Inlägg från: bedasplace |Visa alla inlägg
  • bedasplace

Hög sjukfrånvaro eller???

Hade du hög feber också när du var förkyld och när du hade bihålsinflammation?Jag brukar ha det då.Och fick du nån antibiotika?
    Hade en bihålsinflammation nu sist som var så grym att det inte ens gick att stå upp,snacka om dundervärk:O)Men så var febern med det över 39 också.
    Ofta blir bihålorna drabbade efter en förkylning och det verkar ju ha hänt dej med?

Tråkigt att din arbetsgivare bara ser till att du är en människa som kan bli sjuk och inte till hur bra du arbetar och att du tagit kortare raster och kommit tillbaks i förtid från en operation.
    Men arbetsgivaren kanske hittar sin robot snart För utslaget på 5,5 månader kan väl inte 16 dar vara för mycket?Du var ju ändå borta längst sammanhängande för en operation där.

• bedasplace
    Anonym skrev 2008-11-21 18:25:55 följande:
    16 dagar på 5,5 månader är ju tok mycket. Blir ju typ 15 % av tiden eller något sådant. Så mycket har jag inte varit sjuk sammanlagt sedan jag började jobba för 6 år sedan...
    7dar var ju för en operation.Som dessutom bara görs en gång i livet.
    Återstår då 9 dar för sjukdom som alla drabbas av och det oftare än bara en gång om året.
    Men tipsa gärna om nån dunderkur som är bra för immunförsvaret?
  • bedasplace
    Kjell2 skrev 2008-11-21 18:32:24 följande:
    Svarade bara Ts´s fråga "Hög sjukfrånvaro eller???" och jämförde lite med de 2-4% vi har i snitt där jag jobbar. La inga värderinagar eller analyser på varför sen. /Kjell
    Och du behöver inte ens förklara dej för mej då jag inte ens svarade på ditt inlägg?
  • bedasplace
    Kjell2 skrev 2008-11-21 18:32:24 följande:
    Svarade bara Ts´s fråga "Hög sjukfrånvaro eller???" och jämförde lite med de 2-4% vi har i snitt där jag jobbar. La inga värderinagar eller analyser på varför sen. /Kjell
    Men nu svarar jag dej
    :
    I snitt på vad?Ett år eller?ts har ju inte ens hunnit arbeta där ett år,eller ser du nåt som jag ser inte ser, så vad ska arbetsgivaren rimligtvis slå ut ts sjukdagar på menar du?Eller ska arbetsgivaren bara slå ut ts?
    fattar inte........??
  • bedasplace
    Anonym skrev 2008-11-21 19:36:11 följande:
    Det första jag gjorde när jag fick fast var att stanna hemma ett par dagar med förkylning! Sååå lyxigt! Fick höra sen att det var jättevanligt att folk sjukskrev sig nästan de första de gjorde när de fått fast :)
    Vet inte vad du menar nu,men kan säja det att jag fasar för nya jobbet då jag alltid i hela mitt liv alltid blivit sjuk så fort jag byter jag miljö..........Så fort ett miljöbyte med andra människor och andra baciller sker så blir jag tvärsjuk.
    Men jag hoppas att min kropp hinner ställa om sej innan jag som människa åker ut med huvudet före innan min kropp hunnit byta miljö och ställa om sej till alla nya baciller och skit som finns där.
    Tråkigt att arbetsgivare kan ge en tips om hur man förstärker sitt immunförsvar såna här gånger,för det skulle ju avsevärt förbättra för den anställde.
  • bedasplace
    bedasplace skrev 2008-11-21 19:40:01 följande:
    Vet inte vad du menar nu,men kan säja det att jag fasar för nya jobbet då jag alltid i hela mitt liv alltid blivit sjuk så fort jag byter jag miljö..........Så fort ett miljöbyte med andra människor och andra baciller sker så blir jag tvärsjuk. Men jag hoppas att min kropp hinner ställa om sej innan jag som människa åker ut med huvudet före innan min kropp hunnit byta miljö och ställa om sej till alla nya baciller och skit som finns där. Tråkigt att arbetsgivare kan ge en tips om hur man förstärker sitt immunförsvar såna här gånger,för det skulle ju avsevärt förbättra för den anställde.
    att arbetsgivare INTE ska det vara.
  • bedasplace

Anonym (hmm) skrev 2008-11-21 19:42:18 följande:

