• Anonym

Hög sjukfrånvaro eller???

...eftersom det innebär mer jobb och sliter på resten av gruppen...

• Anonym

På 2 ½ månad (från augusti till oktober) har du alltså varit borta 16 dagar. Det är ca 20 % frånvaro - det är ganska mycket. Så på sätt och vis kan jag förstå att arbetsgivaren reagerat.

Men jag håller ändå med om att det inte är schysst att med det som anledning inte ge dig fast anställd. Istället kanske dom borde ha begärt att du ska ha läkarintyg vid frånvaro?

• Anonym
    lightfish skrev 2008-11-21 21:31:41 följande:
    Jag hade 1 sjukdag på 6 månader samt 30 timmar övertid varje månad, det är dessvärre så man får jobb! Sen kan man vara hur sjuk man vill .
    Jepps så funkar det. Tyvärr.
  • Anonym

Du har haft högre sjukfrånvaro än vad jag har haft på 14 år. Då har jag haft kräksjuka 3ggr och opererat buk 1 ggn o knä 1 ggn.
    Har nyss blivit av med en som passade på att vara hemma en vecka i stöten så fort det fanns tillfälle. Inte så kul att göra hans jobb också, så han är inte saknad

• Anonym

Där jag jobbar får du ha 4 sjukdagar på ett år..blir det fler ordnas ett möte där diskussion förs om varför du vart hemma, om det finns giltiga skäl...t.ex hormonbunden migrän vid menstruation eller liknande...och finns inte giltiga skäl utfärds en "varning" om bättring...om inte bättring sker utan frånvaron e fortsatt hög varnas en gång till...om ingen förändring sker blir det kicken!!

• Anonym
    bedasplace skrev 2008-11-21 21:40:25 följande:
    Eller är arbetsgivarna glad så länge en anställd är frisk nog att vara människa och de kan sparka en anställd utifrån det,för det tjänar ju en arbetsgivare på. För ingen arbetsgivare anställer ju redan nån som redan är sjuk,typ alla de sjuka som nu ska söka jobb Men ni kanske alla är arbetsgivare här? Om inte så önskar jag för Er skull att ni aldrig själv blir sjuk.............för då finns ju ingen arbetsgivare och söka jobb hos*haha* Lycka till
    Jag vet att det låter jättehårt och givetvis har man rätt att vara sjuk.
    Men det sliter mycket på mellancheferna och arbetslaget när någon är borta mycket, man måste se till hela gruppen också.
  • Anonym

tar man bort sjukskrivningarna så är snittet ca 5 sjukdagar /år i sverige.

tror inte jag vatt hemme för en förkylning sen jag gick i skolan ca 10 årsen.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-21 21:42:02 följande:
    Där jag jobbar får du ha 4 sjukdagar på ett år..blir det fler ordnas ett möte där diskussion förs om varför du vart hemma, om det finns giltiga skäl...t.ex hormonbunden migrän vid menstruation eller liknande...och finns inte giltiga skäl utfärds en "varning" om bättring...om inte bättring sker utan frånvaron e fortsatt hög varnas en gång till...om ingen förändring sker blir det kicken!!
    Det är inte lagligt!
  • Anonym

TS; kolla med din förra arbtesgivare om de kan tänka sig att lämna referenser; om de säger nej är det ju inte så konstigt eftersom du bara varit där ett halvår.
    Vid frågor om varför du slutade senaste jobbet kan du säga att det var en provanställning och att de helt enkelt valde att ta in någon annan istf för dig, men att du trivdes JÄTTEBRA. Du behöver inte ta upp din sjukfrånvaro!

• Anonym

Jag har varit allt; arbetare, mellanchef... nu är jag tjänstledig för studier och mitt senaste jobb var ett sommarvik inom vården.

JA det är ett otäckt klimat på arbetsmarknaden och jag tycker inte alls om det.
    JA.. arbetsgivare ser till frånvaro innan de fastanställer någon.
    Blir TS hjälpt av att jag skulle sitta här och ljuga och säga att alla arbetsgivare tycker att det är ok med 14% frånvaro?
    Är det inte bättre att TS får veta hur det funkar? Hon/han kan ju fatta sina egna beslut och dra sina egna slutsatser.

