• Forellen

Dåligt att vara bådhänt?

På dagis har det varit funderingar på om min snart 4 år gamla son är bådhänt och på dagis tyckte de att vi i så fall skulle försöka få honom att välja en favorithand eftersom det inte är bra att vara bådhänt. Någon som vet varför?
    Jag har alltid trott att det är bra att vara bådhänt!

• Svar på tråden Dåligt att vara bådhänt?
  • ludenben

min son är det och på habiliteringen idag så sa de att om barnet har så, så ska man försöka träna barnet så det använder högerhanden. I stället för att få två halvsvaga händer är det bättre att de får en stark. Men min son tar vänstern först och sen växlar till höger för att sen byta tillbaka till vänster så vi kommer nog inte att försöka träna bort hans vänsteranvändande utan försöka stärka den handen. Min son är 6 år.

• Forellen
    ludenben skrev 2008-11-18 18:46:56 följande:
    min son är det och på habiliteringen idag så sa de att om barnet har så, så ska man försöka träna barnet så det använder högerhanden. I stället för att få två halvsvaga händer är det bättre att de får en stark. Men min son tar vänstern först och sen växlar till höger för att sen byta tillbaka till vänster så vi kommer nog inte att försöka träna bort hans vänsteranvändande utan försöka stärka den handen. Min son är 6 år.
    Tack för ditt svar! Men jag förstår ändå inte riktigt vad det har för betydelse om man som du säger har två halvsvaga händer eller en stark? Rent praktiskt menar jag.
  • ludenben

Det är väl alltid en fördel att ha en bra hand för handstil och andra saker man gör blir ju bättre om man har en hand som är stark och som man arbetar bra med. Nu har min son dessutom motriska problem som inte hör samman med dubbelhäntheten, det är därför vi har habiliteringen men deras syn gäller för alla dubbelhänta barn.

Forellen skrev 2008-11-18 18:48:46 följande:
    Tack för ditt svar! Men jag förstår ändå inte riktigt vad det har för betydelse om man som du säger har två halvsvaga händer eller en stark? Rent praktiskt menar jag.
  • ejda

Sen kan man väl vända på det och se det som att det är bättre att ha två halvstarka händer än en stark och en svag?

• ludenben

om man vill... alltså det var ajukgymnast och arbetsterapeut som sa detta till mig. Man behöver ju inte träna bort det om man inte vill men jag tycker det ser besvärligt ut att hålla på och växla händer. Och eftersom han har två halvsvaga så har han svårt att använda dom på ett bra sätt. Svårt att äta fint, spiller mycket. Har svårt med penngrepp osv. Eftersom just han har andra motoriska problem ställer ju detta till det för honom. Han hade förmodligen inte haft så stora svårigheter att klippa och rita om han hade haft en bra hand.

ejda skrev 2008-11-18 18:52:56 följande:
    Sen kan man väl vända på det och se det som att det är bättre att ha två halvstarka händer än en stark och en svag?
  • Lykketrollet

Jag har också undrat detta. Min son på fem år använder båda om varandra.

• Forellen

Ja, det är lite så jag tänker också...

ejda skrev 2008-11-18 18:52:56 följande:
  • Forellen

Starlight mamman skrev 2008-11-18 19:07:47 följande:

Jag har också undrat detta. Min son på fem år använder båda om varandra.
    Hur tycker du att det verkar funka för honom? Verkar det jobbigt eller besvärligt för honom?
  • Lykketrollet

Hm, jag vet faktisk inte. Egentligen tycker jag nog att det funkar bra för honom. Han äter bra (alltså spiller inte särskilt), han kan kasta eller sparka boller rätt bra. Han ritar inte så bra, men det inte intressant för honom, så jag tror faktisk inte det beror på att han är bådhänt. När han väl ritar så håller han pennan bra oavsett vilken hand han använder. Vi ser inge stora problem med detta, och kan inte heller se vilken hand han använder mest.

• carinc

Att vara bådhänt spelar väll ingen roll egentligen...tycker jag alltså..min dotter växlar ofta...Hon är 4 år i januari och jag har aldrig funderat på det där att det skulle va nåt fel. MIn pappa är bådhänt men skriver med höger men han är uppväxt på den tiden när barn inte FICK vara vänsterhänta...jag undrar bara..är vi på väg tillbaks då man inte får vara bådhänt? ruskigt i såna fall......

Svar på tråden Dåligt att vara bådhänt?