Inlägg från: Anonym (:S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (:S)

Hög sjukfrånvaro eller???

Har haft en provanställning på ett företag och verkligen visat vad jag "går" för men fick för ca 1 vecka sen veta att jag ej kommer få fortsätta pga för hög sjukfrånvaro

Detta är vad jag varit borta under ca 5,5 månad

2008-10-23 2008-10-31 Inlag på sjukhus opererad 7 dagar

2008-09-06-2008-09-11 bihållsinflamation 5 dagar

2008-08-08 00:00:00 2008-08-13 FÖRKYLD 4 dagar

Det totala jag var borta under provanställningen och pga av det blev jag EJ erbjuden en tillsvidare anställning. Chefen menade att de inte vågade anställa mig pga att den inte visste när jag skulle kunna bli sjuk nästa gång :(

Men visst men vem vet när man blir sjuk ???!!!!!!

I övrigt var de nöja med min "prestation" etc....jag har alltid kommit i tid, jobbat på bra, tagit rast när jag ska ibland t.o.m lite mindre rasr vissa dagar.....

Visserligen kanske varit sjuk mycket på slutet men hade oturen att åka på bihållsinflamation sen ca 5 veckor senare blev jag inlag på sjukhus och opererad för en grej som typ drabbar en en gång i livet...Gick till och med tillbaka till jobbet tidigare var egentligen sjukskriven i 2 veckor om man räknar från den dagen jag blev sjuk.........

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 21:34
    Sen söker ju nytt jobb nu...men vad ska man säga om man är på jobbintervju och får frågan:
    Varför valde du att sluta ditt "senaste" jobb???
    Sen uppge dem som referenser är ju inte de lämpligast :S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-22 20:08
    Arbetet jag har innebär att man måste använda rösten hela tiden eftersom man sitter i telefonen hela dagarna finns inge andra arbetsuppgifter.....

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???
    Svar på #3
    Anonym skrev 2008-11-21 17:55:39 följande:
    men hemma 5 dagar för bihålsinflammation...fick du ingen pencillin? Då har man ju itne ont efter en dag eller så...och hemma förkyld i 4 dagar...Beror ju på vad du jobbar med. Men min arbetsgivare skulle inte vara glad om jag var hemma 4 dagar för att näsan rann...
    [/citat]

Jo fick pebcelin och läkarintyg
    Anonym skrev 2008-11-21 17:59:44 följande:
    [citat]
    Tycker det låter som att du är sjuk ganska mycket. Skulle det fortsätta likadant under ett år är det tillräckligt för att arbetsgivaren ska behöva göra en rehabiliteringsutredning (om det inte ändrats iom de nya reglerna). Jag hade nog också funderar lite om jag var din chef. Har han/hon pratat med dig om detta tidigare eller var det första gången de sa något nu?
    Nej ej sagt något tidigare var först när jag fick "besked" om jag jag ej skulle bli erbjuden en tillsvidare anställning :(

om man ser till "de" som fick vara kvar var ett gång som anställts samtidigt så fick bla folk som ofta kommit försent samt som varit "borta" väldigt mycket av vård av barn stanna kvar men "det" kostar ju ej arbetsgivaren något....

Sen om man tar bort då jag hade "oturen" att kag blev inlagd på sjukhus o opererad (hade lika gärna kunnat hänt senare om 1 år el 5 år) så har jag EJ mer sjukfrånvaro än typ ca hälften av de som började samtidigt som mig.......

Liksom andledningen till att man åkte på förkylning som ej blev riktigt bra ifrån (fast var bara hemma 4 dagar) innan jag åkte på bihållsinflammation berode ju på att folk gick till jobbet jätte sjuka och smittade ner alla andra.

Lite sjukt att man ej har "rätt" att vara sjuk.

Sen visst förstår osäkerheten hos förtaget men om man ser till de stora hela så är det vÄLDIGT hög sjukfrånvaro hos de "tillsvidare anställda"

Svar på #37
    Nä om man slår ut sjukfrånvaro tidigare så kanske jag är förkyld 2 gånger per år

om jag inte haft oturen att jag var tvungen att bli opererad och inlagd på sjukhus hade jag ENDAST haft 9 dagars sjukfrånvaro...

