• Smilla86

omega 3 tillskott?

Jag har precis kommit på att jag är helt sjukt dålig på att få mig fisk och jag är i v35 så det är kanske lite sent att tänka på det nu, men tror ni det är okej att äta omega3 tillskott? Min syster som också är gravid är så himla duktig på att stoppa i sig rätt och tänka på allt möjligt hit och dit att man får dåligt samvete... Är noggrann med att inte stoppa i mig det som inte är "tillåtet", men jag kanske har ätit för lite varierad mat.. Ååå stackars bebis, känns inte som om jag har gjort tillräckligt för att göra det så bra som möjligt för den lill*=( Vitamintabletterna har jag i perioder glömt av att ta.. Usch va oansvarig man känner sig..

• Svar på tråden omega 3 tillskott?
  • Smilla86

Tack för alla svar! Ska höra med min BM och se vad hon tycker eller gå till apoteket och höra. Det borde ju stå på om det inte rekommenderas till gravida. Ska försöka äta så mycket fisk som jag bara kan de resterande veckorna=)

• Vi 5

snöbebis, jag vet inte riktigt vad du ville invända mot, jag håller med dig om att det tex inte är helt klarlagt om omega-3 tillskott hjälper vid tex depression, alzheimer eller adhd, vissa studier talar för andra emot (det har jag inte heller skrivit något om). Samma med förlossningsdepression, det jag skrev ovan var att man tror (utifrån forskning) att det kan handla om omega-3 brist hos mamman, men det är inte klarlagt, helt riktigt. Jag tyckte dock att det var intressant att nämna att man undersöker det.  

När det gäller barnets hjärna däremot är det nödvändigt för utvecklingen av hjärnans struktur att det finns en bra balans mellan omega-3 och andra fetter, det kan man säga med stor säkerhet utifrån mängder av studier. Jag forskar själv på området så mina kunskaper bygger på läsning av dessa studier (och inte på hälsokostens eller kvällstidningarnas skriverier). Jag håller dock med dig om det finns överdrivna artiklar och ibland även felaktiga uppgifter mm. Men med mitt inlägg ville jag beskriva att omega-3 fett är bra för fostrests hjärna, och att man inte ska vara rädd för att äta tillskott, det finns inget som tyder på att det skulle kunna vara farligt. Jag "propagerar" inte för att alla måste äta tillskott, jag ville bara tala om att det är bra med omega-3 och inte finns några risker med det.

När det gäller att äta fisk är det tyvärr så att den senaste forskningen visar, som jag skrev ovan, att fisken idag innehåller allt mindre omega-3 och att de tillagningsmetoder vi använder idag ofta "förstör" en hel del av fetterna. Det gör att det kan vara bra att ta ett extra tillskott. Livsmedelsverket är tyvärr inte alltid helt uppdaterad på den senaste forskningen heller, det är ju även känt när det gäller rekommendationer till överviktiga mm.

• hopee

Jag är övertygad om att det är bra och viktigt att få i sig Omega3. Äter fisk iaf en gång i veckan vilket är för lite, så jag tar tillskott från apoteteket, aco:s. Jag glömde dock att fråga hur många kapslar man ska ta per dag, gäller det som för övriga 1-3kapslar eller?

• snöbebis

Vi 4 skrev 2008-11-19 16:41:57 följande:
    [citat]
    snöbebis, jag vet inte riktigt vad du ville invända mot,

Ja, det verkar ju som att vi har samma grundläggande uppfattning ändå. Vad jag ville invända mot var egentligen rekommendationen att äta omega 3 från hälsokostbutiker. Just eftersom de inte är kontrollerade kan man inte veta vilka biverkningar de kan ge. (Tydligen kan vissa innehålla kvicksilver) I övrigt är jag övertygad om att kosten är det allra viktigaste. Bättre att äta mer fet fisk än att äta kapslar. Det är samma sak med alla viktiga fördoämnen. sedan är det ju upp till var och en hur man vill göra såklart.

"fakta når inte in till det rum där våra övertygelser bor; de har inte givit upphov till dem och kan därför inte förändra dem" (Marcel Proust "På jakt efter den tid som flytt")

• Pelink

Men det "värsta" som kan hända är väl bara att man kissar ut tabletterna och att dom gjort varken från eller till.

• Thullan

Jag äter Omega 3 tabletter från apoteket o det har jag fått rekommenderat av min BM o hon på apoteket, de kollade upp det. Men jag äter inte dem varje dag o med min dotter på 2 år sa de jag skulle äta solrosfrön men det rekommendera de inte nu. Allt ändras hela tiden.

• Mrscaro

jo de gör jag med...min bm har iaf inte sagt nått annat.

• Snart vår tur

MUMOMEGA heter ett kosttillskott som man köper på hälsokosten som är just till gravida o ammande. De äter jag. Jätteviktigt med omega 3, speciellt under garviditeten! MEN det är viktigt att man väljer bra kvalitet..inte att köpa en burk på Netto för 49,90 spänn alltså.

• Vi 5

snöbebis, då förstår jag, vad skönt, blev lite orolig för hur det jag skrevs uppfattades. Bra att du skrev det där med kvicksilver och tungmetaller för det glömde jag skriva, man ska titta på burken och se att omega-3 produkten är renad från tungmetaller. Jag har själv ringt till ACO och deras produkter är renade och nuförtiden verkar de flesta på hälsokosten också vara det, men det ska man kolla upp.

