Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?

Vi klipper klorna regelbundet på våra kattunger..och vuxna katter med för den delen. Klättrar gör dem i vilket fall som helst.
    Vi börjar klippa klorna när ungarna är ca 8 veckor gamla, så är de vana o lugna för resten av livet sen.

• Majsan70
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:51:57 följande:
    jag menar att vissa djur har vissa behov, ett visst sätt att leva. Katter mår bra av att klättra. De behöver sina klor för att hålla fast sig om de skulle tappa balansen.Har du inte sett hur mycket kattungar klättar, mest hela tiden (om de kan). De behöver det för att utveckla kroppens muskelmassa och för att de älskar det!
    Jag kan garantera dig att det går utmärkt att klättra även med klippta klor. Det var nog bara så att katten var nyklippt och inte van o därför inte klarade av det.

Mina katter klättrar både i träd o på annat trots sina vältrimmade klor.

Att man klipper beror ju på att en innekatt inte sliter sina klor lika mycket som en utekatt. Vässa klorna kan de göra ändå.
  • Majsan70
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:58:55 följande:
    men hur menar du med lugna för resten av livet? är inte det att ta bort en del av kattens personlighet för att anpassa den till någon som ni tycker är angeläget?
    Jag menar att man vänjer dem från början vid kloklippning, som med att bada dem o borsta dem o allmänt kunna hantera dem.

Att klösa o vässa klorna för katterna är revirmarkering o det går lika bra med klippta klor. Eftersom de inte slits så blir de onaturligt långa, precis som för hundar.
  • Majsan70
    EKJ76 skrev 2008-11-22 21:06:53 följande:
    Beror på hur kort de klipps. En av mina fick sina klor klippta hos veterinär, han klippte ända intill pulpan visade det sig - och hon kunde inte klättra förrän de vuxit ut en bit.
    Självklart, men man måste ju klippa med förstånd. fast det är ju en vanesak oxå.
  • Majsan70
    Hallonböna skrev 2008-11-22 21:13:17 följande:
    okej, ja det hade jag ingen aning om. Men alla katter som vi har haft, jag vågar påstå att INGEN av de har haft för långa klor trots att flesta varit inne. Det har varit friska klor som har gått att dra in hela vägen.
    Om vi inte klipper klorna på ett tag på våra katter å biter de av dem själva. men det blir inget bra alls.
    sen är ju risken mindre att nån blir skadad om de ryker ihop eller leker med varandra eller med oss om de har långa klor.
Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?