• Dinkanesh

Varför inte mätt på vanlig mat?

Har kommit fram till att jag inte blir mätt och inte håller mig mätt på vanlig mat. Vill kunna bli mätt på en normal middag, men det går inte.
    Byter jag ut middagen mot 2-3 smörgåsar istället så går det många timmar innan jag är hungrig igen.
    Hur kan det komma sig?

• Svar på tråden Varför inte mätt på vanlig mat?
  • bebisprat

Kan vara starkt för magen o då kan det svida o då kan det kännas som att man är hungrig. Vad äter du?

• Dinkanesh

Men det spelar ingen roll vad jag äter. Får äta fler portioner för att ens känna mig mätt men blir trots det hungrig igen inom 1 timma.
    Brukar äta minst 2 potioner till middag, oavsett vad det är.
    Potatis, fisk och sås. Pasta, kött och sås, Pannkakor i alla dess former, Pizza osv. Spelar ingen roll om det är starkt eller milt.

Det enda som får mig mätt, och håller mig mätt, är bröd.

• bebisprat

Är det sant? Skumt fenomen...Kanske du inte blir mätt av varm mat...Prova en kall pastasallad. Äh, jag vet inte. Låter helskumt. Mättnadskänslan är ju jättebra efter några smörgåsar, det kan jag hålla med om.

Dinkanesh skrev 2008-11-18 20:44:44 följande:
    Men det spelar ingen roll vad jag äter. Får äta fler portioner för att ens känna mig mätt men blir trots det hungrig igen inom 1 timma. Brukar äta minst 2 potioner till middag, oavsett vad det är. Potatis, fisk och sås. Pasta, kött och sås, Pannkakor i alla dess former, Pizza osv. Spelar ingen roll om det är starkt eller milt.Det enda som får mig mätt, och håller mig mätt, är bröd.
  • Dinkanesh

ja visst är det lustigt. Äter oftast mer än mannen men är ändå hungrig, alltså så magen skriker och gör ont, nästan omedelbart efter middagen.

• MillionStars

äter du grönsaker till dina måltider? Alltså inte några gurkskivor utan mer rejäla saker som broccoli, blomkål o.s.v...

• Dinkanesh

Det blir inte alltid grönsaker till maten. Men då är det oftast, som du säger, lite gurka eller tomat.

• Trynträ

Du kanske inte har tillräckligt mycket fett i maten. Prova lite gräddiga såser och liknande. Fett gör att man håller sig mätt längre. Kanske dina smörgåsar innehåller mer fett än din mat.

Svar på tråden Varför inte mätt på vanlig mat?