• Flippen

Hur gör man såndär glasyr man har på pepparkakor?

Ni vet sådan vit glasyr som man brukar spritsa på pepparkakor?

Eller sån glasyr man har på mazariner.

Hur gör man sånt?

• Svar på tråden Hur gör man såndär glasyr man har på pepparkakor?
  • Flippen
    Em00 skrev 2008-11-19 14:44:07 följande:
    hm... florsocker å vatten?
    Ok. Så lätt?
  • mewe

Varning varning! Det finns kristyr och glasyr. För många år sedan gjorde jag misstaget att slå upp ett recept på glasyr när jag skulle göra ett pepparkakshus och det blev bara snöslask på taket eftersom glasyr är mycket rinnigare än kristyr. Så är det till mazariner du ska använda det - gör glasyr, är det till pepparkakor - gör kristyr.
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med recept men det borde ju gå att googla fram rätt lätt.

• Flippen
    L i n n skrev 2008-11-19 14:48:46 följande:
    5 dl florsocker 1 äggvita
    Kanon! Inget vatten då?
  • mewe

Har för mig att man har med några droppar ättika för vithetens skull?

• L i n n
    Flippen skrev 2008-11-19 14:50:02 följande:
    Kanon! Inget vatten då?
    Nej, inget vatten. Detta är recept på kristyr till pepparkakor. Det rekommenderades även 1 tsk ättika eller citronsaft i kristyren, men är det bara för smaken så hoppar jag gärna det
  • Flippen
    mewe skrev 2008-11-19 14:49:55 följande:
    Varning varning! Det finns kristyr och glasyr. För många år sedan gjorde jag misstaget att slå upp ett recept på glasyr när jag skulle göra ett pepparkakshus och det blev bara snöslask på taket eftersom glasyr är mycket rinnigare än kristyr. Så är det till mazariner du ska använda det - gör glasyr, är det till pepparkakor - gör kristyr.Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med recept men det borde ju gå att googla fram rätt lätt.
    Ok. Tack!
    Detta är till kärleksmums, i brist på ingredienser till den "vanliga" glasyren man har på dessa annars.
    Får nog bli glasyr då.
Svar på tråden Hur gör man såndär glasyr man har på pepparkakor?