• Fidelis ad urnam

Blir du rädd för fanatiskt kristna personer?

Personer som är fanatiska vad gäller sin religion skrämmer mig.
    De som absolut bara måste hitta "bevis" som talar mot evolutionsteorin och visa upp sina "bevis" om Guds existens.
    Sådana som inte kan diskutera annat än Gud och dennes existens.
    Sådana som försöker tvinga sin tro på andra.

Det kryper i hela kroppen på mig när jag läser sådana personers inlägg eller behöver lyssna på dem.

På flyget hem från Florida hamnade vi bredvid ett Jehovasvittne som gjorde det till sitt livs uppdrag att omvända oss. Ni anar inte hur lång den 9 timmars flygningen var.

Blir du rädd för denna typ av människa?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Blir du rädd för fanatiskt kristna personer?
  • sandyrosa

Velour skrev 2008-11-19 18:45:11 följande:

Eller hur? Satanism är väl inte ondare än vanlig PK-religion?
    Nej, tvärtom. Den moderna satanismen är betydligt mer human än de abrahamitiska religionerna.
  • Velour

Jupp. Men visste inte att det fanns modernt resp. gammaldags satanism.

sandyrosa skrev 2008-11-19 19:48:29 följande:
    Velour skrev 2008-11-19 18:45:11 följande:
    Nej, tvärtom. Den moderna satanismen är betydligt mer human än de abrahamitiska religionerna.
  • sandyrosa

Velour skrev 2008-11-19 21:33:39 följande:

Jupp. Men visste inte att det fanns modernt resp. gammaldags satanism.
    Med "modern" menar jag LaVey-satanismen.

Svar på ts fråga: Ja, fanatiska kristna skrämmer mig lika mycket som nazister. Kanske något mer (eftersom folk tar dem på allvar är de ett större hot mot samhället).
  • Gorgoroth
    sandyrosa skrev 2008-11-19 22:11:18 följande:
    Velour skrev 2008-11-19 21:33:39 följande:
    Med "modern" menar jag LaVey-satanismen. Svar på ts fråga: Ja, fanatiska kristna skrämmer mig lika mycket som nazister. Kanske något mer (eftersom folk tar dem på allvar är de ett större hot mot samhället).
    Kan säga direkt att jag tar stort avstånd från Lavay satanism.
    Jag tillhörde ingen grupp, men om jag skulle vara det skulle det vara antingen MLO eller True Satanist Horde som hade mål av olika slag vilket då Lavay inte hade
  • Gorgoroth

Hs egen skrev 2008-11-19 17:20:41 följande:

GorgorothVad hade du sagt om de frågade om de fick be för dig?Kanske de trodde du skulle säga nej tack!Jag kan förstå att de bad för dig om du var med i en satanistgrupp....
    Var som sagt inte med i någon grupp, hade dom frågat hade jag antagligen bara sagt,,visst,,du slösar bara din tid
  • épouse

Fidelis ad urnam skrev 2008-11-17 16:11:57 följande:

Personer som är fanatiska vad gäller sin religion skrämmer mig.De som absolut bara måste hitta "bevis" som talar mot evolutionsteorin och visa upp sina "bevis" om Guds existens.Sådana som inte kan diskutera annat än Gud och dennes existens.Sådana som försöker tvinga sin tro på andra.Det kryper i hela kroppen på mig när jag läser sådana personers inlägg eller behöver lyssna på dem.På flyget hem från Florida hamnade vi bredvid ett Jehovasvittne som gjorde det till sitt livs uppdrag att omvända oss. Ni anar inte hur lång den 9 timmars flygningen var.Blir du rädd för denna typ av människa?
    Jag blir rädd för ALLA fanatiker.
  • Skogsflickan

Nja inte rädd men irriterad över att vissa verkar vara otroligt korkade och inte kan ta sina egna beslut eller svara utan att citera diverse "böcker". Dock gäller det alla fanatiker i alla religioner och inte bara kristendomen..

• Skogsflickan

Eller ännu jobbigare än fanatiker (eller kanske samma skrot o korn) är de som plockar bara det godaste från sin religion och hävdar att det är si eller så...Men allt annat negativt som står det förnekar dom..

• Tös

Fidelis ad urnam skrev 2008-11-17 16:11:57 följande:

Blir du rädd för denna typ av människa?
    Ja det blir jag.

Bokstavstroende har jag inte mkt för. Jag har svårt för folk som lever efter en bok o anser det är sanningen.

Min far var just Jehovas..så jag kan ana vad din flygresa hem handlade om.
  • stormy

Blir snarare irriterad/nedstämd med tanke på vilken skada starkt religiösa människor kan orsaka. Har på nära håll upplevt hur en i samhället accepterad pingstförsamling i sin tro att de sysslade med goda handlingar totalt höll på att knäcka en anhörig till mig + flertalet till.

Är med andra ord inte allt för glad i fundamentalism.

När viljan att göra gott leder till det motsatta är förresten en fråga som alla religiösa (ja alla andra med egentligen) borde ställa sig. Är du verkligen så god som du tror?
    Eller handlar det mindre om viljan att göra gott och mer om behovet att alltid ha rätt?

Svar på tråden Blir du rädd för fanatiskt kristna personer?