Inlägg från: Kantarellen |Visa alla inlägg
  • Kantarellen

Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?

Klart man skall klippa klorna på en kattunge, kur kul tror du det är för kattmamman annars? Och hur skall man lära en vuxen katt att få klorna klippta om man inte börjar när katten är liten?

• Kantarellen
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:54:46 följande:
    katten vill att klorna ska bli vassa, det är därför den vässar! Har den friska långa klor så vässar den inte lika ofta som om de är klippta. En katts klor kan inte bli övervuxna som en hunds. När katten vässar sin klor, om de är långa vill sänga, så lossnar den översta biten på klon. Den kan alltså aldrig bli för lång, även om det är en innekatt.
    Katter klöser för att få bort lösa lager från klorna, när de är klippta behöver de klösa oftare eftersom klorna flagar mer, men det beroe även på klotång och klippteknik. Att katters klor inte kan förväxa och bli för långa är helt felaktigt, har sett flera sådana klor, oftast beror det på att katten är dålig på att klösa.

Sen måste jag hålla med flera som tidigare skrivit i tråden, katter kan både klättra, rivstarta och vända med korta klor. Däremot slipper katterna skada sig själva, mig eller mina kläder av misstag.
Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?