• Flippen

Hur gör man såndär glasyr man har på pepparkakor?

Ni vet sådan vit glasyr som man brukar spritsa på pepparkakor?

Eller sån glasyr man har på mazariner.

Hur gör man sånt?

• Svar på tråden Hur gör man såndär glasyr man har på pepparkakor?
  • Fina Fröken Lycklig
    Kristyr till exempelvis pepparkakor:

4 dl florsocker
    1 äggvita
    1-2 droppar ättika, vinäger, citronsaft eller något annat surt.
    ev några droppar karamellfärg

Glasyr = Florsocker och vatten fungerar inte till att skriva namn eller måla mönster på pepparkakor, det är för rinnigt och är till för exempelvis mazariner så som en annan skrev.
  • jessicolors

Vill gärna inflika att den kristyr man köper på tub i affären är riktigt värdelös. Den är rinning och flyter ut så det lönar sig verkligen att göra den själv.
    Och ska du sätta ihop ett pepparkakshus, smält socker och använd som "lim" - så slipper du sitta och hålla ihop delarna i en evighet medan kristyren torkar.

• RiNan

Hej. Jag vet inte vilken färg du vill ha på glasyren men här är ett recept som jag har på mina chokladmuffins:

Glasyr till chokladmuffins:
    50 g smält margarin
    3 msk starkt kallt kaffe
    1 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    3 ½ dl florsocker
    Färglatt strössel

• Night Angel
    jessicolors skrev 2008-11-24 22:21:18 följande:
    Vill gärna inflika att den kristyr man köper på tub i affären är riktigt värdelös. Den är rinning och flyter ut så det lönar sig verkligen att göra den själv. Och ska du sätta ihop ett pepparkakshus, smält socker och använd som "lim" - så slipper du sitta och hålla ihop delarna i en evighet medan kristyren torkar.
    Håller absolut inte med dig om det..Satte ihop ett pepparkakshus med sån färdig köpt kristyr..Funkar hur bra som helst.Enkelt
    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • 1978an

Vill också ha recept på vanlig vit glasyr..

• limmelime
    Fina Fröken Lycklig skrev 2008-11-19 14:55:38 följande:
    Glasyr = Florsocker och vatten fungerar inte till att skriva namn eller måla mönster på pepparkakor, det är för rinnigt och är till för exempelvis mazariner så som en annan skrev.
    ????
    har smyckat mina pepparkakor i alla år med florsocker o vatten, dvs GLASYR!!!
    funkar HUR BRA SOM HELST!!!
    skriver namn, ritar mönster mm...
    har ju med HUR MYCKET vatten du tillsätter å göra med ju..

ta en droppe i taget o känn dig fram bara.
    vill du ha färgat, strunta i vattnet o ta en droppe karamellfärg istället.
    jag har aldrig varit med om att det har runnit o kladdat.

en annan grej med glasyr: råkar man få den LITE för rinnig: låt den ligga kallt en stund så stelnar den lite, och kan då användas fint iallafall.
  • Pillan79

4 dl strösocker 1 äggvita,några droppar ättika eller citron. Jag använde citron. Vart jättenöjd med den. Har precis gjort färdigt vårt pepparkakshus

• Tussen06

så här gör jag: 2  äggvitor i en bunke tillsätt florsocker så det blir en smet ha i lite ättiksprit eller citronsaft. Det är för att sockret inte ska bli brunt efter ett tag. Ha i florsocker tills du kan dra en gaffel på ytan och kristyren inte går tillbaka. Sen är det bara att fylla din strut och börja spritsa. Lycka till!

Svar på tråden Hur gör man såndär glasyr man har på pepparkakor?