• Vi 5

omega 3 tillskott?

Jag kan en hel del om omega-3 och graviditet så jag vill bara ge lite mer information.

Först vill jag säga att det inte alls är försent att börja äta mer omega-3. Man kan äta dem under hela graviditeten och amningen, men de är viktigast i tredje trimestern och under amningen. Så det är verkligen inte försent. I studier där man ger tillskott vi till gravida börjar man ofta i v 20 (och då ger man högre doser).  

Sedan det där med att det står på vissa burkar att det "inte rekommenderas till gravida och ammande" så är det en formalitet som står på alla naturläkemedelsburkar, men men inte på de burkar som kallas kosttillskott, trots att det är samma innehåll. Det beror på att för att få kallas naturläkemedel så måste en särskild studie som testar biverkningar göras. Men det är jättedyrt och eftersom det teoretiskt inte finns någon risk alls att äta det och eftersom man gjort mängder med studier på gravida mm utan att hitta någon farlig biverkan så är det inget företag som vill satsa pengar på att göra en sådan studie. Så man kan lugnt äta dem ändå.

Tyvärr får de flesta i sig för lite fisk man bör äta mist tre till fem portioner fet fisk per vecka. Och det räcker förmodligen inte ändå, för fisken innehåller mindre omega.3 nuförtiden än förut, det beror bla, på att man matar fiskar med fiskkadaver istället för alger och det är agerna som innehåller mycket omega-3. Dessutom steker vi eller grillar ofta och då försvinner mycket (bäst är att koka) av fettet, oxideras.  Så därför är tillskott bra, helst ska man få ordentligt med både DHA och EPA. Det är de viktigaste omega-3 fetterna.

Omega-3 är bra bla. för barnets/fostrets hjärnas utveckling. Alla hjärnor innehåller mycket fett och när hjärnan utvecklas är det särskilt viktigt med rätt fett. Omega-3 är ju fett från fiskar, fiskolja det är bra både för strukturen på hjärnan (som byggs upp under fostertiden och särskilt de första åren) men också för vardags funktion. Det är så att det är mjukare än annat fett och liksom gör cellerna mjukare och bättre. Man vet från massa studier att mammorna ger bort nästan allt sitt omega-3 fett till barnet under graviditeten och man tro bla, att detta ökar risk för förlossningsdepression, så det är bra för mammorna också. Man vet också att de som fått prova tillskott med omega-3 under graviditeten mer sällan föder för tidigt om man jämför med de som fått placebo kapslar ("sockerpiller"). 

• Vi 5

snöbebis, jag vet inte riktigt vad du ville invända mot, jag håller med dig om att det tex inte är helt klarlagt om omega-3 tillskott hjälper vid tex depression, alzheimer eller adhd, vissa studier talar för andra emot (det har jag inte heller skrivit något om). Samma med förlossningsdepression, det jag skrev ovan var att man tror (utifrån forskning) att det kan handla om omega-3 brist hos mamman, men det är inte klarlagt, helt riktigt. Jag tyckte dock att det var intressant att nämna att man undersöker det.  

När det gäller barnets hjärna däremot är det nödvändigt för utvecklingen av hjärnans struktur att det finns en bra balans mellan omega-3 och andra fetter, det kan man säga med stor säkerhet utifrån mängder av studier. Jag forskar själv på området så mina kunskaper bygger på läsning av dessa studier (och inte på hälsokostens eller kvällstidningarnas skriverier). Jag håller dock med dig om det finns överdrivna artiklar och ibland även felaktiga uppgifter mm. Men med mitt inlägg ville jag beskriva att omega-3 fett är bra för fostrests hjärna, och att man inte ska vara rädd för att äta tillskott, det finns inget som tyder på att det skulle kunna vara farligt. Jag "propagerar" inte för att alla måste äta tillskott, jag ville bara tala om att det är bra med omega-3 och inte finns några risker med det.

När det gäller att äta fisk är det tyvärr så att den senaste forskningen visar, som jag skrev ovan, att fisken idag innehåller allt mindre omega-3 och att de tillagningsmetoder vi använder idag ofta "förstör" en hel del av fetterna. Det gör att det kan vara bra att ta ett extra tillskott. Livsmedelsverket är tyvärr inte alltid helt uppdaterad på den senaste forskningen heller, det är ju även känt när det gäller rekommendationer till överviktiga mm.

• Vi 5

snöbebis, då förstår jag, vad skönt, blev lite orolig för hur det jag skrevs uppfattades. Bra att du skrev det där med kvicksilver och tungmetaller för det glömde jag skriva, man ska titta på burken och se att omega-3 produkten är renad från tungmetaller. Jag har själv ringt till ACO och deras produkter är renade och nuförtiden verkar de flesta på hälsokosten också vara det, men det ska man kolla upp.

Disa D, ja 1-3 st beroende på hur du äter i övrigt. En tumregel är att få i sig mellan 500 och 1000mg per dag av omega-3 fetterna DHA och EPA tillsammans (dvs räkna in även den fisk man äter i övrigt). 

• Vi 5

pymsan och zandra, det är om man har ökad blödningsrisk man ska vara försiktig, med omega-3 i slutet av sin graviditet. Eg. gäller det i så fall de två sista veckorna på graviditeten. Det är för att Omega-3 ökar blödningsrisken lite, ungefär lika mycket som alvedon. Att man vid ökad blödningsrisk ska undvika det på slutet handlar om att om det blir förlossningskomplikationer kan det vara svårare att stoppa blödningen.  
    -Att man ska undvika det i början av grav. har jag aldrig tidigare hört, kan tänka mig att det i så fall handlar om att man haft upprepade missfall....

Svar på tråden omega 3 tillskott?