• SarahA

Är juice bra?

Jag köper endast 100% apelsinjuice,
    antingen Brämhult's eller Tropicana.

Det är ju inga tillsatser och bara vanliga apelsiner i.
    Så på så sätt är det ju nyttigt och bra.
    Men nu är det så att jag blivit så himla sötsugen & hungrig,
    men jag vill inte äta hela tiden pga att inte öka i vikt allt för mycket.
    Så jag hade tänkt mig dricka juice varje dag istället.

Så nu till min fråga,
    är det farligt eller onyttigt att dricka för mycket juice? Eller kan man gå upp av det med?

• Svar på tråden Är juice bra?
  • pilla82

Den juicen du valt är absolut den bästa.
    Men självklart kan du gå upp av det oxå om du dricker för stora mängder.

Det innehåller en del kalorier.

Jag skulle säga max 1-2 glas per dag.

• ToKar
    SarahA skrev 2008-11-18 10:57:05 följande:
    Jag köper endast 100% apelsinjuice, antingen Brämhult's eller Tropicana. Det är ju inga tillsatser och bara vanliga apelsiner i. Så på så sätt är det ju nyttigt och bra. Men nu är det så att jag blivit så himla sötsugen & hungrig, men jag vill inte äta hela tiden pga att inte öka i vikt allt för mycket. Så jag hade tänkt mig dricka juice varje dag istället. Så nu till min fråga, är det farligt eller onyttigt att dricka för mycket juice? Eller kan man gå upp av det med?
    Att dricka ett glas juice till järntabletterna är toppen. Dock ska man nog inte dricka flera liter om dagen om man säger så...
  • SarahA

hehe okej, det gör jag nu.. jag slängde i mig en liter på min 20 minuters rast igår.. ;)

• Frezalo

Juice i sig är ju nyttigt, men det är betydligt bättre att äta frukt istället eftersom den mättar mer och du även får i dig fruktköttet också.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • JOJS

Det säg att för mycket c vitaminintag kan öka risken för cancer och att tumörer blir mer motståndskraftiga vid strålning eller naturliga cellgifter men det säg det ju om allt man äter.

Jag själv dricker juice dagligen till frukost.

Vet inte hur mycket mycket c vitamin som menas med för mycket, dricker jag för mycket juice en dag så reagerar magen på en gång.

• strojes

Att äta frukt istället när man är sötsugen är ju bättre. Och att dricka en liter juice om dagen x antal dagar är inte bra för njurarna i längden. Men ett par dl om dagen är ju ingen fara.

• ToKar
    JOJS skrev 2008-11-18 11:07:07 följande:
    Det säg att för mycket c vitaminintag kan öka risken för cancer och att tumörer blir mer motståndskraftiga vid strålning eller naturliga cellgifter men det säg det ju om allt man äter. Jag själv dricker juice dagligen till frukost. Vet inte hur mycket mycket c vitamin som menas med för mycket, dricker jag för mycket juice en dag så reagerar magen på en gång.
    Är man gravid så tror jag det är ganska svårt att överdosera c-vitamin Ska man överdosera så måste man nog dricka femton liter juice och femton c-vitamin tabletter om dagen... Man ska alltid försöka få i sig c-vitamin genom kosten... Och var inte rädd att överdosera
  • Dimitra
    "Visste du förresten att det går åt ca 2,1 kg apelsiner till 1 liter Brämhults Nypressade Apelsiner?"

Från deras hemsida. Då anar du hur mycket energi du drar i dig om du sveper en flaska apelsinjuice
    The Dimitra universe.
  • ToKar

Men som sagt... Juice innehåller en del socker (naturligt socker från frukterna). Så därför ska man inte dricka för mycket...

