• Fidelis ad urnam

Blir du rädd för fanatiskt kristna personer?

Personer som är fanatiska vad gäller sin religion skrämmer mig.
    De som absolut bara måste hitta "bevis" som talar mot evolutionsteorin och visa upp sina "bevis" om Guds existens.
    Sådana som inte kan diskutera annat än Gud och dennes existens.
    Sådana som försöker tvinga sin tro på andra.

Det kryper i hela kroppen på mig när jag läser sådana personers inlägg eller behöver lyssna på dem.

På flyget hem från Florida hamnade vi bredvid ett Jehovasvittne som gjorde det till sitt livs uppdrag att omvända oss. Ni anar inte hur lång den 9 timmars flygningen var.

Blir du rädd för denna typ av människa?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Blir du rädd för fanatiskt kristna personer?
  • zimona

Nä, det kan jag inte säga att jag blir. Jag tycker det är kul att lära mig om nya saker, och jag tror att det är nyttigt för mig att öka min förståelse för dem. SPECIELLT när jag inte håller med dom.

Jag har nyligen (för en månad sedan) flyttat till stan från att ha bott på landet i princip hela mitt liv. Aldrig har något Jehovas vitte hittat ut till oss, så nu har jag med spänning gått och väntat på att dom ska komma hit! Igår fick jag en broschyr och sen gick dom innan jag ens hann fatta att det var från Jehovas vittnen :( Hoppas på att det kommer någon mer pratglad nästa gång! Kan verkligen jättelite om JV så det ska blir jätteintressant.

Det enda som jag är rädd för är om någon tar till våld för att framföra sin åsikt. Men det gäller alla, religösa som ickereligösa.

Frid

• Escher

Nej, inte för religiösa personer men något som skrämmer mig är de eftergifter som görs för religioner och dess anhängare. Det enda som kryper i mig när jag lyssnar på, eller läser inlägg av, starkt religiösa personer är en lust att poängera deras självmotsägelser.

• pumpkinhead

tycker det är lite obehagligt och tragiskt. obehagligt för att man vet att människor lägger ner hela liv åt något som man inte ens vet stämmer. tragiskt för att de flesta kristna jag känner råkat ut för något hemskt och vänder sig till religion för att finna svar och tröst. jag tror inte på något jag inte har sett. tror mer på vetenskapliga förklaringar än teorier. däremot är jag intresserad av vad som händer efter detta liv men det får visa sig när jag levt klart helt enkelt. inget jag lägger min dyrbara tid på nu

• pumpkinhead

en sak till. är jag intresserad av att gå med i jehovas vittne så söker jag reda på information själv. jag har lite "sektkänningar" när det knackas på dörren och de försöker få medlemmar...

• qattla

Rädd är jag inte men jag tycker de är gräsligt obehagliga och otrevliga. Det går inte att ha en bra diskussion med folk som stängt sig för andra åsikter och möjligheter.

• ÄLVOR HÄXOR O TROLL
    Är själv muslim,men fanatiker finns det i varje religion....finns mycket kristna fanatiker i USA..Har följt ett program som är från amerika,wife swap som ni kanske hört talas om,dom byter ut mammorna för 1 vecka.En familj var fanatiker-kristna,en anna familj var helt vanliga,inte kristen lr muslim..tillhörde alltså ingen religion,men trodde på gud .Hon var spirituell om man säger så.Hon blev väldigt nedtryckt av fanatikerns vänner osv..den stora kvinnan är den som är fanatisk i hennes tro,om man håller på med tarot eller läser horoskop bara...(som vi i sverige tycker är en helt naturlig sak..) ja då var man från djävulen..(dark sided) Ni kanske har sett dessa avsnitt vet ej??

Visar det sista avsnitet när den fanatiska kristna kvinnan kommer hem till sin familj,när hon kommer hem från den "vanliga" familjen..vilket utbrott hon får.

">

">

saken är ju det att kvinnan med mörkt lockigt hår,inte är darksided som margret(stora kvinnan) säger..utan helt vanlig..ni kan se själva finns fler avsnitt
    den sista jag postade är när hon möter margrets vänner..som är fanatisk..
    ღ ღ Ta inte livet för givetღ ღ
  • KristenTjej84

Finns fanatiska muslimer också, att stena ihjäl en 12 årig våldtagen flicka i Saudi Arabien, för att hon "lockat" till sig en våldtäcksman och blivit gravid, är också sjukt.
    Detta har jag läst i en självbiografi, skriven av en saudi arabisk prinsessa.

All hat-hjärntvättning i mellanöstern till småbarn är också ett exempel.

• zimona

AquariusGirl:

Fast saken är ju den att medias ögon i huvudsak redan ligger på fel begångna av muslimer. De felen är inte i lika stor nöd av att uppmärksammas som de som görs av fanatiska kristna.

Frid

• Balehead

Japp, alla typer av fanatiska människor skrämmer mig. Jag tycker att det tyder på brist på empati och är lite lätt psykotiskt/narcissistiskt att försöka påtvinga någon sin religion. Och psykotiska människor skrämmer mig eftersom de redan har gått över gränsen för ett gott socialt uppförande, vilket gör att jag inte vet exakt var deras egen snedvridna gräns går. Mycket obehagligt.

• snapdragon

jag blir inte rädd, men obekväm runt fanatiska människor.

Svar på tråden Blir du rädd för fanatiskt kristna personer?