• Dinkanesh

Varför inte mätt på vanlig mat?

Har kommit fram till att jag inte blir mätt och inte håller mig mätt på vanlig mat. Vill kunna bli mätt på en normal middag, men det går inte.
    Byter jag ut middagen mot 2-3 smörgåsar istället så går det många timmar innan jag är hungrig igen.
    Hur kan det komma sig?

• Svar på tråden Varför inte mätt på vanlig mat?
  • Dinkanesh

Det stämmer förvisso. Mina smörgåsar består av bröd, smör och ost. Vilket blir en del ost på ett par mackor.
    Steker alltid köttet/fisken i smör, har gärna mycket sås, som alltid är gjord på röd mjölk samt smör, på. Vill inte äta rent smör heller. Vet inte hur jag skulle kunna öka den mängden annars.

Åt förresten en hel hög (läs: halv tallrik) med vitkål till middagen idag. Men magen skrek efter mer mat redan efter 30 minuter trots 2 jättestora bitar fläskpannkaka.

Är jag borta på middag blir folk förvånade över mängden jag äter, samt att jag är så hungrig så snart efter. Har verkligen ont i magen av hunger efter middagen så jag brukar inte bli en sån trevlig gäst om det inte erbjuds efter-middagens-mat.

Vet inte om det kan vara av intresse, men till mina 158 cm så väger jag 52 kg. Står stilla i vikt trots mitt ätande.

• Trynträ

Har du kollat så det inte är nåt fel på din ämnesomsättning? Låter inte riktigt normalt att bli hungrig så fort. Jag vet iofs att jag hade tre dagar i somras som jag blev hungrig en halvtimme efter jag ätit. Har haft hormonproblem med utebliven ÄL och mens i sommar men nu har det lugnat ner sig. Jag tycker du ska söka hjälp för ditt problem för det kan ju vara så att du behöver nåt kosttillskott eller medicin eller liknande.

Istället för röd mjölk kanske du kan använda grädde eller crème fraiche.

• Dinkanesh

Tror du?

Har funderat lite till på det här och har kommit fram till att om jag byter ut frukostmackorna mot en stadig portion gröt (som alla säger man ska bli så mätt på) så händer samma sak. Jag blir hungrig inom 1 timma.
    Äter jag något ordentligt till lunch, istället för den vanliga fikan jag brukar ta då, så sker samma sak.
    Blir så hungrig att magen knyter sig och gör ont.

• Trynträ

Det kanske är bäst du kollar upp det. För att utesluta problem med sköldkörteln och sånt.

Dinkanesh skrev 2008-11-20 16:57:58 följande:
    Tror du? Har funderat lite till på det här och har kommit fram till att om jag byter ut frukostmackorna mot en stadig portion gröt (som alla säger man ska bli så mätt på) så händer samma sak. Jag blir hungrig inom 1 timma. Äter jag något ordentligt till lunch, istället för den vanliga fikan jag brukar ta då, så sker samma sak. Blir så hungrig att magen knyter sig och gör ont.
  • GrönaDruvan

Jag är också liten och väger inte så mycket och äter också mycket. Att bara äta gröt på morgonen blir man oftast inte mätt på.. jag blir döhungrig direkt efter.. något jag blir väldigt mätt på är fil och musli!
    Om du har sallad till mat, häll på lite rapsolja.. det kan du hälla på det mesta, det är en bra olja, bra fett. Potatis och vit fisk tex innehåller i stort sett ingen näring, så äter du det är det inte så konstigt att du är hungrig fort.. Ät en liten brödbit till middagen och frukt efter.

• bebisprat

innehåller fisk o potatis ingen näring? Mjenar du det?

GrönaDruvan skrev 2008-11-20 20:04:38 följande:
    Jag är också liten och väger inte så mycket och äter också mycket. Att bara äta gröt på morgonen blir man oftast inte mätt på.. jag blir döhungrig direkt efter.. något jag blir väldigt mätt på är fil och musli!Om du har sallad till mat, häll på lite rapsolja.. det kan du hälla på det mesta, det är en bra olja, bra fett. Potatis och vit fisk tex innehåller i stort sett ingen näring, så äter du det är det inte så konstigt att du är hungrig fort.. Ät en liten brödbit till middagen och frukt efter.
  • VictorsMamma

Jag kom att tänka på sköldkörteln... kanske något du ska kolla upp. Är du trött? Blir du lätt irriterad? Eller känner du dig annorlunda på något annat sätt?

