• Ziitoo

Köpa Extern Hårddisk, bra eller dåligt?

Vad har ni för erfarenheter av dessa och vars kan man tänkas hitta den billigaste?

• Svar på tråden Köpa Extern Hårddisk, bra eller dåligt?
  • Vasen

Vi har några stycken externa hårddiskar. De är i varierande storlek och märke, inköpta under 3-4 år kanske. Alla fungerar utan problem. Vi använder dem som spardiskar, så det är ju inte så ofta de används egentligen. Vi har köpt den som varit billigast i den storlek vi velat ha för tillfället. Ett par har vi köpt hos vår lokala datorförsäljare www.net2world.se, (men där får man bäst pris om man går dit och köper över disk ). Någon hos Kjell&co, någon på Onoff. Men som sagt jag har inte märkt någon kvalitetsskillnad på dem.

• inze

Jag har tre olika och den jag gillar mest är en Samsung Xtend. Liten smidig med av/på-knapp. Har sedan en gammal Iomega där det visserligen finns en av/på-knapp men den fungerar inte (har aldrig gjort det ordentligt) och sen har jag en Maxtor som är stor och klumpig och som saknar av/på-knapp. Alla gör vad de ska d v s går bra att koppla in och lägga in filer som backup på men som sagt Samsung Xtend är smidigast och fungerar bäst.

Så kolla gärna hur den ser ut och fungerar innan köp.

• Hemligalåda

Western Digital är väl det märke som är stabilast.

• Ziitoo

Jag köpte ett USB-minne istället, läste bara massa dumt om externa hårddiskar så vågade inte köpa en.

• c0ol

Ett usb minne är mycket sämre om du nu har tänkt att ha det som backup

• Ziitoo
    c0ol skrev 2008-11-22 17:42:38 följande:
    Ett usb minne är mycket sämre om du nu har tänkt att ha det som backup
    Det är tänkt som backup, och det får duga då jag inte är ute efter något större och i och med att jag läst dåligt om externa hårddiskar så dissar jag det.
  • Viewsonic

Bra att ha som backup!

• Ziitoo
    Viewsonic skrev 2008-11-22 18:35:17 följande:
    Bra att ha som backup!
    Extern hårddisk eller USB minne?
  • inze
    Ziitoo skrev 2008-11-22 18:34:20 följande:
    Det är tänkt som backup, och det får duga då jag inte är ute efter något större och i och med att jag läst dåligt om externa hårddiskar så dissar jag det.
    Vad är det för dåligt du läst om externa hårddiskar. Som backup tycker jag de är jättebra. Rymmer MYCKET (i alla fall med jämförelse med ett USB-minne) och det som jag tyckt varit lite struligt med dem har inget med deras lagringsmöjlighet att göra utan handlar mer om att man upptäcker vilka som är mer användarvänliga än andra.
  • Viewsonic
    Ziitoo skrev 2008-11-22 18:40:33 följande:
    Extern hårddisk eller USB minne?
    Extern hårddisk.

USB-minne använder jag bara som transportminne fram och tillbaka till vänner och universitetet.
  • Ziitoo
    inze skrev 2008-11-22 18:40:42 följande:
    Vad är det för dåligt du läst om externa hårddiskar. Som backup tycker jag de är jättebra. Rymmer MYCKET (i alla fall med jämförelse med ett USB-minne) och det som jag tyckt varit lite struligt med dem har inget med deras lagringsmöjlighet att göra utan handlar mer om att man upptäcker vilka som är mer användarvänliga än andra.
    Läst att dom kraschar lätt osv. att dom även är dåliga då man tydligen måste göra om formatet på dom och kan inte föra över filer som är större än 4GB.
    Och sen behövde jag inte så mycket utrymme som det finns på en extern, ett USB minne på 16GB räckte gott och väl, är från Kingston och ska vara ett bra märke och bra som backup enligt han jag prata med.
  • c0ol

Nej dom kraschar inte lätt, dom är precis lika tåliga som en vanlig disk. Ett usb minne kan du egentligen inte göra så att det kan lagra filer större än 4gb, så är det sådana filer du vill lagra så fungerar det inte. Sen så är ett usb minne mer känslig än en extern disk vad gäller magnetiska störningar osv. Så ett usb minne är sämre på alla punkter som backup medium.

