adopterad i Sverige
Hej alla ni som är svenska och blivit bortadopterade här i Sverige,skulle vara roligt att få kontakt med er.
Själv familjehemsplacerades jag 1955 och först 1960 blev jag adopterad av mitt familjehem.
Hej alla ni som är svenska och blivit bortadopterade här i Sverige,skulle vara roligt att få kontakt med er.
Själv familjehemsplacerades jag 1955 och först 1960 blev jag adopterad av mitt familjehem.
Roligt att någon svarade .Jag vet att vi inte är så många svenskar som adopterades bort här i Sverige.Mycket har ju med vår socialtjänstlag att göra,vilket försvårat adoptioner.Vilket ju både är rätt och fel.Svår fråga eller vad säger du?
Min historia är att jag som 6 månaders bebis kom till min farmor och kort därefter till barnhem i Malmö måste varit 1954-1955.Vid tvåårsålder kom jag till mitt fosterhem.De hade åkt ned till Malmö till barnhemmet och där radades barnen upp och de blivande fosterhemmen fick välja ut ett barn.Jag valdes inte men trots min ringa ålder så skärmade jag dem och jag blev vald.Adoptionen blev inte klar förrän jag började skolan.Man hade svårt att hitta mina föräldrar.Vid 35 års åldern ungefär tog jag kontakt med Hemmets Journal och satte in en annons om mina bio föräldrar.Fick napp på båda och träffade dem också .Har inte haft någon kontakt mer med dem.Har inte haft något behov av detta.Räckte att man fick träffa dem .Upptäckte att min bio mor ljög.Har nämligen en bror som adopterades bort förre mig,vilket hon inte informerade om.
Under hela min uppväxt har jag vetat om att jag hade andra föräldrar men att de inte kunde ta hand om mig utan jag bor nu här istället.
Svar 28
Lite svårt att tycka egentligen eftersom levnadsvillkoren var så annolunda ,adopterades 1960,familjehemsplacerades 1955, då var det trångbott och arbetslöshet i Sverige ,samt att moraltänkandet var helt annolunda.Efter vad mina föräldrar så vart det skandal om barn föddes utom äktenskap eller om man vänsterprasslade fast man var gift.Se jag på hur det är idag så skulle aldrig adoption eller familjehemsplacering gå igenom.Själv fick jag ett mycket bra hem ,behövde aldrig omförflyttas utan dit jag kom blev jag kvar.När jag ser små bebisar placeras i jourhem när de är nyfa eller efter några månader,sedan är de i jourhemmet kanske 4-8 månader och därefter till familjehem och efter några år så står inte familjehemmet ut och det blir jourhem igen några månader och sedan ett nytt familjehem----ja det är lätt att räkna ut att det här barnet inte må så bra.Plus att under tiden skall barnet ha umgänge med bio-föräldrar.Nej ibland undrar jag andå om inte adoption vore bättre.
När vi adopterade titta på vår adoption när den skedde ffår vi inte glömma hur resonerade socialen just då och inte tänka hur de resonerar nu .