Forellen skrev 2008-11-20 12:50:43 följande:
Vore intressant att se lite forskning på det här området faktiskt...
det finns men inte mycket. som med allt som rör hjärnan är det mesta outforskat och fortfarande okänd mark
till största delen är det genetik som styr hänthet. föreläsaren jag hade i neuropsykologi blev mkt intresserad av min fråga hur det då funkar med enäggstvillingar, eftersom jag har enäggskusiner där den ena är högerhänt och den andra vänsterhänt. de delar ju dna. han hade gärna undersökt dem.

man vet alltså inte exakt men det man kunnat hitta är att det i mycket är generna som styr vilken hand man föredrar.
sen har det spekulerats i om det kan bero på någon form av "skada"/mutation i området som styr detta, eftersom det sitter på samma ställe i hjärnan hos alla. föreläsaren som själv är vänsterhänt hade mycket roligt åt detta då han ställde upp i en undersökning och fick bildbevis på en avvikelse just i det området på sej själv
att man skulle få två svaga händer känns lite hemmasnickrat. det är bra om man har en hand som man föredrar (precis som tygtiger skrivit har det med lateraliseringen att göra) men det är väl aldrig en nackdel att kunna använda båda händerna? jag är själv inte ambidextrös fullt ut men kan i ganska många fall lika gärna använda vänster som höger även om jag är högerhänt.