Jag tycker att sjukfrånvaron som TS haft är väldigt hög. Som arb givare skulle jag nog inte vilja anställa. Men det är ju bara otur att TS råkade ut för dessa sjukdomar just inom en så kort period. Låter ju som om det var legitim frånvaro. Men men som arbetsgivare hade jag inte chansat och anställt en sådan person.
    Även fast det inte ens hunnit gå 1 år?
    Eller vad slår du ut det på när arbetare är sjuka?1 vecka?
  • bedasplace
    Anonym skrev 2008-11-21 19:44:30 följande:
    Anonym (hmm) skrev 2008-11-21 19:42:18 följande: Nej precis, även om det är "riktiga" sjukdomar och operationer vi pratar om , så skulle man som arbetsgivare bli rädd för att det helt enkelt var en person med dålig hälsa som var sjuk ofta.
    När är hälsan att anses normal hos en individ och när är den inte det?
    Kan nån ge en närmare förklaring på det?
  • bedasplace
    Anonym skrev 2008-11-21 20:08:06 följande:
    Jo, jag tycker du har varit borta en hel del. Tycker inte du det? Höll du inte med chefen om att det tyvärr varit en dålig period förstår jag att de kan tyckt att du är nonchalant mot din sjukfrånvaro. Hade jag haft en provanställning på ett jobb jag varit seriöst intreserad av hade jag inte sjukskrivit mig en dag faktiskt.. utan låtit "chefen" skicka hem mig om jag ser för risig ut...
    Var ts även nonchalant med sin NÄRVARO? Eller räknas den inte alls in här?
  • bedasplace
    bedasplace skrev 2008-11-21 21:35:17 följande:
    Var ts även nonchalant med sin NÄRVARO? Eller räknas den inte alls in här?
    Och räknas inte fler dar frisk in än fler dar sjuk in?
    Hur frisk vs sjuk anses en MÄNNISKA vara för att det vara sjukt vs friskt?
  • bedasplace

Eller är arbetsgivarna glad så länge en anställd är frisk nog att vara människa och de kan sparka en anställd utifrån det,för det tjänar ju en arbetsgivare på. För ingen arbetsgivare anställer ju redan nån som redan är sjuk,typ alla de sjuka som nu ska söka jobb
    Men ni kanske alla är arbetsgivare här?
    Om inte så önskar jag för Er skull att ni aldrig själv blir sjuk.............för då finns ju ingen arbetsgivare och söka jobb hos*haha*
    Lycka till

• bedasplace
    Anonym skrev 2008-11-21 21:42:02 följande:
    Där jag jobbar får du ha 4 sjukdagar på ett år..blir det fler ordnas ett möte där diskussion förs om varför du vart hemma, om det finns giltiga skäl...t.ex hormonbunden migrän vid menstruation eller liknande...och finns inte giltiga skäl utfärds en "varning" om bättring...om inte bättring sker utan frånvaron e fortsatt hög varnas en gång till...om ingen förändring sker blir det kicken!!
    Oj,tufft det med bara 4 sjukdagar på 1 år,med alla nya sjukdomar som tillkommit med massor av olika sorter av cancer och MS och ALS och SLE och allergier och tarmbesvär och allt sånt som inte fanns förr.För att inte prata om vinterkräksjukan och Hongkongsjukan och Thaiskiten och vanlig förkylning osv.Så här i globala tider.

Men högern är ju bakåtsträvande och innan arbetarna fick nån talan alls så dog de ju innan de ens fick nån talan.Typ en simpel förkylning tog ju livet av dem då......och mässlingen av deras barn...........på 1800talet.
    Hu att få tillbaks de tiderna
    Fast de var ju guld för arbetsgivarna förstås

Men jag önskar lycka till.Och främst då faktiskt till arbetsgivarna:O)
    Säjs föresten inte det med att huvudena på barnen blivit större under århundrandena och därmed sviterna efter en förlossning för kvinnan? Men det struntar ju också högern i då de vill ha kvinnan kvar hemma vid spisen
    Gift dig rikt

Tråkigt att det verkar vara bara uteslutande arbetsgivare som diskuterar i tråden och inte i alla fall jämn balans mellan både arbetsgivare och arbetstagare?
    Men men man kan ju inte få ALLT här i livet;-P)
  • bedasplace
    Tillififf skrev 2008-11-21 21:50:12 följande:
    Tycker det är väldigt nonchalant av en del att faktiskt gå och jobba när de är sjuka! Bryr sig inte om ifall de smittar ner andra. Är man riktigt förkyld/annat så lär man knappast göra sitt jobb speciellt bra. Eller?Vissa yrken, exempelvis vården, kan man ju inte heller jobba vid sjukdom - hoppas jag iaf
    Vad ska en arbetare göra då?Stöta sej med sin arbetsgivare genom att sjukskriva sej för den faktiskt ÄR sjuk,eller gå sjuk till jobbet och stöta sej med arbetskamraterna,och därigenom sprida smitta vidare både till kamrater och till andra.