• Dinkanesh

Värt att kolla upp då!

fisk och potatis är btw en väldigt nyttig och näringsrik middag.
    även om man äter 2-3 fiskfiléer och 6-7 potatisar.

victorsmamma
    har varit sån här i många, många år. men det är först nu jag störs av den riktigt elaka hungern. så jag kan inte se några förändringar hos mig.

• Trasig Udda Strumpa

hmm när jag läser om det hela så funderar jag lite är du verkligen hungrig eller är det något knas med magen

läste i nåt inlägg att du får ont och så vidare och det kan jag oxå få av vissa maträtt m.m har stora problem med sura uppstötningar halsbränna m.m
    och att det är lätt ibland att misstolka att man är hungrig men egentligen så är det halsbränna eller något annat ifrån magsäcken

ett litet tips är om du vill själv är att köpa typ Novalucol på apoteket och prova o ta 1 eller 2 tabletter när du har ätit middag och börjar o känna dig hungrig konstig i magen o se vad som händer
    känns det bättre efter en stund då så är det nog problem med halsbränna eller något liknande

• Dinkanesh

Magen verkligen skriker efter mat. Som om den inte fått något på 2-3 dagar.
    Sura uppstötningar vet jag hur de känns, halsbränna också.
    Men det är ju inte omöjligt att det är något annat knas med magen. Kan dock utan problem stoppa i mig ett par tre mackor eller en stor tallrik med fil o musli direkt efter middagen. Sen brukar den vara nöjd tills kvällsmaten.

• bebisprat

jag tänkte väl. var nog energi hon menade

Dinkanesh skrev 2008-11-20 21:09:45 följande:
    Värt att kolla upp då! fisk och potatis är btw en väldigt nyttig och näringsrik middag. även om man äter 2-3 fiskfiléer och 6-7 potatisar.victorsmammahar varit sån här i många, många år. men det är först nu jag störs av den riktigt elaka hungern. så jag kan inte se några förändringar hos mig.
  • GrönaDruvan
    bebisprat skrev 2008-11-20 20:29:30 följande:
    innehåller fisk o potatis ingen näring? Mjenar du det?
    Självklart gör de det. Fisk är nyttgt, men just vit fisk och potatis är ingenting man håller sig direkt mätt på OM man inte har tex sallad med olja på tex.en sås till... det var vad min dietist sa iaf.
    Jag åt/äter ofta vit fisk och potatismos med lingon till och det var tydligen inte det bästa för någon somvill hålla sig mätt och kanske gå upp i vikt..
  • Glamrockare

När du äter middag hur mkt av tallriken består av protein?

Försök att äta mer protein o äta fler mellan mål så du aldrig blir så där jätte hungrig.

Ex. Frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmål

o låt då mellanmålen bestå av protein o frukt ex. ett ägg eller 2 ägg o en frukt, yoghurt o nötter o frukt.

Jag tror ju att det är en ide din kropp har kanske. Har du mkt ost o smör på mackorna du äter?

• Dinkanesh

Jädra nät som loggade ut mig och så försvann allt!

Jaja.

Glamrockare
    En hel del. Till en vanlig kotlett så tar jag 2-3 potatis. Sen tar jag ju alltid om en eller två gånger av allt.

Mellanmål har jag testat i alla varianter, med resultatet att jag är lika hungrig efter de målen som efter middagen.

Har inte mer smör och ost på mackorna än normalt. Ett normalt lager smör och två skivor ost, ibland tre.

• Glamrockare
    Dinkanesh skrev 2008-11-21 09:11:14 följande:
    Jädra nät som loggade ut mig och så försvann allt!Jaja.GlamrockareEn hel del. Till en vanlig kotlett så tar jag 2-3 potatis. Sen tar jag ju alltid om en eller två gånger av allt.Mellanmål har jag testat i alla varianter, med resultatet att jag är lika hungrig efter de målen som efter middagen. Har inte mer smör och ost på mackorna än normalt. Ett normalt lager smör och två skivor ost, ibland tre.
    Konstigt. Kanske dags som någon sa att tala med någon kunnig o bra läkare som kanske kan ge en medecinsk förklaring.

Låter lite egendomligt.
Svar på tråden Varför inte mätt på vanlig mat?