snöbebis, jag vet inte riktigt vad du ville invända mot, jag håller med dig om att det tex inte är helt klarlagt om omega-3 tillskott hjälper vid tex depression, alzheimer eller adhd, vissa studier talar för andra emot (det har jag inte heller skrivit något om). Samma med förlossningsdepression, det jag skrev ovan var att man tror (utifrån forskning) att det kan handla om omega-3 brist hos mamman, men det är inte klarlagt, helt riktigt. Jag tyckte dock att det var intressant att nämna att man undersöker det.
När det gäller barnets hjärna däremot är det nödvändigt för utvecklingen av hjärnans struktur att det finns en bra balans mellan omega-3 och andra fetter, det kan man säga med stor säkerhet utifrån mängder av studier. Jag forskar själv på området så mina kunskaper bygger på läsning av dessa studier (och inte på hälsokostens eller kvällstidningarnas skriverier). Jag håller dock med dig om det finns överdrivna artiklar och ibland även felaktiga uppgifter mm. Men med mitt inlägg ville jag beskriva att omega-3 fett är bra för fostrests hjärna, och att man inte ska vara rädd för att äta tillskott, det finns inget som tyder på att det skulle kunna vara farligt. Jag "propagerar" inte för att alla måste äta tillskott, jag ville bara tala om att det är bra med omega-3 och inte finns några risker med det.
När det gäller att äta fisk är det tyvärr så att den senaste forskningen visar, som jag skrev ovan, att fisken idag innehåller allt mindre omega-3 och att de tillagningsmetoder vi använder idag ofta "förstör" en hel del av fetterna. Det gör att det kan vara bra att ta ett extra tillskott. Livsmedelsverket är tyvärr inte alltid helt uppdaterad på den senaste forskningen heller, det är ju även känt när det gäller rekommendationer till överviktiga mm.