Ziitoo skrev 2008-11-22 18:45:31 följande:
    Läst att dom kraschar lätt osv. att dom även är dåliga då man tydligen måste göra om formatet på dom och kan inte föra över filer som är större än 4GB. Och sen behövde jag inte så mycket utrymme som det finns på en extern, ett USB minne på 16GB räckte gott och väl, är från Kingston och ska vara ett bra märke och bra som backup enligt han jag prata med.
  • Ziitoo
    c0ol skrev 2008-11-22 18:51:52 följande:
    Nej dom kraschar inte lätt, dom är precis lika tåliga som en vanlig disk. Ett usb minne kan du egentligen inte göra så att det kan lagra filer större än 4gb, så är det sådana filer du vill lagra så fungerar det inte. Sen så är ett usb minne mer känslig än en extern disk vad gäller magnetiska störningar osv. Så ett usb minne är sämre på alla punkter som backup medium.
    Det fungerade då jag lagrat allt på mitt USB minne nu som jag köpte idag och alla kan ju ha olika åsikter om vad som är bra backup och inte. Han jag pratade med tyckte att det var onödigt att jag skulle köpa en extern när jag ändå inte kommer utnyttja den då min dator har stor lagringskapacitet. Backupen finns i nödfall, har den även på skivor.
  • Hemligalåda
    Ziitoo skrev 2008-11-22 19:00:15 följande:
    Det fungerade då jag lagrat allt på mitt USB minne nu som jag köpte idag och alla kan ju ha olika åsikter om vad som är bra backup och inte. Han jag pratade med tyckte att det var onödigt att jag skulle köpa en extern när jag ändå inte kommer utnyttja den då min dator har stor lagringskapacitet. Backupen finns i nödfall, har den även på skivor.
    Kom dock ihåg att bränna nya skivor efter ett par år om det är data du absolut inte vill förlora för brända skivor kan blekna ganska fort om man har otur.
  • Ziitoo
    Hemligalåda skrev 2008-11-22 19:01:50 följande:
    Kom dock ihåg att bränna nya skivor efter ett par år om det är data du absolut inte vill förlora för brända skivor kan blekna ganska fort om man har otur.
    Självklart! Hela tiden kommer ju bilder osv. fyllas på av nytt och då bränner man nytt.
  • VikkeVire

jag är helt för extern hårddisk - använder min flitigt! kanonbra, aldrig varit några problem.

usb använder jag bara som transportminne om det skulle behövas.

..:: Julia 13 maj-06 och Adam 2 maj-07 ::..
  • vindaloos

Såg den här tråden i min panik som nu brutit ut...

Min funkar inte helt plötsligt, och jag vet inte alls vad jag ska ta mig till. Datorn hittde den först, men kunde inte öppna filerna, och nu, nu hittar den inte alls åt den och den har ingen aktivitet ingenting...så jag verkar ju har förlorat allt....*PANIK*

Jag hoppas verkligen det finns någon som kan fixa detta...måste ringa imorron...

Mamma till underbara barn
  • inze
    vindaloos skrev 2008-11-30 13:56:48 följande:
    Såg den här tråden i min panik som nu brutit ut...Min funkar inte helt plötsligt, och jag vet inte alls vad jag ska ta mig till. Datorn hittde den först, men kunde inte öppna filerna, och nu, nu hittar den inte alls åt den och den har ingen aktivitet ingenting...så jag verkar ju har förlorat allt....*PANIK*Jag hoppas verkligen det finns någon som kan fixa detta...måste ringa imorron...
    Det behöver ju inte vara själva hårddisken som strular, kan ju bara vara kabinettet (anslutningar i det m m). Så kolla med nån som kan om de kan få ur själva hårddisken som sitter i och kolla den direkt.
  • vindaloos

Nä det är ju sant... men jag får ju sådan panik så usch, jag har verkligen allt där i...
    Måste få hjälp med det där...

Mamma till underbara barn
Svar på tråden Köpa Extern Hårddisk, bra eller dåligt?