Jag går till jobbet dösjuk,även dödssjuk.
    Det är så jag blir poppis på jobbet I alla fall är jag en diamant för min chef
    Hur gör ni andra inom vården en sån här gång??Skonar er själv eller andra?
  • bedasplace

Anonym (:S) skrev 2008-11-21 22:03:14 följande:

Svar på #68Tack för de svaret men blir ej framtida arbetsgivare lite fundersama varför jag eJ vill uppge min senaste arbetsgivare som referens???? :S
    Lite skumt ts att du undviker och svara på just mina inlägg?Som då ändå är de som är mest är till din fördel?
    Hmm????
  • bedasplace

La Lola skrev 2008-11-21 22:21:06 följande:

Nä, jag tycker det är väldigt nonchalant att släpa sig till jobbet o smitta ner sina kollegor. Som om det skulle vara nån tävling i vem som är mest sjuk men minsann ändå orkar att jobba....
    Tävlingen består väl ändå i den som är MINST sjuk?
    Eller har jag missat nåt nu igen?
  • bedasplace

Anonym (:S) skrev 2008-11-21 22:22:47 följande:

Svar på #75menar ej att undvika att svara på dina inlägg :P vad för man om man verkligen är riktigt sjuk och går till jobbet endå????!!!! man gör ju inget bra jobb om man är riktigt dålig men folk som gått och varit riktigt dåliga och ej jobbat mycket alls men de kan endå säga - Jag gick till jobbet fast jag höll på att svimma etc Tror nog att om de ej hade varit för oprationen jag blev tvungen att göra akut så hade jag fått en tillsvidareanställning annars så hade de varit tvungen att neka minst hälften som började samtidigt som mig dvs 6 stycken en tillsvidareanställning..... Anonym (:S) skrev 2008-11-21 22:03:14 följande: Lite skumt ts att du undviker och svara på just mina inlägg?Som då ändå är de som är mest är till din fördel?Hmm???? [/citat]
    Arbetsgivarna tjänar ju på att byta ut sina SÅ KALLADE anställda lika ofta som de byter kalsonger.Tur att det finns många KALLingar där ute!
  • bedasplace

La Lola skrev 2008-11-21 22:28:39 följande:

Ja du har missat något. Den som är sjukast men ändå går på jobbet "vinner"......
    Men är inte de samma personer då?
  • bedasplace

Anonym (:S) skrev 2008-11-21 22:35:23 följande:

Svar på #81 Ja och särskilt nu när det ser ut som det gör på arbetsmarknaden. Då det är många "varsel" etc Många av mina arbetskollegor blev chokade när de fick veta att jag ej skulle få fortsätta...om folk EJ vågade vara hemma pga sjukdom tidigare så är det inget emot vad de som har ca 2 månader kvar av sin provanställning är nu....En har tex varit borta lika mycket som mig men har 2 måanders provanställning kvar men har "tappat" motivationen då h*n känner på sig redan nu att h*n ej kommer få fortsätta efter provanställningen
    Det är ju Marknaden som styr, inte ARBETSmarknaden.Alltså inte ARBETARNA och DERAS marknad....

Det blir tufft för de allra flesta av oss framöver,det är det enda de flesta av oss vet.
    Men vi får i alla fall vara glada att i varje fall alla arbetsGIVARE är friska då.
    Det är som sagt många arsel nu,flåt menade varsel(lätt att se fel där,det är ju ändå Marknad alltså mycket folk då ) )

Men ju fler friska ju fler arbetsgivare? Eller??
    För tänk om alla verkligen VAR sin egen arbetsgivare,som det då heter,då hade ingen behövt vara sjuk, för ingen vill ju anställa en som riskerar att bli sjuk?
    Eller varför kan helt enkelt inte arbetsgivare anställa andra arbetsgivare? Då får de ju alla de friska arbetstagare de vill ha och behöver fast dessa kallas arbetsgivare då i stället?
    Men strunt samma,det är ju bara en sketen titel
    Eller hur funkar det som?

Eller är det så att ett samhälle går under rent ekonomiskt sett då det faktiskt ÄR småföretagare som är de största skattefifflarna? Och alla de övriga arbetsgivarna också?
    Det samhälle som nu ska växa upp på krav av kapitalismen,ett smårföretagarsamhälle?

Jag tycker att var och en nu anställd ska starta sitt eget. Detta oberoende om de står där med tomma händer eller inte, för alla kan starta eget företag med två tomma händer.
    Och kan man inte det så får man skylla sej själv.
    Eller hur?
  • bedasplace

Anonym (jag igen) skrev 2008-11-21 22:40:34 följande:

La Lola skrev 2008-11-21 22:28:39 följande: Fast jag är ju "aldrig" sjuk då, har inte varit sen jag var två dar kräksjuk för fyra år sen... En del skriver att man minsann inte ska gå o jobba för man smittar andra, gör inget bra jobb, ingen tackar en... Jag är hemma om jag är sjuk, MEN jag är sjuk väldigt sällan, något som beror på min livsstil och som jag är glad och tacksam över.
    Hur undviker man vinterkräksjukan bara genom en livsstil?
    Jag tror alla är intresserad av att få veta det då faktiskt nog ingen frivilligt vill sitta på toan och tömma sej ur båda ändarna.........och speciellt inte nu i dessa dar då det även straffar sej ekonomiskt att vara sjuk ofrivilligt.

Efterlyser än en gång medel och livsexilir som hjälper upp en nutidsmänniskas immunförsvar. Den kommer att få nobelpriset då ingen framstående på detta forskningsområde ännu har hittat rätt medicin och svaret på vad alla nytillkomna sjukdomar kommer sej utav.
Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???