Jag har en kompis som anmälde sin arbetsgivare till facket under en provanst. Han fick rätt men han fick inte jobbet!

• Anonym

Anonym (:S) skrev 2008-11-21 22:03:14 följande:

Svar på #68Tack för de svaret men blir ej framtida arbetsgivare lite fundersama varför jag eJ vill uppge min senaste arbetsgivare som referens???? :S
    Man väljer ofta chefer/kollegor som man haft en mycket bra relation till som referenser. Eftersom du bara var där ett halvår och dessutom inte fick jobbet tror jag inte att det skulle ses som konstigt alls.
    Men testa att fråga/ alt be om ett arbetsbetyg... om de valt att inte ge dig tv så kanske de är hyggliga nog att ge dig lite hjälp på vägen så att du kan söka vidare. Det skulle jag ha gjort, i synnerhet om jag visste att du verkligen haft otur... operationen var ju inget du valde.
  • Anonym

På min nuvarande arbetsplats som jag har haft i 9 år har jag 3 sjukfrånvaroperioder. Den första hade jag eftersom jag nästan födde barn i fikarummet -dock någon vecka förtidigt så jag fick ligga på sjukhus. Den andra sjukfrånvaron hade jag när jag fick missfall under ett möte och fick åka ambulans och ligga på sjukhus ett par dagar. Den tredje sjukfrånvaron hade jag förra julen när jag hade vinterkräksjuka. Totalt tror jag det är 10 dagar på 9 år.
    MEN...jag har ett lugnt kontorsjobb - jag kan gå och jobba fast jag är lite smånsnuvig och hålla mig på mitt tjänsterum under dagen. Jag kan gå och jobbar när jag känner mig lite halvkass - ta en ipren och kanske ta lite kompledigt på eftermiddagen. Om jag har våldsamt mensvärk en morgon- kan jag ta lite kompledigt och komma lite senare. Därför har jag så lite sjukfrånvaro.
    Hade jag haft ett fyskiskt jobb som var krävande och där jag inte kunde bestämma arbetstiden efter hur jag mådde - så skulle jag säkert haft 90 dagars sjukfrånvaro.

• Anonym

Oj, vilka hårda arbetsgivare det finns. Jag måste ha haft tur för jag blev sjukskriven 2 månader den tredje dagen på nytt jobb för några år sen. Trots det fick jag fortsatt jobb och har inte varit sjuk mer än halsfluss vid ett tillfälle därefter.

• Anonym

Det är sanslöst att man inte ska kunna få vara sjuk. Alla är vi olika känsliga och olika utsatta för infektioner etc.
    Vad ska en person som har en kronisk sjukdom som t ex astma eller migrän göra? Ska de inte få något jobb? På mitt arbete har jag en kollega som har astma som inte märks i vanliga fall men om hon blir förkyld så blir hon jättedålig i ett par veckor. Detta vet vi om och vi försöker därför undvika att själva gå och jobba när vi smittar. Så att alltid gå till jobbet oavsett hur man mår kan alltså drabba andra personer.

• Anonym
    Eisa skrev 2008-11-22 12:28:31 följande:
    En förkylning kan man bli däckad av. Vissa kallar det influensa. En förkylning kan medföra feber och extrem trötthet, röstbortfall, enorma svettningar och svimningskänslor.
    Exakt, olika personer definierar förkylning på olika sätt. Vissa personer tycker att de är förkylda när de är lite hostiga och hängiga men går till jobbet ändå.

Andra tycker att en förkylning är i princip en influensa men hög feber etc. Och då bör man faktiskt stanna hemma från jobbet för att kurera sig och inte smitta sina arbetskamrater.

Det låter som om folk här är stolta för att de har få sjukskrivningsdagar. Det är något att vara tacksam för inte stolt. Jag tror inte att ts har känt efter lite extra och stannat hemma om det inte har varit nödvändigt.
Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???