Anonym (amrell) skrev 2008-11-21 20:19:56 följande:
    Tycker tyvärr också att det låter lite ofta men man kan ta en jäkla otur.Jag har alltid varit frisk. Haft förkylningar nån gång om året men stannade aldrig hemma och feber mindes jag inte när jag hade sist som vuxen. Jag var den ENDA personalen som inte drabbades av magsjuka när det var katastrof. Med andra ord bra immunförsvar.Men när jag blev gravid fick jag allt möjligt och fortfarande idag får jag feber på kvällarna men jag hanterar det bättre. "tur" att jag inte jobbar. För då hade jag åkt på nåt som jag i normala fall inte gjort.Inget att göra åt. Hoppas på bättre tur nästa gång.Får man fråga om du annars är en person som lätt blir sjuk? vet inte hur man kan definiera det.. men stannar du hemma mer än 4 ggr om året i snitt?
    Svar på #43
    Anonym skrev 2008-11-21 21:36:01 följande:
    På 2 ½ månad (från augusti till oktober) har du alltså varit borta 16 dagar. Det är ca 20 % frånvaro - det är ganska mycket. Så på sätt och vis kan jag förstå att arbetsgivaren reagerat.Men jag håller ändå med om att det inte är schysst att med det som anledning inte ge dig fast anställd. Istället kanske dom borde ha begärt att du ska ha läkarintyg vid frånvaro?
    Detta begärde dem direkt när jag började och de gäller för "alla" och det ska vara sjukintyg från 1:a sjukdgaen :S

Sen står inte dem för "läkarbesöket" då heller...stället jag jobbade på innan de här jobbaet krävde oxå läkarintyg från 1:a sjukdagen ovavsett om du ej varit sjuk tidgare men då stod de för "läkarbesöket"

Men inte för att jag ska gå i angrepp mot de som har barn och inte alltid nån som kan ställa upp etc....

men är 2 stycken som fick vara kvar fast den ena i snitt har "vabbat" typ minst en 4-5 dagar per månad under 5,5 månaders period och den andra har också "vabbat" VÄLDIGT mycket fast h*n har varit "sjuk" själv men då har tagit ut vård av barn och har då ej haft barnet hemma eftersom de bott väldigt mycket hos den andra föräldren (de är skilda) men nu har hon barnet hemma igen men "vabbar" pga att hon ej har nån dagisplats åt barnet :S

Svar på #68
    Tack för de svaret men blir ej framtida arbetsgivare lite fundersama varför jag eJ vill uppge min senaste arbetsgivare som referens???? :S
    Anonym skrev 2008-11-21 21:57:19 följande:
    TS; kolla med din förra arbtesgivare om de kan tänka sig att lämna referenser; om de säger nej är det ju inte så konstigt eftersom du bara varit där ett halvår.Vid frågor om varför du slutade senaste jobbet kan du säga att det var en provanställning och att de helt enkelt valde att ta in någon annan istf för dig, men att du trivdes JÄTTEBRA. Du behöver inte ta upp din sjukfrånvaro!
    Svar på #75
    menar ej att undvika att svara på dina inlägg :P

vad för man om man verkligen är riktigt sjuk och går till jobbet endå????!!!!
    man gör ju inget bra jobb om man är riktigt dålig men folk som gått och varit riktigt dåliga och ej jobbat mycket alls men de kan endå säga - Jag gick till jobbet fast jag höll på att svimma etc

Tror nog att om de ej hade varit för oprationen jag blev tvungen att göra akut så hade jag fått en tillsvidareanställning annars så hade de varit tvungen att neka minst hälften som började samtidigt som mig dvs 6 stycken en tillsvidareanställning.....

Anonym (:S) skrev 2008-11-21 22:03:14 följande:
    Lite skumt ts att du undviker och svara på just mina inlägg?Som då ändå är de som är mest är till din fördel?Hmm????
    [/citat]
    Svar på #81
    bedasplace skrev 2008-11-21 22:30:07 följande:
    :
    Arbetsgivarna tjänar ju på att byta ut sina SÅ KALLADE anställda lika ofta som de byter kalsonger.Tur att det finns många KALLingar där ute!
    Ja och särskilt nu när det ser ut som det gör på arbetsmarknaden. Då det är många "varsel" etc

Många av mina arbetskollegor blev chokade när de fick veta att jag ej skulle få fortsätta...om folk EJ vågade vara hemma pga sjukdom tidigare så är det inget emot vad de som har ca 2 månader kvar av sin provanställning är nu....En har tex varit borta lika mycket som mig men har 2 måanders provanställning kvar men har "tappat" motivationen då h*n känner på sig redan nu att h*n ej kommer få fortsätta efter provanställningen
    Svar på #87
    oj vilken bra arbetsgivare. Jobbet som jag snart ska sluta innebär att man sitter i telefon hela dagarna och finns inga andra arbetsuppgifter att göra tex om man har snuva eller hosta etc alltså att man är så pass pigg att man orkar jobba men är väldigt stressigt också...
Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???