• Anonym

Hög sjukfrånvaro eller???

men hemma 5 dagar för bihålsinflammation...fick du ingen pencillin? Då har man ju itne ont efter en dag eller så...och hemma förkyld i 4 dagar...Beror ju på vad du jobbar med. Men min arbetsgivare skulle inte vara glad om jag var hemma 4 dagar för att näsan rann...

• Anonym

Tycker det låter som att du är sjuk ganska mycket. Skulle det fortsätta likadant under ett år är det tillräckligt för att arbetsgivaren ska behöva göra en rehabiliteringsutredning (om det inte ändrats iom de nya reglerna). Jag hade nog också funderar lite om jag var din chef. Har han/hon pratat med dig om detta tidigare eller var det första gången de sa något nu?

• Anonym

Ja det är lagligt. Arbetsgivaren har rätt att inte förlänga en provanställning utan att ens uppge anledningen till detta.

• Anonym

Jag tycker att det låter som att du haft väldigt otur med hälsan under provanställningsperioden, och som arbetsgivare skulle jag också dra öronen åt mig... även om det beror på otur.

En provanställning förpliktigar tyvärr inte till speciellt för arbetsgivarens del...
    de gånger jag haft provanställning eller gått på vik med förhoppning om förlängning/fast tjänst har jag undvikit att sjukskriva mig.

• Anonym

16 dagar på 5,5 månader är ju tok mycket. Blir ju typ 15 % av tiden eller något sådant. Så mycket har jag inte varit sjuk sammanlagt sedan jag började jobba för 6 år sedan...

• Anonym
    WhiskeyRiver skrev 2008-11-21 19:32:52 följande:
    Oj, jag kan bara säga som så att jag skulle inte ha!anställt dig. Surt ja visst, men samtiditgt finns uppgifter som måste skötas oavsett. Tyvärr tänker íaf jag att om personen är sjuk så ofta under provanställning, hur mycket kommer hon/han då vara sjuk när tillsvidareanställning börjar gälla?
    Det första jag gjorde när jag fick fast var att stanna hemma ett par dagar med förkylning! Sååå lyxigt!
    Fick höra sen att det var jättevanligt att folk sjukskrev sig nästan de första de gjorde när de fått fast :)
  • Anonym

Ja under sådana anställningsvillkor hade jag INTE sjukskrivit mig såklart... men det var ingen okynnessjukskrivning, jag var verkligen risig. Efter att ha gått på timvik och prov över ett år var jag jevligt trött på att gå till jobbet med rinnig näsa och feber!

• Anonym

Anonym (hmm) skrev 2008-11-21 19:42:18 följande:

Jag tycker att sjukfrånvaron som TS haft är väldigt hög. Som arb givare skulle jag nog inte vilja anställa. Men det är ju bara otur att TS råkade ut för dessa sjukdomar just inom en så kort period. Låter ju som om det var legitim frånvaro. Men men som arbetsgivare hade jag inte chansat och anställt en sådan person.
    Nej precis, även om det är "riktiga" sjukdomar och operationer vi pratar om , så skulle man som arbetsgivare bli rädd för att det helt enkelt var en person med dålig hälsa som var sjuk ofta.
  • Anonym

Jo, jag tycker du har varit borta en hel del.
    Tycker inte du det?
    Höll du inte med chefen om att det tyvärr varit en dålig period förstår jag att de kan tyckt att du är nonchalant mot din sjukfrånvaro.
    Hade jag haft en provanställning på ett jobb jag varit seriöst intreserad av hade jag inte sjukskrivit mig en dag faktiskt.. utan låtit "chefen" skicka hem mig om jag ser för risig ut...

• Anonym
    bedasplace skrev 2008-11-21 19:54:49 följande:
    När är hälsan att anses normal hos en individ och när är den inte det? Kan nån ge en närmare förklaring på det?
    det är är ju jättesvårt men spontant tycker jag att det låter om att TS haft hög frånvaro.
    Ur arbetsgivarens perspektiv handlar det om det extrajobb man får lägga ner på att hitta ersättare och/eller den belastning det innebär för övriga anställda.

Jag är den anonym som stannade hemma ett par dar med förkylning när jag fick fast, och jag tycker inte att det var fel. Men jag har även suttit och jobbat över vecka efter vecka efter vecka pga kollegor som sjukskrivit sig ofta och länge. Jag har oxå varit mellanchef och det man vill ha mest av allt är ett stabilt arbetsteam... lite frånvaro då och då är inga problem, samma sak om det är en operation.. och otur med hälsan kan vem som helst ha! Men när en och samma person under provanställningstiden har mycket frånvaro blir man rädd för att det är någon som alltid kommer att ha hög frånvaro.
Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???