• Forellen

Dåligt att vara bådhänt?

På dagis har det varit funderingar på om min snart 4 år gamla son är bådhänt och på dagis tyckte de att vi i så fall skulle försöka få honom att välja en favorithand eftersom det inte är bra att vara bådhänt. Någon som vet varför?
    Jag har alltid trott att det är bra att vara bådhänt!

• Svar på tråden Dåligt att vara bådhänt?
  • Tetran

Jag är också bådhänt men skriver med vänster, även om jag kan skriva med höger också - det tar bara lite längre tid. För det mesta väldigt är det väldigt bra att vara bådhänt. Kan spela badminton, spika osv med höger. Men kan vara lite klurigt ibland när man inte har någon känsla över vilken hand man ska använd, vid t ex minigolf. Men på det stora hela är det väldigt bra! Inget att oroa sig för tror jag iallafall. Jag är nu 34 och har klarat mig bra, hihi.

• Forellen

Själv är jag extremt högerhänt, kan inte göra något med vänstern nästan, skriva är fullständigt omöjligt!
    Vi har hållit lite koll på sonen nu ett tag och det verkar nog inte som att han är bådhänt utan som vi alltid har trott själva är han nog vänsterhänt.
    Undrar just om det finns någon ärftlighetsfaktor bakom hur man blir "hänt"?

• carinc

jag är den enda i min familj som är vänsterhänt =).Min mamma, pappa (kan iof använda båda)och min bror skriver med höger men jag skriver med vänster...

• Forellen
    carinc skrev 2008-11-20 10:03:05 följande:
    jag är den enda i min familj som är vänsterhänt =).Min mamma, pappa (kan iof använda båda)och min bror skriver med höger men jag skriver med vänster...
    Inte så mycket ärftlighet där då med andra ord...
  • carinc
    Forellen skrev 2008-11-20 11:29:38 följande:
    Inte så mycket ärftlighet där då med andra ord...
    Nä troligtvis inte..
    jag har funderat på varför just jag är vänsterhänt..jag är iof epileptiker men det kan väll inte ha med det att göra?

Sen har jag för mig att min brorsdotter skriver med vänster och hon har inte epilepsi så det kan inte hänga på det heller.
  • Forellen

Vore intressant att se lite forskning på det här området faktiskt...

• Makaroner

Jag är också bådhänt eller dubbelhänt och allt vad det kallas. Jag kan skriva och rita med båda händerna. Det är också en fördel så man spelar pingis eller innebandy mm för jag kan använda vilket grepp jag vill beroende på motståndaren :) Det har inte varit några problem för mig med det hittills.

*RUN Forrest! RUN!*
  • Caly

här är en till som är de.
    Jag ahr inte två svaga händer. Skrver och ritar och arbetar precis lika bra med båda.
    Rider mycket och utb hovslagare och där är de mycket till fördel. har bara fått positivt och att jag sak fortsätta med det från alla de bildlärare man haft, läkarna har inte sagt nått.

Båda mina päron är högerhänta men två av mina syskon (vi är 5 sammanlagt) är vänsterhänt, jag är den enda som använder båda lika bra/mycket

• Tygtiiger

Om man är tvåhänt (ambidexter) så tyder det på att hjärnan inte har lateraliserat ordentligt. Hjärnans två halvor ska vara olika och ha olika uppgifter. Om man inte blir hänt så är det ett tecken på att lateraliseringen inte har skett fullt ut. Då har man ökad risk för tex dyslexi etc.

Sedan är det väl en öppen fråga om man gör hjärnan mer lateraliserad genom att öka dominansen av den ena handen. Möjligen blir det lättare att lära sig skriva.

Och jag är gift med en sant tvåhänt man... och han är hyfsat normal

• W W

Jag är själv bådehänt och har aldrig fått höra att det skulle vara dåligt. Intressant.
    Själv upplever jag det som väldigt positivt. Det gjorde mig tex inte så mycket när jag skadade högra axeln och inte kunde använda handen på några veckor (skriver ananrs alltid med höger om den handen inte är upptagen med annat), då använde jag vänster till att skriva med istället. Det tog något längre tid men det blir lika snyggt.
    Det mesta övriga har jag en favorithand till, oftast vänster som är min något starkare hand, men om saxen är gjord för högerhänta klipper jag med höger även om jag själv köper saxar till vänsterhänta, om jag av någon anledning inte kan använda vänster till att öppna dörren så tar jag höger. Det spelar inte så stor roll liksom. Så jag skulle inte säga att jag har två svaga händer utan snarare att båda är lika starka som en som bara använder sin ena hand.

