Min man ska börja äta Sertralin för ångest...
Nu har min man äntligen gått till en läkare för att få hjälp med sin ångest som dyker upp ibland. Han är inte deprimerad utan är snarare en "känslig själ" som lätt blir lite kantstött. Har ett väldigt stressigt jobb som han nu äntligen har tagit sig ifrån för ett lugnare jobb. Efter några ångestattacker har han nu gått till husläkaren för att få hjälp. Han har haft ångestattacker mer eller mindre hela livet, många nojjor och rädslor men ändå på det hela stora väldigt fungerande, högpresterande, snabbtänkt men lite nervig. Och underbarast i världen förstås!
Läkaren skrev ut Sertralin för ångesten. När jag läser på om biverkningarna blir jag halvt skräckslagen och ser framför mig en alldeles personlighetsförändrad man. Trötthet, insomningssvårigheter, darrningar, nedsatt sexlust...hjälp! Vi håller på att försöka göra ett tredje barn just nu och då låter det där med nedsatt sexlust inte helt bra... Min fråga är alltså: ni som äter denna medicin - stämmer biverkingarna? Hur många får INGA biverkingar? Jag vill ju självklart att min älskling ska må bra. Men de biverkningar som stod med som de vanligaste lät nästan som värre än den ångest de ska hjälpa mot. Min man tycker också att biverkningarna låter läskiga men resonerar mer: om läkaren skriver ut detta så får jag väl lite på honom...Snälla, dela med er av era erfarenheter!