• SarahA
    Svar på #8
    Dimitra skrev 2008-11-18 11:09:49 följande:
    "Visste du förresten att det går åt ca 2,1 kg apelsiner till 1 liter Brämhults Nypressade Apelsiner?" Från deras hemsida. Då anar du hur mycket energi du drar i dig om du sveper en flaska apelsinjuice
    energi kan jag behöva
  • Dimitra
    SarahA skrev 2008-11-18 11:11:09 följande:
    Svar på #8 energi kan jag behöva
    Då så
    The Dimitra universe.
  • och

Du kommer nog gå upp i vikt om du dricker stora mängder juice med. Försök äta frukt istället. Jag har läst någonstans att man rekommenderade att folk som var för smala drack apelsinjuice just för att det var ett så enkelt sätt att få i sig extra kalorier.

• SarahA
    Svar på #12
    och skrev 2008-11-18 11:14:27 följande:
    Du kommer nog gå upp i vikt om du dricker stora mängder juice med. Försök äta frukt istället. Jag har läst någonstans att man rekommenderade att folk som var för smala drack apelsinjuice just för att det var ett så enkelt sätt att få i sig extra kalorier.
    Det låter ju inte rimligt, för det borde ju inte finnas mer kalorier i juice än i frukt om det endast är 100% pressad frukt
  • Dimitra
    SarahA skrev 2008-11-18 11:18:12 följande:
    Svar på #12 Det låter ju inte rimligt, för det borde ju inte finnas mer kalorier i juice än i frukt om det endast är 100% pressad frukt
    Det gör det inte heller, skillnaden är hur mycket man orkar stoppa i sig. Du pallar inte 2,1 kilo apelsiner i ett svep, däremot går en liter juice ner smärtfritt
    The Dimitra universe.
  • ToKar
    Svar på #12 Det låter ju inte rimligt, för det borde ju inte finnas mer kalorier i juice än i frukt om det endast är 100% pressad frukt
    Om man dricker ett glas juice så motsvarar det vääääldigt många frukter. Man har liksom tagit ut det mest energirika i frukten, alltså saften. Därför är det mycket fruktsocker i juice och alltså mycket kalorier...
  • Pallas

Juice driver upp blodsockret fortare än om du äter en apelsin eller två. Jag kan inte dricka juice, då blir jag helt förstörd, men att äta apelsin går bra. Så mitt tips blir: Ät frukten som den är istället.

• JOJS

Ökar inte risken för diabetets med för mycket socker? Oavsett om det är fruktsocker eller vanligt

• acro
    Svar på #12
    Det låter ju inte rimligt, för det borde ju inte finnas mer kalorier i juice än i frukt om det endast är 100% pressad frukt
    Nej inte mer kalorier men tänk!! Om du dricker en liter juice så är det ju drygt 2 kg apelsiner,orkar du äta två kg apelsiner under en lunch?? :) men jag tycker du kan fortsätta dricka din juice,om du inte har problem med njurar och mage.Själv klarar jag inte äta en stor apelsin så får jag blod och grus i urinen (nedsatt njurfunktion) och jag som älskar apelsiner och kan inte låta bli! Får nästan abstinens om jag inte får äta en apelsin om dagen,helst fler men vet ju vad som väntar sen ont ont!! Lycka till Britt Sj.sköt

• La Lola
    acro skrev 2013-06-05 09:19:43 följande:
    Nej inte mer kalorier men tänk!! Om du dricker en liter juice så är det ju drygt 2 kg apelsiner,orkar du äta två kg apelsiner under en lunch?? :) men jag tycker du kan fortsätta dricka din juice,om du inte har problem med njurar och mage.Själv klarar jag inte äta en stor apelsin så får jag blod och grus i urinen (nedsatt njurfunktion) och jag som älskar apelsiner och kan inte låta bli! Får nästan abstinens om jag inte får äta en apelsin om dagen,helst fler men vet ju vad som väntar sen ont ont!! Lycka till Britt Sj.sköt

Bara nyfiken..hur hittar man en tråd från 2008 o får för sig att svara i den?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Är juice bra?