• Smilla86

omega 3 tillskott?

Jag har precis kommit på att jag är helt sjukt dålig på att få mig fisk och jag är i v35 så det är kanske lite sent att tänka på det nu, men tror ni det är okej att äta omega3 tillskott? Min syster som också är gravid är så himla duktig på att stoppa i sig rätt och tänka på allt möjligt hit och dit att man får dåligt samvete... Är noggrann med att inte stoppa i mig det som inte är "tillåtet", men jag kanske har ätit för lite varierad mat.. Ååå stackars bebis, känns inte som om jag har gjort tillräckligt för att göra det så bra som möjligt för den lill*=( Vitamintabletterna har jag i perioder glömt av att ta.. Usch va oansvarig man känner sig..

• Svar på tråden omega 3 tillskott?
  • Skrik och Panik

Tror inte att man får äta Omega 3 som gravid, iallafall står det så på min sons flaska med Omega.

• Teskedsmamman

Det är helt ok att äta omega3, och nu är optimal tidpunkt att göra det, det är under sista trimestern hjärnan utvecklas och ökar i vikt.

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    Skrik och Panik skrev 2008-11-18 13:02:15 följande:
    Tror inte att man får äta Omega 3 som gravid, iallafall står det så på min sons flaska med Omega.
    Omega3-tillskotten är inte kliniskt ptovade och får inte rekommenderas till gravida, men min BM sa att man har allt att vinna på det.

Dock blir vissa kvinnor mer lättblödande så man bör ha det i åtanke,
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • hilah

Min BM sa att de inte rekommenderar det just eftersom tillskotten inte är kliniskt provade på gravida och eftersom tillskotten skiljer sig från det naturliga Omega-3 som du får i dig genom att äta fisk. Hon sa också att man så klart får bestämma själv, men att de inte kan rekommendera det så där helt generellt. Själv bestämde jag mig för att äta mer fisk.

• Vi 5

Jag kan en hel del om omega-3 och graviditet så jag vill bara ge lite mer information.

Först vill jag säga att det inte alls är försent att börja äta mer omega-3. Man kan äta dem under hela graviditeten och amningen, men de är viktigast i tredje trimestern och under amningen. Så det är verkligen inte försent. I studier där man ger tillskott vi till gravida börjar man ofta i v 20 (och då ger man högre doser).  

Sedan det där med att det står på vissa burkar att det "inte rekommenderas till gravida och ammande" så är det en formalitet som står på alla naturläkemedelsburkar, men men inte på de burkar som kallas kosttillskott, trots att det är samma innehåll. Det beror på att för att få kallas naturläkemedel så måste en särskild studie som testar biverkningar göras. Men det är jättedyrt och eftersom det teoretiskt inte finns någon risk alls att äta det och eftersom man gjort mängder med studier på gravida mm utan att hitta någon farlig biverkan så är det inget företag som vill satsa pengar på att göra en sådan studie. Så man kan lugnt äta dem ändå.

Tyvärr får de flesta i sig för lite fisk man bör äta mist tre till fem portioner fet fisk per vecka. Och det räcker förmodligen inte ändå, för fisken innehåller mindre omega.3 nuförtiden än förut, det beror bla, på att man matar fiskar med fiskkadaver istället för alger och det är agerna som innehåller mycket omega-3. Dessutom steker vi eller grillar ofta och då försvinner mycket (bäst är att koka) av fettet, oxideras.  Så därför är tillskott bra, helst ska man få ordentligt med både DHA och EPA. Det är de viktigaste omega-3 fetterna.

Omega-3 är bra bla. för barnets/fostrets hjärnas utveckling. Alla hjärnor innehåller mycket fett och när hjärnan utvecklas är det särskilt viktigt med rätt fett. Omega-3 är ju fett från fiskar, fiskolja det är bra både för strukturen på hjärnan (som byggs upp under fostertiden och särskilt de första åren) men också för vardags funktion. Det är så att det är mjukare än annat fett och liksom gör cellerna mjukare och bättre. Man vet från massa studier att mammorna ger bort nästan allt sitt omega-3 fett till barnet under graviditeten och man tro bla, att detta ökar risk för förlossningsdepression, så det är bra för mammorna också. Man vet också att de som fått prova tillskott med omega-3 under graviditeten mer sällan föder för tidigt om man jämför med de som fått placebo kapslar ("sockerpiller"). 

• Underbaring

man får äta vissa omega-3, fråga på ditt apotek. Man får äta de som klassas som kosttilskott, men inte de som går under naturläkemedel.

• mammatillMilo

Jag äter en sort från apoteket och på den står det att gravida kan äta den..

• miajussi

jag äter både omega 3 o vitaminer för gravida o bm säger att det är jätte bra för både mig o barnet.. fins inget som kan skada eller ställa till det för någon av er.lycka till

• snöbebis

Detta inlägg är framförallt riktat till Vi 4.

Omega 3-kapslar är inte nödvändigtvis bra och forskningen som finns på området är långt ifrån fullständig. Man kan inte basera sina kunskaper på vad det står i kvällspressen, mammatidningar eller vad hälsokostbutikerna påstår. Vissa indikationer finns för att det är bra under graviditeten men det är inte helt klarlagt ännu. För att understryka detta citerar jag direkt från livsmedelsverket:

"Livsmedelsverket rekommenderar inte friska människor att äta extra tillskott av omega-3, i form av till exempel fiskolja. Det bästa är i stället att äta en varierad kost med fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Genom att äta varierat får man i sig alla de näringsämnen som behövs för att man ska må bra.
    ....
    Det pågår mycket forskning kring om omega-3 även kan ha effekt vid till exempel depression, adhd och Alzheimer. Ännu finns inga bevis för att det är så."

• Pelink

Min BM rekommenderade, men då den dyra som är till för gravida just för att man inte ska riskera att få i sig kvicksilver som det tydligen kan finnas spår av i andra.

Svar på tråden omega 3 tillskott?