Hemanent!
Ja, det kan man göra men du får ta hjälp av någon.
Ska du klippa mycket?
Ja, det kan man göra men du får ta hjälp av någon.
Ska du klippa mycket?
Man brukar klippa håret efter, såvida man inte ska ta av det mycket. Då kan man få stå och rulla hår helt i onödan.
Det är mycket svårare.
Antar att du då vill ha ganska stora lockar också?
Jag rekommenderar dej att besöka en frisör. De har störra rullar, permanentvätska som passar just dej och ditt hår och kan fler rullningstekniker.
Man kan få stora lockar, men det är svårt med ett långt hår.
Dels så är det mycket som ska få plats på rullen och all vätska måste kunna tränga ner, dels så hänger gärna håret ut sej när det är långt och tungt (vilket ibland kan vara en fördel)
Jag förstår att frisören kanske inte var sugen på det, har du jättelångt hår eller?
Och är inte en utbildad frisör sugen på att göra det så vet jag inte om man ska ge sej på det hemma själv heller..
Nej, det tror jag inte.
Vätskan man får när man köper är alltid av samma styrka, kanske inte den som passar ditt hår bäst. Sen är det som sagt svårt att rulla ett långt hår.
Vet inte vad ni har för spolar att rulla på men det kommer bli mycket hår på rullen och svårt för vätskan att tränga ner, oftast behöver man två flaskor för ett långt hår.
Det finns en teknik som heter "spiralrullning" där man kan rulla upp håret i en spiral så man får mer spirallockar.
Tar längre tid och är mer krävande, men det blir mindre hår på rullen och finare lockar. Men svårt som sagt.
Nej, det får man inte.
En Hemanent kostar väl kanske en 60-150 kr.
Ja, det finns att köpa i olika storlekar.
Har för mej att jag sett spolar på Åhléns, för tillfället kan jag inte komma på någon annan.
En bra permanent sitter i tills man klipper bort lockarna, men då väldigt slappa lockar. Om man har kort hår då.
En bra pemanent på långt hår kan sitta i riktigt länge också, men hänger då ut sej och slir också slappa efter tiden.
Ni har fel permanentvätska (fel styrka) så lockarna inte blir fina och slappa, i värsta fall får du inga lockar alls.
Ni har inte tillräckligt med vätska så allt hår inte blir behandlat.
Nu har för mycket hår på spolen. (man ska ha lika bred och tjock hårpasé som spolen är lång och bred i omkrets).
Ja, gör det
Tror det är bäst.
Du kanske kan gå till en annan frisör och rådgöra?
Jag vet ju inte kvalitén på ditt hår eller hur behandlat det är, sånt kan också spela in att man itne vill ta på sej något jobb.
Lycka till!
Så du har ett besök inbokat? Vad roligt, hoppas det går bra!
Åh, lagomt innan jul och allt!