Du måste logga in för att svara i en tråd.

• stardream

Varför "hostar" min katt?

Har en "huskatt" som har hostat sedan två månder tillbaka. Det kommer och går, men i vanliga fall så hostar han kanske tre ggr om dagen. Han verkar inte vara så besvärad av det efteråt. När han hostar böjer han ned huvudet mot golvet och det låter som han vill få ut något.

Han äter, dricker, leker, slickar sig och mår bra i övrigt, så jag har inte konataktat vetrinär. Han är ute och springer, och äter gräs. Kan det vara något grästrå som irriterar honom kanske?

Någon som vet vad det kan vara? Kan jag göra något åt det?

• Svar på tråden Varför "hostar" min katt?
  • Hon o Han

jag hade testat o ge den kattgräs först det hjälper dem att kräkas för det låter snarare som det är det den försöker, hjälper inte det kan ju en avmaskning vara bra.

man ska inte avmaska bara för att vara på säkra sidan för ofta det är ju d'rför larverna blir resistenta!

• blå fisk

Fru annmi skrev 2008-11-19 22:49:09 följande:

Ja,ge lite så får du se..Har personligen Aldrig hört att de hostar vid mask
    Vid spolmask är hosta ett av symtomen, men katten kan ju även hosta av andra anledningar som t.ex. hårbollar. Men har man en utekatt osm hostar och det var länge sedan man avmaskade så är det bra att avmaska katten.
  • Fru annmi

blå fisk skrev 2008-11-19 22:54:55 följande:

Fru annmi skrev 2008-11-19 22:49:09 följande:
    Vid spolmask är hosta ett av symtomen, men katten kan ju även hosta av andra anledningar som t.ex. hårbollar. Men har man en utekatt osm hostar och det var länge sedan man avmaskade så är det bra att avmaska katten.
    Mjaa,Tack för info,bra att veta
    Hade aldrig hört eller läst de...
  • Kattägd

Böra med avmaskning, masken kan vandra upp till lungorna och orsaka hostningar. Är det inte bättre efter några dagar så boka en tid till veterinären, det kan vara något allvarligare.

Vill inte skrämma dig nu, men jag har en katt som hostade under en veckas tid, jag trodde det var en hårboll eller mask med det gick inte över och han hade gått ner i vikt så vi åkte in och tog prover och röntgenbilder, det visade sig att han hade lunginflammation vilket de trodde att var orsakat av ett hjärtfel(kan bildas vätska i lungorna av det som blir lunginflammation) så vi fick åka till ett djursjukhus och göra ultraljud av hjärtat och det visade sig att det inte var helt normalt. Idag ska vi åka in igen och ta nya bilder på lungorna för att se att allt är bra. Han hostar fortfarande till ibland, men det är inte varje dag och han har gått upp i vikt.

• stardream
    Kattägd skrev 2008-11-20 10:56:00 följande:
    Böra med avmaskning, masken kan vandra upp till lungorna och orsaka hostningar. Är det inte bättre efter några dagar så boka en tid till veterinären, det kan vara något allvarligare. Vill inte skrämma dig nu, men jag har en katt som hostade under en veckas tid, jag trodde det var en hårboll eller mask med det gick inte över och han hade gått ner i vikt så vi åkte in och tog prover och röntgenbilder, det visade sig att han hade lunginflammation vilket de trodde att var orsakat av ett hjärtfel(kan bildas vätska i lungorna av det som blir lunginflammation) så vi fick åka till ett djursjukhus och göra ultraljud av hjärtat och det visade sig att det inte var helt normalt. Idag ska vi åka in igen och ta nya bilder på lungorna för att se att allt är bra. Han hostar fortfarande till ibland, men det är inte varje dag och han har gått upp i vikt.
    Ush! stackars kisse...
    Men min katt äter med mycket god aptit, och han går snarae upp i vikt är ner nu när det är så kallt och han inte vill vara ute och springa lika mycket...
  • Medusan

Jag levde ihop med en katt som hostade till och från under flera år. Först fick hon diagnosen kronisk bronkit och sedan diagnosen astma så vi medicinerade henne med astmamediciner resten av livet och då blev det bra

• Hundtok

Men inte använder man väl frontline för att avmaska katter? Det är väl mot fästingar/löss/loppor?

• aronnax

Tror oxå på mask, hakmask kan ge hosta också, grannen kommer ner när deras kisse hostar, då avmaskar vi med axilur eller nåt som tar många masksorter, försvinner på ett par dagar.

• nilla 1972

min katt hostade också förut jag gav honom mer mjuk mat och bytte märke på torrfoder.det har hjälpt för oss.

• TessaLisa

Nu är ju det här en gammal tråd, men jag svarar ändå.
    Vi har en katt med hosta som uppförde sig exakt som TS katt och när vi åkte till veterinären och kollade upp det så visade det sig att hon har ASTMA!
    Kroniskt men det går att behandla med cortisontabletter så vi medicinerar varannan dag. Fungerar fint!

• Carlshägg52

Nu vet jag ingen ålder på katten, men det kan vara förkylning, från hjärtat eller mask.

• jaaaaaaaaaaa

Våra grannars katt hostade, men då avrättade de katten, och efter det hostade den inte!

Mvh,
    Torgny T

Mus
Svar på tråden Varför "hostar" min katt?