Disa D, ja 1-3 st beroende på hur du äter i övrigt. En tumregel är att få i sig mellan 500 och 1000mg per dag av omega-3 fetterna DHA och EPA tillsammans (dvs räkna in även den fisk man äter i övrigt). 

• Esa

Jag äter en vitamin från apoteket. I den sorten man köper som är från v,13 så är det två tabletter per dag som man ska äta. En med vitaminer och en kapsel med DHA olja (omega 3).

• Pymsan

Ska genast rusa till apoteket och köpa omega3, jag äter bara Mitt val kvinna än så länge.

• zandra1

hej! min barnmorska pratade om det, för jag är inte så glad i fisk heller.
    hon sa att man ej ska äta det föreens v12 och inte de 2 sista mån på graviditeten. kram

• Pymsan
    Svar på #22
    Aha..... ska inte springa till apoteket i så fall... Hur långt gången är du? Jag är bara i v 6.
  • Vi 5

pymsan och zandra, det är om man har ökad blödningsrisk man ska vara försiktig, med omega-3 i slutet av sin graviditet. Eg. gäller det i så fall de två sista veckorna på graviditeten. Det är för att Omega-3 ökar blödningsrisken lite, ungefär lika mycket som alvedon. Att man vid ökad blödningsrisk ska undvika det på slutet handlar om att om det blir förlossningskomplikationer kan det vara svårare att stoppa blödningen.  
    -Att man ska undvika det i början av grav. har jag aldrig tidigare hört, kan tänka mig att det i så fall handlar om att man haft upprepade missfall....

• Esa

Om apoteket har såna tabletter där det står att det är för gravida med en extra omega 3 kapsel från v.13 så borde det väl vara ok? Apoteket skulle väl aldrig sälja sånt annars?

• Little Ms Chatterbox

TS jag snor tråden lite och hojtar lite på Vi 4 ! ! !

Vi 4-->Jag tyckte det du skrivit verkade intressant och tänkte gå in på din pressentation och läsa mer om dig men det gick inte så jag tar det här i stället. Jag har en tråd här på fl om Omega-3 till både barn och vuxna, har du sett den? Länken i min sidfot. Om inte skulle jag gärna bjuda in dig dit , och alla andra också förresten. Kan behövas väl formulerade ord för att räta ut några frågetecken. Sen har jag en direkt fråga till dig. Idag fick jag höra att det var nya rön angående intag av Omega-3 på kvällen för bättre upptagning när man sover. Vet du något om det och kanske kan länka.

*Lämnar tillbaka tråden*

Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • Snart vår tur
    snöbebis skrev 2008-11-19 19:56:50 följande:
    ..Just eftersom de inte är kontrollerade kan man inte veta vilka biverkningar de kan ge. (Tydligen kan vissa innehålla kvicksilver)
    I alla hälsobutiker i Sverige får man inte sälja produkter som inte är godkända i en produktkontroll, där kontrollerar de bla att de innehåller det som står på förpackningen i just de mängderna och att de inte innehåller några miljögifter. Detta sker på Analysen i Lidköping. Går man in i en hälsokostbutik som gravid och frågar efter fiskolja så får man svaret att de bara får rekommendera 'Mumomega' och 'Efanatal' för det är de produkter som är studerade på gravida. Man får inte rek. nåt annat till gravida.

Det finns massor av forskningsrapporter som visar positiva resultat både på förlossningsdepressioner och på fostrets utveckling. Detta har många barnmorskor vetskap om och rekommenderar allt fler blivander mödrar att äta mer fet fisk eller äta tillskott om de inte äter fisk. Livsmedelsverket har oxå ändrat sina rekommendationer om att äta mer fisk. Livsmedelsverket skulle däremot aldrig rek. några tillskott eftersom de jobbar med kostbiten.
  • Snart vår tur
    Pelink skrev 2008-11-20 09:36:08 följande:
    Men det "värsta" som kan hända är väl bara att man kissar ut tabletterna och att dom gjort varken från eller till.
    Nej det skulle inte vara det värsta. Köper man billiga..inte kontrollerade produkter ex över nätet, kan det vara så att de inte är renade från miljögifter och inte innehåller antioxiderande ämnen så fettet härsknar.
    Så en omega 3 produkt som både är härsken och innehåller miljögifter skulle vara det värsta, tycker jag.
  • Little Ms Chatterbox

Vi 4--> Jag försökte klicka på svara-knappen i ditt gästboksinlägg hos mig men det gick inte så jag skriver här.
    Det var idag som min sons dagisfröken berättade att hon hade läst det i en artikel i Arena, (skulle vara en seriös tidning sa hon.) Hon hade även hört det av en pedagog på elevhälsan här i vår kommun.  Bad dagisfröken om länkar och hon skulle återkomma om det. Jag googlade Arena och fick fram en tidning men hittade inget om omega-3 där.

Om du inboxar mig kan jag ha bättre kontakt med dig om dagisfröken hittar länkar och så... Sen har jag kanske lite mer info om hur vi kan hitta det men är lite mer privat så det skriver jag inte på nätet.
    Beklagar förlusten av ditt barn.

Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • Tussilago09

Min BM rekommenderade mig att äta Omega3-tillskott då jag i nuläget äter noll fisk... Hon trodde att slv skulle börja rekommendera det till gravida kvinnor inom ett par år, precis som man gör i andra länder i Norden, då fisken innehåller mindre omega3 idag än vad den gjorde förr...

men intressant att läsa vad andra fått för råd av sin bm!

Svar på tråden omega 3 tillskott?