Köpa Extern Hårddisk, bra eller dåligt?
Vad har ni för erfarenheter av dessa och vars kan man tänkas hitta den billigaste?
Vad har ni för erfarenheter av dessa och vars kan man tänkas hitta den billigaste?
prisjakt, sortera på den storlek du är sugen på och läs vad andra har skrivit...
www.prisjakt.nu/kategori.php
Vi har några stycken externa hårddiskar. De är i varierande storlek och märke, inköpta under 3-4 år kanske. Alla fungerar utan problem. Vi använder dem som spardiskar, så det är ju inte så ofta de används egentligen. Vi har köpt den som varit billigast i den storlek vi velat ha för tillfället. Ett par har vi köpt hos vår lokala datorförsäljare www.net2world.se, (men där får man bäst pris om man går dit och köper över disk ). Någon hos Kjell&co, någon på Onoff. Men som sagt jag har inte märkt någon kvalitetsskillnad på dem.
Jag har tre olika och den jag gillar mest är en Samsung Xtend. Liten smidig med av/på-knapp. Har sedan en gammal Iomega där det visserligen finns en av/på-knapp men den fungerar inte (har aldrig gjort det ordentligt) och sen har jag en Maxtor som är stor och klumpig och som saknar av/på-knapp. Alla gör vad de ska d v s går bra att koppla in och lägga in filer som backup på men som sagt Samsung Xtend är smidigast och fungerar bäst.
Så kolla gärna hur den ser ut och fungerar innan köp.
Western Digital är väl det märke som är stabilast.
Jag köpte ett USB-minne istället, läste bara massa dumt om externa hårddiskar så vågade inte köpa en.
Ett usb minne är mycket sämre om du nu har tänkt att ha det som backup
Bra att ha som backup!
Nej dom kraschar inte lätt, dom är precis lika tåliga som en vanlig disk. Ett usb minne kan du egentligen inte göra så att det kan lagra filer större än 4gb, så är det sådana filer du vill lagra så fungerar det inte. Sen så är ett usb minne mer känslig än en extern disk vad gäller magnetiska störningar osv. Så ett usb minne är sämre på alla punkter som backup medium.
jag är helt för extern hårddisk - använder min flitigt! kanonbra, aldrig varit några problem.
usb använder jag bara som transportminne om det skulle behövas.
Såg den här tråden i min panik som nu brutit ut...
Min funkar inte helt plötsligt, och jag vet inte alls vad jag ska ta mig till. Datorn hittde den först, men kunde inte öppna filerna, och nu, nu hittar den inte alls åt den och den har ingen aktivitet ingenting...så jag verkar ju har förlorat allt....*PANIK*
Jag hoppas verkligen det finns någon som kan fixa detta...måste ringa imorron...
Nä det är ju sant... men jag får ju sådan panik så usch, jag har verkligen allt där i...
Måste få hjälp med det där...