• Hani A

Är Sydstatsflaggan rasistisk?

Är sydstatsflaggan rasistisk?
    Jag undrar pga man ofta ser rasister eller nazister ha sådan flagga på sina tröjor m.m men den finns också i vanliga affärer t.ex såg jag den i en skoaffär.

Vad tycker ni? ser ni sydstatsflaggan som rasistisk?
    Jag ser den som det, men jag vet inte om den är det igentligen.

• Svar på tråden Är Sydstatsflaggan rasistisk?
  • Moster S

Jag uppfattar den som en rasistisk symbol, och det beror väl på att man har sett den i sammanhang med KKK och slaveri osv. Men den har också lite hillbillie och redneck-varning över sig...

• Nattsaga

Hani A ,ja jag vet inte men dem jag varit hemma hos som haft flaggan har INTE varit rasister

• ReRant

Hani A skrev: "Jag undrar pga man ofta ser rasister eller nazister ha sådan flagga på sina tröjor m.m"

Hur vet du att dom som har på sig tröjan är rasister?

I alla fall, flaggan är verkligen inte en symbol för slaveri eller rasism. Det är vanlig flagga precis som svenska flaggan är.

Dock får jag hålla med Moster S lite, man kan inte låta bli att tänka på rednecks och white trash när man ser den. Men det är ju de amerikanska filmernas fel. De har en förkärlek för att driva med sydstatare. =)

• Miss Cee

Måste nog förtydliga mig lite.

För det första så är naturligtvis inte flagga i sig en nazi symbol, lika lite som den svenska flaggan är det. Men jag menar att rasister i USA gärna tar till sydstatsflaggan, på samma sätt som rasister i Sverige försöker lägga beslag på vår flagga. men flaggan i sig är ju inte rasistisk på det sätt som tex. hakkorsflaggan på 1940-talet var (och är).

Jag menar, precis som Tintomara, att det nog är skillnad på hur man ska se det i USA och här i Sverige. Man får nog räkna med att en person i USA är mera medveten om vad flaggan står för och _kan_ associeras med, även om det naturligtvis finns de där som gillar den utan att vara rasister. Men jag skulle tro att merparten av de som har en sydstasflagga i Sverige _inte_ har den som någon form av rasistisk rekvisita, utan helt enkelt tycker att det är en annan variant av amerikansk flagga. Så utgå absolut _inte_ från att en svensk med sydstatsflagga är rasist.

• Jonki

Förknippar den med raggare.

• Hani A

Re Rant

Jag vet att dom är rasister pga att jag vet några som är rasister och har sådana tröjor och märken på jackan och även på TV har man ju sett att nazister har sådana flaggor och t.ex KKK.

• Tin o Trolls mamma

Inte Nord- och Sydamerika!! Norra och södra delarna av det som nu är östra USA!

Och jo, för mig står sydstatsflaggan faktiskt för något rasistiskt..

Ekorren.

• Hani A

Miss Cee

Jag förstår vad du menar.
    Men om det var tvärtom att Sverige var känt för att ha viljat ha kvar slaveriet och någon i USA gick runt med en Svensk flagga då hade jag nog tänkt att den personen har samma åsikt även om inte Svenska flaggan i sig står för det.

• Miss Cee

Jo, det förstår jag, skulle nog tänka så också. Men för egen del så har livet ibland visat att "Folk" oftast inte vet saker som man tycker är mera allmänt kännt. Så jag tror att de flesta som har en sydstatsflagga i Sverige inte har en aning om vad den står för, eller hur folk kan tolka den.

• angel 2003

Jag har faktiskt undrat samma sak, i min förra skola (på högstadiet) var det flera som var rasister som hade den flaggan och svenska flaggan på sina jackor. Men man ser ju samtidigt sydstatsflaggan lite överallt, så jag har inte riktigt förstått varför rasisterna hade den.

• numberone

Haha, tycker mer det är raggare som har den flaggan... var på biluställning med massa gamla fina bilar och då vimlade det av denna flagga överallt....

• Tintomara

Hani A: Där jag bodde var det många sk red necks som åkte runt med flaggan och tyvärr var inte så få av dem rasister Därmed INTE sagt att alla red necks är rasister.

• Hani A

Tintomara

Okej då stämmer det så som jag trodde då.

• numberone

TYcker verkligen inte att du skall utgå från att just den flaggan är rasistisk många rasister i sverige använder ju svenska flaggan men inte sjutton tycker jag att svenska flaggan skall betraktas som en symbol för rasism. Tycker man skall vara försiktig i sina anklagelser.....

• Hani A

Numberone

Jag anklagar inte någon, det är ju därför jag frågar här för att jag inte var säker på betydelsen.
    Angående det med svenska flaggan så tycker jag inte det är något konstigt eller rasisitiskt eftersom vi bor i sverige, självklart får man vara stolt över sitt land.

• numberone

Men du skrev ju faktiskt att det var som du trodde och du trodde ju att den var rasistisk om jag förstått det rätt....

I Sverige är det ibland hopplös att få visa att man är stolt över sitt land och vill flagga. får ju skit för ingenting.... men det känns som det är mest andra svenskar som dömer en för att vara rasist. Jag tänker minsann flagga ofta när vi flyttar till vårt hus för där är en faggstång..... *ler stolt*

• Hani A

Numberone

Ja, det som jag trodde var att de flesta som har den flaggan på sig har mer eller mindre rasistiska åsikter.
    Inte alla utan de flesta, och att det sen finns andra som har den av andra orsaker t.ex raggare som en del har flaggan bara för att den är Amerikansk.

Sen håller jag med dig om att det ibland är överdrivet att man är rasist om man har svenska flaggan, jag tycker det är självklart att man ska få hänga upp svenska flaggan om man vill det.

• numberone

DÅ hänger jag med vad du menade...

Jag tycker att vi ska flagga mer i vårt avlånga land... Vi har ju så fin färglad flagga... *vink i vink*

• Tin o Trolls mamma

Jag flaggar svenskt idag, för idag är det min namnsdag!! *stolt flaggägare*

Ekorren.

• numberone

Flagga på du ekorren!!

Svar på tråden Är Sydstatsflaggan rasistisk?