.

• Nattsaga

Nä tycker inte den är rasistisk, sett många raggare som har den hemma o.s.v. så det är dem jag relaterar flaggan till.

• Tintomara

Efter att ha bott i USA en period (Södern) så måste jag säga att sydstatsflaggan ger mig lite dåliga vibbar. Men ser jag en här i Sverige så är det inte samma grej verkar det som. Här tycker jag mer att det verkar vara USA-fan och bilentusiaster som åker runt med dem.

• Hani A

Kajsan

Nej självklart inte, jag gillar också svenska flaggan såklart vi bor ju i Sverige.

Nattsaga

Ja, det är kanske som Miss Cee skrev att dom kanske gillar den bara för att den är Amerikansk.

• Hani A

Tintomara

Okej, används den som en rasistisk symbol i USA?

Svar på tråden Är Sydstatsflaggan rasistisk?