• MistySTHLM

Min man ska börja äta Sertralin för ångest...

Nu har min man äntligen gått till en läkare för att få hjälp med sin ångest som dyker upp ibland. Han är inte deprimerad utan är snarare en "känslig själ" som lätt blir lite kantstött. Har ett väldigt stressigt jobb som han nu äntligen har tagit sig ifrån för ett lugnare jobb. Efter några ångestattacker har han nu gått till husläkaren för att få hjälp. Han har haft ångestattacker mer eller mindre hela livet, många nojjor och rädslor men ändå på det hela stora väldigt fungerande, högpresterande, snabbtänkt men lite nervig. Och underbarast i världen förstås!
    Läkaren skrev ut Sertralin för ångesten. När jag läser på om biverkningarna blir jag halvt skräckslagen och ser framför mig en alldeles personlighetsförändrad man. Trötthet, insomningssvårigheter, darrningar, nedsatt sexlust...hjälp! Vi håller på att försöka göra ett tredje barn just nu och då låter det där med nedsatt sexlust inte helt bra... Min fråga är alltså: ni som äter denna medicin - stämmer biverkingarna? Hur många får INGA biverkingar? Jag vill ju självklart att min älskling ska må bra. Men de biverkningar som stod med som de vanligaste lät nästan som värre än den ångest de ska hjälpa mot. Min man tycker också att biverkningarna låter läskiga men resonerar mer: om läkaren skriver ut detta så får jag väl lite på honom...Snälla, dela med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Min man ska börja äta Sertralin för ångest...
  • Trötter Deluxe

Ja de stämmer. Speciellt nedsatt sexlust samt svårt att få orgasm. Man blir som ett kolli. Bryr sig inte om nånting. Man är inte ledsen, inte glad - men bara är.

Värdelöst om du frågar mig.

• Schnooglewookiemush

Alla blir inte som ett kolli. Långt ifrån.

Vissa får biverkningar, andra inte. Vissa får en biverkning, andra får många.

• Trötter Deluxe

Det blir det inte.
    Man kommer fortfarande lida av biverkningarna. Men ångesten blir väl bättre. Det är ju bara ett sätt att bedöva hjärnan.

Forget Me Not skrev 2008-11-19 16:47:32 följande:

Första 4 veckorna ska bli värre, sen vänder det och bli bra efter den tiden. (ca 4 veckor)
  • Schnooglewookiemush
    Trötter Deluxe skrev 2008-11-19 16:49:44 följande:
    Det blir det inte. Man kommer fortfarande lida av biverkningarna. Men ångesten blir väl bättre. Det är ju bara ett sätt att bedöva hjärnan. Forget Me Not skrev 2008-11-19 16:47:32 följande:
    För de flesta försvinner biverkningarna. Gör de inte det får man byta medicin.
  • violet
    Svar på #1
    Jag har då inte blivit något kolli och jag har känslor så det räcker och blir över.

Alla reagerar ju inte likadant, det förstår väll du också.
  • cjm80

Det kan vara olika beroende på vem som tar Sertralin men jag tror inte du har något att oroa dig för. Jag hade en annan sort innan som gjorde att jag blev helt konstig och jag kunde inte få upp den vid sexakten.

Sertralin gör att jag blir mer självsäker, inte så mycket berg o dalbana med känslor. Det gör, särskilt i början att jag blir mer aktiv och klarar göra saker utan att tänka sönder allting.

När det kommer till sex för mig som använder Sertralin och är kille då så har jag lika mycket sexlust men utlösningen dröjer, vilket jag funnit vara uppskattat av min partner. För vi kan ju ha sex längre... men hon får kämpa en del och jag kommer sällan först, men kommer gör jag iaf så det är ingen fara på det området med dessa piller...

Hade inga skakningar så länge jag tog rätt dos varje dag. Märk väl att jag har 20 mg dosen. Hade jag tagit högre vet jag inte vad resultatet kan bli.

Hade 100 mg om dagen med en annan medicin innan och det var inte direkt så bra för mig...

Men ja tror inte ni har något att oroa er för, tror bara det kan bli bättre... dock tror jag att det bör användas en kortare period i livet med nedtrappning på ett halvår sedan när det känns mer okej med stressen...

• Anonym (vet)

Min förredetta äter de och det är inget fel på han, jag vet att jag var oxå orolig när han skulle börja äta dem, när man läste om alla biverklningar.
    men det e som med alla möjliga mediciner, vissa får biverkningar och några inte. Likaså är det med hur stora biverklningarna är.
    men märker du och din sambo att det inte fungerar och biverkningarna blir många så är det bara att prata med läkaren igen.
    Lycka till så ska du se att det kommer att gå bra

• violet

TS: Jag känner folk som äter sertralin som inte blivit påverkad varken med sexlust eller blivit personlighetsförändrade.
    Själv äter jag en annan sort och har inte tappat sexlusten eller blivit förändrad, iallafall inte på något negativt sätt, isåfall att jag är mindre nojjig och har mindre ångest. Och det är ju inget negativt.

• Reglementet

Trötter

Men nu stämmer inte det du skriver på alla. Alla reagerar olika på olika sorters medicin.

Svar på tråden Min man ska börja äta Sertralin för ångest...