Zchimla som årets tomte - jag tar för givet att du tänker likadant!
  • Cerdrica

Vår son är fyra år och har ännu inte valt hand, använder båda lika mycket och har väldigt välutvecklad finmotorik så inte känns det som att det gör honom svagare. Ingen på BVC eller förskola har sagt något negativt om detta, bara att de flesta barn väljer hand så småningom.

• milimina
    Forellen skrev 2008-11-20 12:50:43 följande:
    Vore intressant att se lite forskning på det här området faktiskt...
    det finns men inte mycket. som med allt som rör hjärnan är det mesta outforskat och fortfarande okänd mark

till största delen är det genetik som styr hänthet. föreläsaren jag hade i neuropsykologi blev mkt intresserad av min fråga hur det då funkar med enäggstvillingar, eftersom jag har enäggskusiner där den ena är högerhänt och den andra vänsterhänt. de delar ju dna. han hade gärna undersökt dem. man vet alltså inte exakt men det man kunnat hitta är att det i mycket är generna som styr vilken hand man föredrar.

sen har det spekulerats i om det kan bero på någon form av "skada"/mutation i området som styr detta, eftersom det sitter på samma ställe i hjärnan hos alla. föreläsaren som själv är vänsterhänt hade mycket roligt åt detta då han ställde upp i en undersökning och fick bildbevis på en avvikelse just i det området på sej själv

att man skulle få två svaga händer känns lite hemmasnickrat. det är bra om man har en hand som man föredrar (precis som tygtiger skrivit har det med lateraliseringen att göra) men det är väl aldrig en nackdel att kunna använda båda händerna? jag är själv inte ambidextrös fullt ut men kan i ganska många fall lika gärna använda vänster som höger även om jag är högerhänt.
  • Forellen

Tack för alla intressanta svar! Känner mig lite klokare i det här ämnet nu!

• saxon

Jag är också bådhänt, men skriver med vänster. Allt annat kan jag göra med båda händerna (spela tennis, spika, klippa med sax osv, men jag har favorithänder).

Jag tycker att det finns fördelar med att kunna använda båda händerna. När jag spelar tennis t.ex kan jag byta hand istället för att använda någon sorts "backhand".

Dyslexi eller liknande har jag inte märkt av. Kunde läsa när jag var 4 år. Inte heller är jag epileptisk.

Min pappa skriver också med vänster, men jag är osäker på om han är bådhänt. Det är möjligt att han kan vara det faktiskt när jag tänker efter.

• Beckah82

Min son är ambidexter.

När han var 7 år så fick han utredas på barnhabiliteringen där det konstaterades att han är verkligt dubbelhänt. Efter det tvingade jag honom att använda höger hand när han skrev eftersom han bara satt och fipplade med pennan och aldrig lärde sig skriva. det funkade bra och när han inte fick lov att välja hand lärde han sig fort att skriva.

När han väl lärt sig skriva så fick han lov att använda vilken hand han ville och då valde han att skriva med vänster

Nu är han 10 år och skriver med vänster man han kan skriva nästan lika bra med höger, trots att högern aldrig tränas så hänger den med ändå så han skriver bättre och bättre med båda händerna ju äldre han blir.

Det där någon skrev angånde dyslexi har jag aldrig hört?! Aldrig hört att det skulle vara fel eller negativt och min son är verkligen INTE dyslektiker. Tvärt om är han kalasduktig på att läsa och skriva och stava osv.

♥ Bitchens blogg ♥ beckahbitch.blogg.se/
  • MickisFlisanNellie

Min dotter är 5 år och hon använder bägge händer. Hon har inget bra penngrepp utan är svag i båda händer. De har kommenterat detta på förskolan och vi är under utredning nu. De sa på förskolan att vi först skulle tvinga henne använda vänster hand. Men det funkar inte så vi skulle använda bara höger hand istället. Det funkar inte så bra det heller. Hon blir så himla frustrerad så man blir förbannad på att det ska ta sån tid innan man får hjälp.

Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
  • Svimpe

Att vara ambidextriös, som det heter på fint språk, är ingen nackdel som jag ser det. Min man är det och jag är nästan, kan göra allt lika bra med vänster förutom att skriva. Barnet lär sig finmotorik efter hand och att skriva och rita fint kommer efter hand och i olika takt för olika barn oavsett vilken hand deanvänder.
    Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

Svar på tråden Dåligt att vara bådhänt?